Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ontsteking ruggemerg??

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Anja49

ontsteking ruggemerg??

Bericht door Anja49 »

hallo ten eerste gelukkig nieuwjaar,

ik heb voor de zoveelste keer een schub aan mijn gehele rechterkant.

nu wil de neuroloog geen prednison geven,hij wil eerst dmv MRI uitzoeken of ik een ontsteking aan het ruggemerg heb.

de MRI is pas 31 januari dus ik baal ontzettend .

maar wat betekend "ontsteking aan het ruggemerg"??

bvd voor jullie berichten

gr Anja
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Anja,

ik neem aan dat de neuroloog op zoek wil naar de oorzaak van de uitval. Een ontsteking aan je ruggenmerg zou dan een MS-ontsteking zijn, maar wellicht twijfelt hij of er een ándere oorzaak kan zijn, bijvoorbeeld een hernia?

Maar eerlijk gezegd... ik zou je aanraden om te vragen om een goede uitleg én een versnelling van de MRI. Heb je een MS-verpleegkundige? Daar zou je de vragen kunnen stellen. Als hij of zij de MRI niet kan (laten) versnellen, kan je zorgverzekeraar dat misschien wél regelen, op een andere locatie dan je eigen ziekenhuis.

Sterkte! Laat je horen hoe het verder gaat?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik vermoed dat jouw neuroloog voordat er prednison gegeven wordt eerst wil weten of er sprake is van een ontsteking als gevolg van de MS, dus om vast te kunnen stellen of je een schub hebt of dat er sprak is van bv myelitis, een ontsteking in het ruggemerg. Hoe een arts het verschil kan zien weet ik niet. Ook een “gewone” ontsteking wordt vaak met prednison bestreden maar het is iets dat voor wat ik er van weet niets te maken heeft met de MS.

Als je je zorgen maakt over wat een ruggemergontsteking precies betekent kun je misschien je MS verpleegkundige eens bellen en om uitleg vragen of misschien wil jouw neuroloog het wel aan je uitleggen. Je zit nu wel heel lang met veel onzekerheid en vragen denk ik.

Al met al geen al te goede start van het nieuwe jaar voor jou en het is wel heel erg lang wachten tot 31 januari terwijl je last hebt van de hele rechter lichaamshelft. Heb je voornamelijk gevoelsstoornissen rechts of ook uitval?

Mijn eerste en enige MS aanval 24 jaar geleden resulteerde uiteindelijk in het niet meer functioneren van mijn rechter kant maar gelukkig is dit allemaal ook weer langzaam weggetrokken en kon ik armen en benen weer (bijna) gewoon gebruiken. Hopelijk herstelt het bij jou ook weer langzaam.

Ik wens je heel veel sterkte en neem je rust voor zover dat kan!
Klick

Bericht door Klick »

weet je neuroloog dat je pas de 31 terecht kan voor de mri? bij mij maakt hij een verwijzing en ziet zelf de planning niet...
ik zou de ms pleeg bellen en uitleggen wat er aan de hand is.
je wil best eerst een mri maar wachten tot de 31 daarop en dus ook op een kuur, dat zou ik echt niet doen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Een optie waar de luitjes in het ziekenhuis naar mijn ervaring nooit aan denken: een MRI in een diagnostisch centrum.

Je kunt meestal meteen terecht, ze hebben vaak nieuwere apparatuur en ook al betalen wij de rekening niet: het is nog goedkoper ook.

Als de wachtlijst echt zo lang is, kun je vragen of ze je kunnen verwijzen naar een diagnostisch centrum bij jou in de buurt.
Anja49

Bericht door Anja49 »

hallo,bedankt voor de reacties.

inmiddels is er kontakt geweest tussen huisarts en neuroloog waarop ik dinsdag voor een afspraak kan komen.

tevens werd ik door de röntgen gebeld of ik gister om half 4 kon komen ,helaas heb ik minimaal 2 uur nodig om taxi te regelen en bij het ziekenhuis te komen ,maar ze zijn er dus wel degelijk mee bezig.
ze belde pas om half 3

de reden dat hij geen prednison geeft is,dat ik al 2x in 3 maanden de kuur gehad heb voor dezelfde klachten,gevoelsstoornssen rechts en veel pijn.

hij is bang dat ik diabetes ga ontwikkelen of andere bijwerkingen,maar de rest za;l ik dinsdag wel horen
Knillis

Bericht door Knillis »

Fijn dat er nu toch actie is ondernomen en je dinsdag terecht kunt bij de arts. Misschien ook wel goed dat de neuroloog niet direct al weer prednison wil geven want het kan op termijn inderdaad nare bijwerkingen geven. Nu maar hopen dat je dinsdag meer te horen krijgt over hoe verder. Sterkte.
Anja49

Bericht door Anja49 »

hallo ,vandaag was het zover

het geluk dat ik de mri kon laten maken en meteen de uitslag van de neuroloog kreeg

ik sta paf

hij was idd bang voor meyelites,maar dat heeft hij gelukkig niet kunnen vinden en hij was blij geen prednison te hebben gegeven.

maar wat dan? hoe kom ik aan die banden van pijn en tintelingen om mijn arm en mijn ribben,schouderblad en buik?

dat wist hij ook niet.

ik zeg ik voel me nu een aanstelster, ik zeg, ik verzin dit toch niet?

ik ben geheel gefrustreerd ,schamend en jankend naar huis gegaan.

ben ik een aansteller? ik voel toch wat ik voel.?

ik schaam me dood.

tevens had ik eergister nog slikproblemen en gister tintelende handen,welke ook weer verdwenen.

wat is er aan de hand met mijn lijf?

ik word gek van de pijn.en deze onzekerheid.

gr anja
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Hi Anja,

Ik lees in je profiel dat er nogal wat bij je aan de hand is geweest, naast de MS. Is je stukje "over mij" nog up to date?
Ga vooral niet aan jezelf twijfelen: de neuroloog kan veel zien, maar niet alles. Wat jij voelt, weet je zelf het beste.

Heeft hij nog verder onderzoek voorgesteld, of je bijvoorbeeld terugverwezen naar de huisarts?
Anja49

Bericht door Anja49 »

Hoi Cheryl

nee de neuro heeft verder niks voorgesteld .en de huisarts vind dat de MS bij de neuro hoort dus die doet niks.

ik weet niet precies wat je bedoeld "over mij "

ik weet wat ik voel en toch twijfel je,ik zit steeds ja ik heb het nog ik ben niet gek.

bedankt voor je berichtje gr Anja
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp