Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Andere autoimmuunziektes

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
san70

Andere autoimmuunziektes

Bericht door san70 »

Ik vroeg me af of veel mensen hier behalve MS nog andere auto-imuunziektes hebben? Ik heb vorige week gehoord dat ik Vasculities heb, ontstoken bloedvaten. Niet per definitie ernstig, maar toch :(.

San
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik heb ze niet gelukkig maar ik denk ook niet dat een "eventueel" andere auto-immuunziekte iets te maken heeft met MS. Een mens kan best twee of meer ziekte tegelijk hebben weet ik.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Je hebt statistisch gezien wel meer kans op nog een autoimmuunziekte als je er al 1 hebt. Ik heb er gelukkig niet nog 1, maar er zijn wel mensen die erover vertellen op het forum.

Heb je veel last ervan San? Wat ik erover las, klinkt het niet fijn.

Er is overigens nu een MS-medicijn op de markt dat als bijwerking heeft dat 1/3 van de gebruikers nog een autoimmuunziekte erbij krijgt. Ik weet even niet meer hoe het heet.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Toeter;n471249]
Er is overigens nu een MS-medicijn op de markt dat als bijwerking heeft dat 1/3 van de gebruikers nog een autoimmuunziekte erbij krijgt. Ik weet even niet meer hoe het heet.[/QUOTE]

Lemtrada. Daar loop je behoorlijk risico op de ziekte van Graves.
Volgens mij kun je ook Graves overhouden aan HSCT...
san70

Bericht door san70 »

[QUOTE=Toeter;n471249]
Heb je veel last ervan San? Wat ik erover las, klinkt het niet fijn..[/QUOTE]

Vooralsnog niet, enkel uiterlijk, op mijn onderbenen. Hopelijk blijft het daar ook bij.

San

AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

Ziekte van Graves hier...maar geen Lemtrada of Hsct ;)
Ghost

Bericht door Ghost »

Ik heb al 20 jaar artritis, maar weinig last van. Voor zover ik weet had ik dat ook eerder dan ms, maar dat is niet meer te achterhalen, de ms is pas dit jaar vastgesteld. Mijn neuroloog zei dat als je 1 autoimmuunziekte hebt de kans groter is dat je er meer krijgt...
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Hier coeliakie (glutenintolerantie), kan achteraf gezien ook de verklaring zijn voor mijn B12 tekort dat al veel eerder werd geconstateerd en waarvoor ik nu nog steeds B12 bij spuit elke 3 weken.

Meende gisteren ook te lezen dat Lemtrada wordt afgeraden voor mensen die naast MS nog een auto-imuunziekte hebben en/of hart- en vaatziekten hebben. Gevonden: [URL]https://www.msweb.nl/actueel/nieuws/adv ... -lemtrada/[/URL]
Ramon77

Bericht door Ramon77 »

Ik ben bekend met MS, CIDP en scleroedemie. Alle 3 onder auto immuun te zetten.
ansje

Bericht door ansje »

Mijn man heeft al jaren hemochromatose. Een stapelingsziekte. Geërfd van beide ouders.

Nu werd ook ppms bij hem vastgesteld.

En in februari weten we of hij ook Cadasil heeft.

Een vasculaire dementie.

Ik heb RR vorm van ms en heel veel intoleranties en allergieën.

Geen auto immuunziekte. Maar heel vervelend.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp