Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hardlopen en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

[QUOTE=Toeter;n474891]Hey Dango, volgens mij zijn er niet echt MS-specifieke tips qua voeding en supplementen.

Ik heb wel minder spierpijn als ik goed op mijn eiwitten let: kwark, eieren. Mijn vriend (niet-MS) probeert nu een eiwitshake na het sporten.

Ik wandel elke dag met de hond, maar ik heb afgelopen lente ook weer een poging gedaan tot rennen. We waren op visite bij Schotse vrienden en daar rennen de kinderen elke dag op school 1 mijl.

Dat leek me een mooi streven.

In mijn geval begon dat dan mey snel wandelen en tussendoor steeds een beetje joggen. Ik schrok wel van hoe snel ik een sleepbeen kreeg, maar zag dat niet als 'grens'

Elke dag rennen bleek even een brug te ver, daarop werd ik al gauw terug gefloten door mijn lichaam, omdat ik na 2 weken ofzo gewoon niet meer herstelde.

Beetje raar: het rennen ging op zich beter, maar qua energie herstelde ik niet en voelde ik me alleen maar belabberd.

Nu hoogzwanger en vind ik een klein stukje waggelen al een uitdaging :D na mijn bevalling en herstel, maar weer eens kijken.

Succes met je plannen!

[/QUOTE]

Ik heb wel advies gekregen voor voeding en MS. Koolhydraatarm, geen zuivel, beperk zout en vooral zuiker. En slik daarbij een hele hoge dosis vitamine D en een goed werkende vitamine B6. Als je geen goede B6 slikt kan deze juist weer heel gevaarlijk zijn doordat B6 zich dan gaat stapelen. En dat is heel slecht voor MS. Ik ben er pas net aan begonnen maar voel me wel al een stukje beter. Ik hoop dat je er ook wat aan heb.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Van wie heb je dat advies gekregen Laura? Er bestaan zoveel voedingsadviezen voor MS, dat een bronvermelding altijd wel fijn is.
Lauraaa

Bericht door Lauraaa »

Ik heb helaas geen bronvermelding. Bij mij in de apotheek werkt een vrouw die de voeding van MS helemaal heeft uitgewerkt omdat haar moeder het ook had toen ze er nog weinig weet van hadden. Ze is ook orthomoleculaire arts. En is hiermee doorgegaan zodat ze veel mensen zou kunnen helpen. Ook mijn nicht zij is bijzonder hoog leraar van Oxford. Zij werkt daar onder andere Alzheimer en MS uit. En mijn diëtist. Zij geven alle 3 hetzelfde aan. Ik ga kijken of ik mijn mail nu wel toe kan voegen. Deze kreeg ik weer van mijn MS diëtist. Ook daar staan dezelfde dingen in verwerkt. Alleen bij de diëtist is van B6 niks bekend. Dat heb ik dan weer van mijn neuroloog en de mevrouw van de apotheek.
Sara

Bericht door Sara »

Laura, voor alle zekerheid:

te veel vitamine B6 is echt schadelijk. Je kunt er op den duur serieuze neurologische klachten van krijgen. Pas dus op! Zie bijvoorbeeld hier: [url]https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... lijk-.aspx[/url]

Nogal wat mensen met MS gebruiken vitamine B12, als pilletje of injectie.

Ik ben in het algemeen wel benieuwd wat je nou van al die specifieke voeding verwacht. Bij medicatie is uitgebreid gerandomiseerd, placebo-gecontroleerd en liefst dubbelblind onderzoek gedaan. Voorzover ik weet is dat bij voeding niet het geval, maar ik leer graag bij. Vertel!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp