Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verwijzing fysio voor de chronische lijst door de huisarts?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Bericht door Klick »

ik zou idd niet de poli maar de pleeg bellen, daar is het contact veel makkelijker mee.. die staat ook minder onder hoogspanning dan de mensen van de poli. En de kans dat direct begrepen wordt wat je wil vragen is veel groter.
succes!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik heb de verwijzing gekregen via de huisarts. Of eigenlijk via de assistente. Ik heb gebeld en mijn verhaal uitgelegd en zij ging het regelen. Toen ik bij de fysio kwam, had die de brief ontvangen via de huisarts en werd de rest vanzelf geregeld met de zorgverzekering.

Tot nu toe moesten veel mensen ieder jaar opnieuw zo'n brief regelen om aan te tonen dat hij/zij recht had op de chronische indicatie. Maar dankzij de "paarse krokodil" is dat vanaf 1 januari niet meer nodig. Chronisch is tenslotte chronisch. Dus een eenmalige verwijzing is voldoende voor de rest van je leven.

De fysio moet overigens wel nodig zijn voor MS-gerelateerde klachten. Voor andere klachten moet je nog wel zelf betalen (of het wordt vergoed vanuit je aanvullende verzekering).
Knillis

Bericht door Knillis »

Als je eenmaal een chonische indicatie hebt komt het er vaak op neer dat de fysio alle behandelingen daarop wegschrijven. Van veel klachten is ook niet aan te tonen dat het door de MS veroorzaak wordt. Ik heb alleen ooit een tensapparaat gekregen (tegen pijnklachten in de bovenrug) en dat moest via de fysio in het ziekenhuis en die “behandelingen” vielen onder de fysio van de aanvullende verzekering.
Sara

Bericht door Sara »

Ha, het was een eitje... toen ik me er eindelijk toe kon zetten de MSvpk even te mailen, kwam er binnen een paar uur een positieve reactie :).

Ze schrijft wel dat de verwijzing ieder jaar herhaald moet worden. Dat vind ik dan wel weer vreemd. Is dat bij jullie ook zo? En van wie moet dat dan eigenlijk? Van de verzekeraar?
Knillis

Bericht door Knillis »

Dat was bij mij tot dit jaar. Mijn zorgverzekeraar (Menzis) eiste dat de fysiotherapeute een verwijzing aan mij vroeg van een arts, in mijn geval de revalidatie arts. Dit jaar hoefde het plots niet meer. Scheelt mij weer gedoe en scheelt volgens mij ook aardig in zorgkosten want de revalidatie arts moet uiteindelijk die verwijzing weer schrijven (of zijn secretaresse natuurlijk:D) en dat doet die arts vast niet gratis.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ligt ook een beetje aan de fysio. De één neemt genoegen met eenmalig een verwijzing, de ander heeft tot lieven ieder jaar weer een nieuwe verwijzing puur om zich te "verzekeren" van vergoeding door de zorgverzekeraar.
Billy

Bericht door Billy »

Dat gebeurd bij mij ook ieder jaar, alleen wist ik daar niets van :haha:. Dat gebeurd achter de schermen met de huisarts.
Klick

Bericht door Klick »

:haha::haha::haha: grappig tja het is niet nodig dat via ons te laten verlopen kan de fysio in 1x de hele bubs vragen en de administratie zo overzichtelijk mogelijk houden
Sara

Bericht door Sara »

Aha, het varieert dus nogal, begrijp ik :???:.

Ik zal eerst aan m'n fysio vragen en volgend jaar aan m'n verzekeraar, die ik nog moet uitzoeken. Best gedoe :moe:.

De restitutiepolissen met meer dan 20x fysiotherapie vergoed liggen niet voor het oprapen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Maar je hebt toch recht op chronische fysio via de basisverzekering Sara? Of heb ik een deel van de discussie hier gemist?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp