Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is het normaal dat ik...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Antoinette

Is het normaal dat ik...

Bericht door Antoinette »

er iedere nacht 6 tot 8 keer uit moet om te plassen? Overdag hoef ik bijna nooit. Omgedraaide wereld dus.

Bestaat er medicatie voor? Ik ga maandag naar de neuroloog en wil van te voren toch wel weten of hier meer mensen last van hebben voordat ik een hoop onderzoeken krijg die misschien niet nodig zijn.
Marina

Bericht door Marina »

Heb daar zelf geen last van gelukkig. Een vriend van mij wel, maar dan niet alleen 's nachts. Deze vriend heeft geen MS maar krijgt wel een medicijn dat de blaas ontspant. Dus er bestaat wel medicatie voor, maar dat is denk ik afhankelijk van de oorzaak of je deze zou kunnen gebruiken? Sterkte ermee in ieder geval en hoop dat er snel een oplossing voor je is!
Sara

Bericht door Sara »

Sorry, ik moet lachen om je clickbait-titel :haha:
Klick

Bericht door Klick »

het is niet echt normaal..
misschien is dat het niet maar ik moest gelijk denken aan.. heb je opgezette benen overdag? vocht vasthouden wat er dan s’nachts als je horizontaal gaat uit kan.. met de benen op een hocker tv kijken.. om te testen of het helpt

[QUOTE=Sara;n472054]Sorry, ik moet lachen om je clickbait-titel :haha:[/QUOTE] :haha: ja ik ook en om mezelf dat ik het pas doorhad toen ik je berichtje las :haha:

Dannifan

Bericht door Dannifan »

Dit is iets wat je bij je huisarts voor moet leggen denk ik, wij kunnen dit en dat zeggen maar er zal best een reden voor zijn en wij weten die niet en kunnen ook de oorzaak niet zeggen. Ik denk dat de huisarts hier onderzoek naar kan doen en je wel kan helpen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Het ‘s nachts vaker moeten plassen kan te maken hebben met een probleem met hart en/of bloedvaten maar kan inderdaad ook liggen aan je blaas. Ik heb daar een poosje medicatievoor gebruikt maar kan gelukkig momenteel weer zonder. Ik katheteriseer inmiddels al een aantal jaren omdat ik voortdurend blaasontstekingen had die deels werden veroorzaakt door het niet goed uitplassen. ‘s Avonds rond 22.30 uur de blaas helemaal leeg laten lopen en dan kan ik het in de nacht redden met, meestal, 1 x maar of en toe toch 2 x naar de wc gaan.

Het rare is dat ik overdag vrijwel nooit aandrang heb en ik er dus aan moet denken even naar de wc te gaan anders vergeet ik het. In de nacht heb ik dus duidelijk wel aandrang, rara hoe kan dat.

Maar ik weet wel dat als je vaker dan 2 x naar de wc moet in de nacht je op den duur echt slaaptekort hebt waardoor je je “brak” voelt.

Misschien is het verstandig een verwijzing naar de uroloog te vragen aan je neuroloog zodat even gekeken kan worden of er misschien iets aan de hand is met je blaas/urinewegen. Die onderzoeken zijn niet echt belastend (vind ik dan) en de uroloog kan dan eventueel gericht medicatie voorschrijven om je van dit euvel af te helpen.

Succes!
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik houd het in gedachten als ik naar de neuroloog ga.
1207

Bericht door 1207 »

je zult niet aan onderzoeken ontsnappen

overactieve blaas, je blaas niet kunnen ledigen, gevolg van medicatie, ander oorzaken tem blaastumor,...
oplossing kan gaan van bekkenbodemtraining over medicatie tem zelfsondage of combinaties

cytoscopie is een klassiek onderzoek :)
weet je ineens hoe een vrouw zich voelt als ze aan het bevallen is
Kobus

Bericht door Kobus »

Misschien niet super veel onderzoeken van je blaas : daar je overdag geen last hebt

Wel benieuwd hoeveel en wat je drinkt , gedurende de dag ?
Antoinette

Bericht door Antoinette »

[B]Kobus.[/B] Ik krijg voldoende vocht binnen in de vorm van water of rooibosthee. 's Morgens 4 koppen thee en tussendoor water. 's Middags bij de boterham weer 2 koppen thee en daarna enkele glazen water. 's Avonds niet teveel vocht voor ik naar bed ga.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp