Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Na de zoveelste valpartij gisteren...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Antoinette

Na de zoveelste valpartij gisteren...

Bericht door Antoinette »


denk ik dat ik toch moet overgaan tot een rolstoel.
Mijn benen kunnen me niet meer dragen.

De buren moesten er aan te pas komen omdat manlief me niet alleen overeind kreeg. Ik was gewoon buiten westen.

Het is genoeg geweest. Het gaat niet meer. :huilen:
Ik heb vanmorgen al de nodige telefoontjes gepleegd. Ergotherapeut, VWO etc,

En nu maar afwachten wat uit de bus komt. Enerzijds ben ik verdrietig, anderzijds opgelucht dat ik de procedure heb opgestart.

Wie zit er nog meer in een rolstoel?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik zit vaak in mijn elektrische rolstoel maar dat heeft eigenlijk als voornaamste reden dat ik niet goed in een gewone stoel kan zitten. Mijn stoel heeft een speciale zitting en rugleuning die alles is elektrisch verstelbaar, dus ik kan de rugleuning kantelen als dat nodig is.

Buiten gebruik ik hem ook om de wat grotere afstanden te overbruggen (ziekenhuisbezoek, boodschapjes, stukje “wandelen”. Vallen doe ik eigenlijk gelukkig eigenlijk niet. Ik heb wel valneigingen, sta onvast op de voeten en struiken over eigenlijk alles en niets maar ik heb tot op heden gelukkig nog heel goede opvangreacties.

In de keuken en aan de eet/werktafel gebruik ik al jaren een trippelstoel en die is veel handiger als werkstoel als de rolstoel want die is veel minder wendbaar.

Gebruik jij nog geen trippelstoel? Misschien meteen eens overleggen met de ergotherapeute. Ga je voor een handrolstoel of een electrische?
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Knillis, een handrolstoel heb ik al jaren. WMO belde net dat ik niet 'zomaar' in aanmerking kwam voor een elektrische rolstoel. Er moest een reden voor zijn. :huh:

Maar je tip over die trippelstoel is zo gek nog niet. Ik ga dit met mijn ergo bespreken.

Bedankt voor je antwoord.:bedankt:
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik neem aan dat jouw ergotherapeut aanwezig is bij een eventuele passing van een rolstoel? Altijd heel verstandig om die er bij te hebben want de gemeente smeert je het liefst iets aan dat goedkoop is maar waar jij vaak niet goed mee uit de voeten kunt.
Ik heb nooit problemen gehad bij de overstap van handrolstoel naar elektrische rolstoel. Eerst heb ik e fix aandrijving gehad op mijn handrolstoel (toen hoepelen over een afstand niet meer lekker ging) maar uiteindelijk moest ik over naar een elektrische rolstoel (waar ik erg tegenop zag want het is best een enorm “ding” en dan voel je je meteen nog meer gehandicapt) omdat de rugleuning van mijn handrolstoel met ondersteuning niet verder aangepast kon worden.

Inmiddels heb ik weer een nieuwe rolstoel omdat ik verhuisd ben en in het appartement waar ik nu woon kon ik mijn huis niet inrijden zonder de deurpost flink te raken en ook in huis kon ik niet goed draaien. Ik had eerst een stoel met grote wielen achter en kleine wielen voor. Nu heb ik een midwiel rolstoel (grote stoelen in het midden en kleine wielen voor en achter. Deze stoel kan om z’n as draaien zodat hij een heel kleine draaicirkel heeft.

Maar in huis bezig zijn met iets gaat nog het beste met de trippelstoel, echt een uitkomst. Succes en ik hoop dat je niet al te lang op een goed hulpmiddel hoeft te wachten.

PS: een bezopen antwoord vanuit de WMO, je krijgt niet zo maar een elektrische rolstoel, daar moet een reden voor zijn. :boos::grrr: Goh.... jij wilde hem net voor de lol gebruiken toch? Altijd leuk zo’n rolstoel. Bah! :ziek:
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Antoinette;n471367]
Wie zit er nog meer in een rolstoel?[/QUOTE]
heb er al 1,5j ene maar door een verhoogd valrisico (heel zacht uitgedrukt) de knoop doorgehakt en ben al-in gegaan.

mijn bovenlichaam doet nog wat het moet en zo maken we er het beste van
trekdeeltje ervoor hangen, je ontdekt nieuwe dingen zoals rugby en het leven gaat verder.

1 van mijn rugbycollega's is op de paralympics 2e geworden deze week, de andere mag morgen aan de bak
Antoinette

Bericht door Antoinette »

[B]Knillis[/B], bedankt voor je uitgebreide antwoord en je zinvolle tips. :kus:
Inderdaad, echt een bezopen antwoord van het WMO. Ik ben er niet verder op doorgegaan toen ze mij dit antwoord gaf. Het enige wat ik dacht was: 'barst toch'(sorry). Net of ik voor mijn lol - en om de aandacht te trekken :haha: zo'n rolstoel aanvraag.

De ergo zal straks wel bellen en dan heb ik het over die trippelstoel.

[B]1207 [/B]Ook jij bedankt. We proberen er toch, ondanks alles, het beste van te maken.

[I]1 van mijn rugbycollega's is op de paralympics 2e geworden deze week, de andere mag morgen aan de bak.[/I]

Geweldig van je collega. :cool:

Ik vraag me wel af: hoe gaat dat als je naar de wc moet. Beetje gênante vraag :o maar het spookte toch door mijn hoofd.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ook ik zit (volledig) in een rolstoel. Tot twee jaar geleden kon ik nog een paar honderd meter lopen. Na een val in huis, waarbij ik mijn heup brak, kan ik geen pas meer zetten. Voor de val had ik al een (op zich best fijne) handbewogen rolstoel; een Quickie Helium. Inmiddels heb ik een wat lichtere, die door de ergonomische zit (kleine wig) wat beter zit.
Ja, het is enorm wennen. Maar het went best snel.

[QUOTE=Antoinette;n471389]

Ik vraag me wel af: hoe gaat dat als je naar de wc moet. Beetje gênante vraag :o maar het spookte toch door mijn hoofd.[/QUOTE]
Helemaal geen gênante, maar een hele praktische vraag. Als ik je verhaal zo hoor, en als je tot nu toe ook wat kon lopen, heb je net als ik nog wat kracht in je benen. Meestal kan ik de rolstoel in een hoek van ongeveer 90 graden voor de pot zetten, en met wat steun op de benen overschuiven.


Bij de meeste toiletten bij mensen thuis kan ik de rolstoel net buiten de deur schuiven, en de deur dicht doen. Soms, in een badkamer of bij een groot toilet, kan de stoel binnen. Horeca is een serieus probleem; maar weinig restaurants hebben een invalidentoilet, cafés vrijwel nooit. Een transfer maken naar toiletten in de horeca is zelden mogelijk, doordat ze net wat anders zijn ingericht.


Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Dat is een heftige beslissing, Antoinette. Soms moet je noodgedwongen een keuze maken. Afscheid nemen van bepaalde dingen, maar gelukkig levert het aan de andere kant ook wat op. De kunst is om je daar op te focussen. Moeilijk, maar dapper dat je deze stap hebt gezet.

Wat een vreselijke opmerking van de WMO-medewerker. Alsof het al niet moeilijk genoeg is deze hobbel te nemen! En dan zo'n argwanende reactie... :boos:
Antoinette

Bericht door Antoinette »

[B]Jrs77[/B] Wat lief om me zo'n eerlijk antwoord te geven. :knuffel: Daar heb ik tenminste wat aan. Een beetje lopen gaat nog wel. Maar de schrik zit er wel in hoor.

[B]Hanna 71.[/B] ja ik heb het best wel moeilijk mee hoor. Ik heb al zoveel moeten inleveren/afgeven. Mijn lieve zoon die op 30 jarige leeftijd overleed, geen gevoel meer in mijn handen waardoor ik niet meer kan schrijven etc.

Maar gelukkig ligt mijn nieuwste boek (een autobiografie) wél bij mijn uitgever en wordt voor de kerst uitgeven. (:)

Dit laatste was ff offtopic. (;) Ik wil niet klagen maar soms...
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Antoinette;n471389]
Ik vraag me wel af: hoe gaat dat als je naar de wc moet. Beetje gênante vraag :o maar het spookte toch door mijn hoofd.[/QUOTE]

niets gênant aan.

zittend sonderen hé
sondes en een flesje van een halve liter volstaan
er zijn ook sondes met een opvangzak
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp