Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Opnieuw naar de ergo...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Opnieuw naar de ergo...

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik kreeg van de neuroloog het advies om opnieuw een traject in te gaan bij de ergotherapeut. Het probleem is dat ik nog steeds te vaak over mijn grenzen heen ga, en daar voor moet boeten. Ik heb al 2x een traject gevolgd (laatste was 5 jaar geleden), en alle theorie weet ik wel. Het toepassen in de praktijk blijft echter een ander ding, ik blijf hangen in mijn oude patronen "dat kan ik allemaal nog wel", al leert de praktijk anders.

Mijn vraag hier is nu: hebben jullie vaker dan 2x een traject bij de ergo gevolgd met dezelfde hulpvraag, en heeft dat uiteindelijk geleid tot blijvende veranderingen in de praktijk? Of zouden jullie in dit geval denken aan een andere vorm van hulp of begeleiding? Ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)
Sara

Bericht door Sara »

Zelf heb ik bijna 20 jaar geleden een revalidatietraject gehad, met energiemanagement als speerpunt. Toen ik een jaar of 5 geleden toch weer vastliep qua energie heb ik een aantal consulten met de pratijkondersteuner GGZ van de huisarts (POH) gedaan, na overleg met de huisarts. Dichtbij, laagdrempelig, persoonlijk. Het heeft mij geholpen.
Klick

Bericht door Klick »

ik heb 2x een ergo traject gehad. mijn ervaring is dat de wijze hoe je zelf er tegenaan kijkt nogal een verschil maakt.

ik heb de tweede keer na een traject van lijstjes aangegeven dat ik daar niks mee had. ik liep vast in die werkwijze, het zette mezelf niet aan het denken.
toen zijn we geswitcht naar een andere aanpak. mijn verhaal vertellen en zelf oplossingen bedenken, dat werkt voor mij veel beter.

ik heb toen anders leren kijken naar mijn gewoontes.. gedragingen enz.. door een energiebesparingsbril.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het VUmc heeft een traject ter vermindering van vermoeidheid bij MS en het is soort van een uitbreiding van wat ik bij ergotherapie had geleerd. Energiemanagement plus.

Als Amsterdam een optie voor je is zou je dat kunnen overwegen. Ik kon jammer genoeg niet het hele traject doen vanwege mijn zwangerschap, maar was op zich wel interessant.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor jullie reacties! Ik overweeg zelf ook om naar een POH te gaan. De theorie ken ik immers wel, ik denk dat ik meer baat heb bij een persoonlijke benadering. Van mijn laatste 2 ergo-trajecten weet ik nog dat zij de lijstjes uiteindelijk ook niet zo bij mij vond passen. Maar met het emotionele stuk wat bij mij boven kwam, kon zij dan weer niet heel veel.

Bij problemen met energiemanagement word je al snel naar een ergo gestuurd, maar ik heb zelf niet het gevoel dat dit de juiste aanpak voor mij is op dit moment. Amsterdam is geen optie voor mij, maar dank voor de tip!
Sara

Bericht door Sara »

Bij jou is het misschien andersom, maar mijn huisarts kent me beter dan m'n neuroloog. Daarom ben ik ook naar hém gegaan voor met m'n vraag. De POH was zijn idee.
En zeker als je zelf graag meer aandacht wil de emotionele kant van de beperkte energie lijkt de POH me een goede optie.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=leeuwtje-nl;n471592]Amsterdam is geen optie voor mij, maar dank voor de tip![/QUOTE]

Ze zijn ook bezig met een online variant van het traject. Met videobellen met de psycholoog enzo. Momenteel alleen nog in een onderzoek, dus heb je 50% kans om bij de andere variant ingeloot te worden, maar wellicht handig om in de gaten te houden.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Sara;n471596]Bij jou is het misschien andersom, maar mijn huisarts kent me beter dan m'n neuroloog. [/QUOTE]

Ik heb mijn huisarts nog nooit gezien!! :haha: Had haar 1x nodig, maar kwam toen met spoed bij haar collega terecht vanwege mijn gordelroos. Ik zag gisteren haar naam niet eens meer op de website staan... Ik weet dus niet eens of ze daar nog wel werkt. :D
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik kom (gelukkig) ook weinig bij de huisarts maar ook zij kent mij vele malen beter dan de neuroloog. Bij de neuroloog kom ik al jaren alleen om een nieuw recept te halen voor weer een jaar medicijnen om symptomen zoveel als mogelijk tegen te gaan.

Daarnaast kan ik ook altijd terecht bij mijn revalidatie arts die ook best veel tijd uittrekt voor een consult en ook zelf bepaalde zaken uitvraagt om duidelijk te krijgen hoe het echt met me gaat.

Maar uiteindelijk zijn de huisarts en de POH het snelst te bereiken ook per mail en een speciale app.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp