Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

CZ zorg verzekeraar haalt Copaxone eruit.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
henzel

CZ zorg verzekeraar haalt Copaxone eruit.

Bericht door henzel »

Hoi allemaal,

ik gebruik al sedert 2004 Copaxone en sindsdien ik dit gebruik eigenlijk geen extreme opflakkeringen meer maar langzame achteruitgang. Nu krijg ik te horen van mijn neuroloog dat de zorgverzekeraar alleen nog een Copaxone-vervanger vergoed.
De zorgverzekeraar CZ bevestigd dit omdat het alternative merk goedkoper(binnen de marge van 5%) zou zijn. :(

Heeft iemand van jullie hier ook al mee te maken gehad ?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik gebruik geen Copaxone, maar heb al eens meegemaakt dat VGZ een middel dat ik gebruik op de lijst van preferente geneesmiddelen had gezet. De vervanger werkte bij mij niet. Voor mij was dat een reden om over te stappen naar een andere verzekeraar. Sindsdien controleer ik jaarlijks de lijst met preferente geneesmiddelen voor het komende jaar. Uiteindelijk kwam ik uit bij Menzis; zij hebben maar een beperkt aantal preferente geneesmiddelen.

Even zoeken of rondbellen; je kan nu nog overstappen.
henzel

Bericht door henzel »

Hoi JRS77,

dat zou ik kunnen doen,ben verder tevreden , is wel een werkje om alles weer te vergelijken. Maar ik denk dat je als z.g.n. "kostenpost" voor een andere maatschappij wellicht niet interessant/welkom bent ?

In ieder geval bedankt voor je reactie.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=henzel;1114552]Maar ik denk dat je als z.g.n. "kostenpost" voor een andere maatschappij wellicht niet interessant/welkom bent ?
[/QUOTE]
Ze krijgen voor 'ons' een hogere bijdrage, dus dat zal ze niet veel uitmaken. En ze accepteren je overal.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Voor de basis zorgverzekering mag geen enkele verzekeraar je weigeren. Voor aanvullende verzekeringen wel, maar in de praktijk vragen ze pas om meer informatie bij de allerhoogste aanvullende verzekeringen.
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Voor basisverzekering moeten ze je accepteren. Bij aanvullend mogen ze wel moeilijk doen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Wellicht ben ik naïef, maar misschien werkt dat goedkopere middel wel net zo goed?
Want er wordt nu gedaan alsof dat niet zo is.

[I] En je mag er toch op rekenen dat dit goedkopere middel dezelfde werkzame stof bevat en dezelfde werking heeft. [/I]
We zitten hier tenslotte niet in een derde wereldland. Medicijnen moeten aan strenge eisen voldoen. :cool:

Natuurlijk zijn er individuele gevallen waarbij dit verhaal niet op gaat, maar o.h.a. mag je toch er van uit gaan dat het goedkope middel net zo goed is als het dure merk.

Dus misschien kun je het ook uitproberen voordat je gelijk stappen gaat ondernemen die je niet terug kunt draaien?
Knillis

Bericht door Knillis »

@Henzel

Hou bij het overstappen naar een andere zorgverzekeraar wel rekening met je eventuele hulpmiddelen vekregen vanuit de zorgverzekeraar.

Alle hulpmiddelen die je op leenbasis verkregen hebt moet je vaak inleveren bij de oude verzekeraar en je moet dus nieuwe aanvragen bij de nieuwe verzekeraar en loop je het risisco (tijdelijk) zonder hulpmiddelen te zitten.

Maar misschien is mijn bijdrage overbodig omdat je helemaal geen hulpmiddelen gebruikt. Het is maar een tip want voor mij is het wel de reden dat ik zeker dit jaar niet ga overstappen.
henzel

Bericht door henzel »

Ik spring ook zomaar niet over naar een andere zorgverzekeraar, maar wilde graag eens horen hoe de ervaringen zijn e.d. hier op het forum.
Van de andere kant, medicatie welke je goed verdraagt met gewenst resultaat wens je graag te behouden.
Met MS weet je soms op korte termijn en soms pas over een langere periode wat medicatie doet, en dan nog blijft het natuurlijk altijd gissen gezien het verloop. Bay the way, bedankt voor de input alvast.
Sara

Bericht door Sara »

Als je prijs stelt op merkmedicijnen is ONVZ in het algemeen een goede keus. Als je gaat rondbellen zou ik daar beginnen.

[url]https://www.onvz.nl/vergoedingen/vergoe ... erzekering[/url]

Meer info over 't 'preferentiebeleid' waardoor je soms iedere keer een ander pilletje krijgt:
[url]https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... medicijnen[/url]

Verder sta ik er hetzelfde in als Suzan: in het algemeen werken de alternatieve merken hetzelfde, en er zullen vast wel es uitzonderingen zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp