Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en zwanger worden

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

Hoi Nessa, ik heb juist aan mijn neuroloog gevraagd of het wel verstandig is. Ik zal een screenshot meesturen van mijn mail. Daarom wil ik graag kijken of er mensen zijn die dit ook hebben gedaan.

Dankjewel sara! Ik denk dan toch dat de nieuwe versie iets anders is..


Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

Ik ben niet geautoriseerd om screenshots te plaatsen? :???:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

We zijn onlangs overgestapt op nieuwe software, en hebben daarmee nogal wat problemen ondervonden. Het plaatsen van afbeeldingen is daar 1 van. Ik geef je melding door aan de technische afdeling!
Majet

Bericht door Majet »

Op de site van het lareb ( landelijk centrum bijwerkingen) kan je informatie over geneesmiddelen bij zwangerschap en borstvoeding vinden.

[url]https://www.lareb.nl/tis-knowledge-scre ... e=Middelen[/url] bij multiple sclerose (MS) tijdens de zwangerschap
Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

Ja hier lees ik ook dat het waarschijnlijk veilig is tot het 1e trimester. Ze willen me alvast laten beginnen omdat er pas geleden weer een plekje bij is gekomen binnen 4 maanden. En omdat ze niet weet hoelang het duurt voordat ik zwanger zou zijn. Ik denk dat ik dan toch maar ga beginnen tot aan de positieve zwangerschapstest. Het is allemaal een beetje dubbel en eng vandaar mijn vraag of er meerdere mensen zijn die dit gedaan hebben (waarschijnlijk in Amerika). Maar ik heb ze tot op heden nog niet gesproken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Als je nu stopt met anticonceptie, zou ik niet beginnen aan copaxone. Copaxone heeft sowieso een half jaar inwerktijd, voordat je überhaupt kunt zeggen of het wat doet.

Je zou ovulatietesten kunnen gebruiken. Heb ik ook gedaan. Dan kun je wat gerichter proberen. De dag ná een positieve ovulatietest heb je de meeste kans.
Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

Dat gaf ik inderdaad ook aan. Ze weet dat ik nu sinds dinsdag gestopt ben met anticonceptie (Mirena spiraal). Ze gaf aan dat het voor mij beter was om alsnog te beginnen. Maar het voelt eigenlijk niet goed. Donderdag komt de medicatie binnen en krijg ik prikles. Dus ik denk dat ik gewoon op mijn gevoel afga. En hopen dat het snel mag gebeuren.

Ik heb nu ook aan mijn MS verpleegkunde gevraagd of ze zelf al eens een zwangere vrouw met glatirameeracetaat mylan heeft behandeld. Of dat ik een soort proef persoon voor hen ben.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik snap je helemaal. Als er straks iets is met je kind is tijdens je zwangerschap of na de geboorte, dan wil je gewoon niet denken: 'zou dit zonder medicijnen niet zijn gebeurd?'

Ze weten heel veel, maar ze weten nog steeds niet alles.

Copaxone wordt sinds 2002 voorgeschreven, dus de baby's die geboren zijn uit vrouwen die dat gebruikten zijn nog niet eens volwassen.

Ik kreeg ook pas MS op mijn 28ste. MS wordt ook in verband gebracht met vitamine D tekort tijdens de zwangerschap. Zou goed kunnen, ik ben een april baby, die hebben vaker vitamine D tekort.

En er zijn nog meer factoren die meespelen uiteraard, maar feit blijft: dat de wetenschap heeft aangetoond dat iets dat tijdens de zwangerschap gebeurd is, op volwassen leeftijd een hoger risico op MS geeft.
Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

Ja dat las ik ook! Ik slik nu extra vitamine D en alvast foliumzuur. Het zal vast goed zijn.
Ik was zelf ook 2 maanden te vroeg geboren. Dat zal ook niet goed zijn voor MS. Misschien heb ik het laatste stukje niet ontwikkeld. Wie zal het zeggen :weetniet:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp