Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spasmen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Bets

Spasmen

Bericht door Bets »

Goede morgen,
Ik ben Bets en lees al heel lang mee hier op het forum.
Heb nu 4 jaar diagnose ppms.
​​​​​​Maar had al heel lang vage klachten.
De ervaringen van de mensen hier hebben mij enorm geholpen.
Maar nu ben ik toch benieuwd hoe jullie met spasmen omgaan.
Heb sinds een jaar al last maar daar komt bij een enorme spierpijn in heupen ik verzet me waarschijnlijk en verkramp dan:(waardoor ik slechter ga lopen.
Nu een nieuwe fysio gezocht en het gaat nu langzaam wat beter.
Ik heb alleen spasmen in de nacht.
Ik slik als ik ga slapen 2 mg Tizanidine en 1 mg clozapan met twee wietdruppels. En dan om half 3 6 mg tizanidine
omdat ik de klok er op gelijk kan zetten. Heb ik rond half twee en om 5 uur de spasmen en dus ga ik er maar uit om 5 uur:rolleyes:.
Nu wil mijn arts dat ik ze overdag in neem en voor het slapen de clozapan
Nu met lioseral samen en tizanidine
Ik denk dan ik wil wel blijven lopen overdag .Het wordt dan verdubbeld met 5 Gr 5 Gr en 7 Gr op de dag
Al zoveel geprobeerd de wekker zetten helpt het best alleen vroeg beneden.
Pfff heel verhaal:moe: nu was mijn vraag ik wil om half 3 1 mg clozapan er bij nemen.
kan dat zomaar en heeft iemand hier ervaring mee.
De arts wil me alleen overdag laten slikken maar dat werkt niet.
Het is de eerste keer dat ik op het forum schrijf dus sorry voor het lange verhaal.
​​​​​​ Groetjes bets
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hallo Bets,

Ik heb geen ervaring met al die medicijnen, maar op je vraag of je die clozapan er gewoon bij kan nemen zou ik zeggen: overleg dat toch eerst met je arts. Als je uitspreekt wat je angst is, dan kan hij/zij met je meedenken. En hij/zij weet natuurlijk het beste of het kwaad kan als je die clozapan er nog bij neemt. Ik heb geen idee of de verschillende middelen een uitwerking op elkaar hebben.

Wat ik herken aan mezelf is dat ik ook de klok er op gelijk kan zetten wanneer ik ... (vul maar in).
Het menselijk brein houdt van structuur, dus verval je heel snel in een patroon als iets een paar keer gebeurt.
Misschien zou het je helpen als je je patroon kan doorbreken, zodat je niet meer heel vroeg wakker bent.

De vraag is natuurlijk hoe je dat patroon doorbreekt, en dat is lastig. Misschien door de wekker telkens op een ander tijdstip te zetten en na verloop van tijd de wekker niet meer te zetten. Misschien wordt het juist wel doorbroken door andere medicatie overdag te nemen. Dat is gewoon uitproberen. Je hersenen weer een beetje resetten.

Weet je ook wat de reden is dat je arts de medicatie om wil gooien? Wat zijn de voordelen ten opzichte van je oude patroon? Had je zelf een probleem met je oude patroon of is het volgens de arts niet gezond? Wat is de reden van de verandering en wat is de reden van juist dit voorstel?

Je kan het natuurlijk altijd een tijdje proberen. Dan weet je of dit een verbetering is of niet. En als je dat echt niet ziet zitten, bespreek dat dan met je arts. Dan kun je samen kijken naar een andere optie, of naar het voortzetten van je eigen patroon.

Succes er mee.
Bets

Bericht door Bets »

Hallo Hanna,

Dank voor je reactie.
Ik heb het al eerder geprobeerd maar met een lage dosering.zelfde medicatie maar ook lioseral erbij nu.
Maar als ik een fijne :ogen:[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https]​​​​​​spasmen krijg of strekspasmen heb ik gelijk last van spierpijn in heupen.
Dus durf niet goed weer om te gooien.
En weet bijna zeker dat als spierpijn over is dat ik het dan beter opvang.
Rechte kant is al spierpijn vrij gelukkig
De medicijnen werken maar kort
Dus overdag suf en snachts nog minder slapen.
Het zou niet werken alleen in de nacht volgens de arts.
Ik heb het idee van wel maar ja zet smorgens de wekker om 5 uur om de ergste spasmen voor te blijven
Dus moet kiezen denk ik wat beste is voor mij.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Met de dosering of combinatie kan ik je niet helpen; dat lijkt me heel persoonlijk.
Ik heb erg veel last van spasmen, en gebruik daarom baclofen.
Wat ik je wel wil adviseren; kijk eens met een goede fysiotherapeut of revalidatiearts naar de spieren die de problemen veroorzaken. Het rekken van die spieren (met oefeningen, of 1 of 2x per week door de fysio) kan echt een verschil maken. Misschien kom je dan wel met je medicatie de nacht door.
Bets

Bericht door Bets »

Dank je voor je reactie jrs77

Maar ben al flink in de weer met nieuwe fysio en revalidatie arts.
Moet nu lioseral erbij pakken bij de medicatie die ik al had.
Maar ze wil dat ik het overdag neem.
Heb snachts last en de wekker zetten helpt nog het best.
Ga proberen om de lioseral er dan bij te nemen.
Hopen dat ik dan door kan slapen en zonder spierpijn in de heupen wakker te worden.
Of moet er toch een plaatje opgebouwd worden?
Beetje uitzoeken denk ik dan wat het beste helpt.

Groetjes
benka

Bericht door benka »

ik gebruik colloidaal zilver tegen spasmes sinds 2005
Bets

Bericht door Bets »

Dank je Benka.

Ik zag dat het een voedingssupplement is.
Ik ga het zeker voor leggen aan mijn arts of anders gewoon proberen.
Wie weet helpt het bij mij ook.

​​​​​​​Groetjes
​​​​
​​​​​
Carl

Bericht door Carl »

Hoi Bets,
Ik gebruik ook af en toe clonazepam. Clonazepam is erg verslavend en de werking neemt af. Ik mag het van mijn neuroloog af en toe gebruiken, niet iedere dag.
Mijn ervaring is dat spasmes komen en gaan. Er zijn periodes dat ik er minder last van heb. Met medicijnen kun je wel iets, echter je zal er op een of andere manier mee om moeten gaan.
gr
Bets

Bericht door Bets »

Hallo Carl,

Ik neem een 1 mg clozapan maar wil daar wel vanaf.Ik heb elke nacht last al een jaar lang dus slaap ook weinig
​​​​
spasmes zijn erg irritant maar de spierpijn in mijn heupen zijn erger.
Ben nu aan het proberen zonder maar wil eerst van de pijn af en ben flink met fysio in de weer.
Wat nog het beste helpt
Een kant is spierpijn vrij en als ik dan een spasmen krijg kan er beter mee omgaan.
Ik ben benieuwd of er meer zijn die snachts spasmes hebben en dan spierpijn.
En hoe de medicijnen worden ingenomen? Snachts of overdag

Groetjes



​​​
deeske

Bericht door deeske »

Medicijnen en fysio werkt bij mij helaas niet ..
ze gaan daarom nu op verschillende plekken botox spuiten ...
Hoop dat de spasme dan in ieder geval minder gaat worden want ik krijg er steeds meer last van en merk dat mijn voet na binnen gaat staan en ik mijn schoen niet meer goed kan verdragen...

Iemand hier ervaring mee ??
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp