Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wie 'mag' de regie nemen als ik zelf te ziek ben

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Hamartia

Wie 'mag' de regie nemen als ik zelf te ziek ben

Bericht door Hamartia »

Hoi, zwaar topic, wel relevant voor mij. Ik wil dit graag regelen. Iemand tips?

Stel: ik ben te ziek om te kunnen aangeven wat ik wel/ niet wil qua medische behandeling. Wie mag dat voor mij beslissen? Ik heb geen 1e graads familie meer, partner of kinderen. Ik wil graag een vriendin de regie geven maar in een ziekenhuis is dat volgens mijn bronnen niet rechtsgeldig.

Als ik zoek op bijv 'bewindvoerder' lijkt dat alleen te gaan om het regelen van financiële zaken.
Knillis

Bericht door Knillis »

Vraag het eens aan de huisarts. Ik heb bv een niet reanimeren afspraak met de thuiszorg. Mijn huisarts heeft hiertoe een formulier ingevuld en ondertekend. Ik zit natuurlijk in een heel andere situatie want ik heb een partner en kinderen maar naar aanleiding van alle medische toestanden rondom corona heb ik met mijn man gesproken over mijn wens niet te woren beademd mocht ik besmet worden en heel erg ziek zijn. Misschien kun je dergelijke “afspraken’ ook met je huisarts maken.

Verder zou je ook eens contact kunnen zoeken met een notaris. Ik heb geen idee in hoeverre een soort “levenstestament” opgemaakt zou kunnen worden waarin staat dat jouw vriendin de regie heeft mocht het nodig zijn?

Er zou toch iets moeten zijn denk ik want er zijn heel veel alleenstaande mensen zonder kinderen/familie. Mocht je hier meer duidelijkheid over hebben dan zou ik dat graag nog van je horen.
Hamartia

Bericht door Hamartia »

Hoi Knillis, ook ik heb zo'n formulier ingevuld en ondertekend bij de huisarts liggen. Het probleem is echter dat mijn thuiszorg juridische verplicht is om 112 te bellen als er iets met me gebeurd.

En eenmaal in een ziekenhuis gaat een arts niet eerst in de papieren kijken of ik een niet reanimeren verklaring heb.
Ze beginnen direct met reanimeren. (volgens een bevriende SEH arts). Het is dus nog niet zo eenvoudig om je wensen uit te laten voeren in een acute situatie.
Hij zegt: "niemand wil de verantwoordelijkheid dragen voor jouw dood, dus iedereen zal 112 bellen, of jou reanimeren." Het is een interessante kwestie die nu opeens heel actueel is geworden.

Ik denk dat ik bij een notaris moet zijn, maar dan gaat hetom een lange termijn beleid vermoed ik. Ik vind 'levens testament' wel een mooi gevonden term!

En ik deel je verbazing: het aantal alleenstaanden zonder kinderen neemt toch alleen maar toe?

Ook spreek ik naar mijn omgeving uit dat ik niet beademd wil worden op de IC, mocht dat in deze situatie gaan voorkomen.

Ik zal mijn huisarts mailen hier over, maar ze zijn nogal druk in de praktijk met corona.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=Hamartia;n475822]Als ik zoek op bijv 'bewindvoerder' lijkt dat alleen te gaan om het regelen van financiële zaken.[/QUOTE]
Vanuit mijn beroepsachtergrond in de zorg ken ik de termen
curator (iemand die alle voorkomende belangen behartigt)
bewindvoerder (iemand die de financiële belangen behartigt), en
mentor (iemand die de welzijnsbelangen behartigt).

Voor ouders die bijvoorbeeld wel betrokken willen blijven bij hun kind en meespreken over behandelplannen en bv de woonplek, maar die financiële rompslomp niet zien zitten, of bang zijn dat het teveel strijd op gaat leveren, raden wij mentoraat aan. Dit is een status die volgens mij ook door de rechter wordt toegewezen, net als curatele of bewind.

Hamartia

Bericht door Hamartia »

[USER="22832"]D-Cheryl[/USER] dank. Inmiddels is de 'levenstestament' relevant gebleken. Die kan je zelf invullen en opsturen naar een notaris om het te formaliseren. Dit is inclusief geneeskundige aangelegenheden. Nu zal ik de betreffende vrienden vragen of ze deze rol willen vervullen ;-)

heel geruststellend dit op papier te hebben..
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Hamartia;n475827]Hoi Knillis, ook ik heb zo'n formulier ingevuld en ondertekend bij de huisarts liggen. Het probleem is echter dat mijn thuiszorg juridische verplicht is om 112 te bellen als er iets met me gebeurd.[/QUOTE]


In mijn thuiszorg dossier zit voorin het formulier en de zusters die bij mij komen zijn er allemaal van op de hoogte dat ze mochten ze me levenloos aantreffen (en eigenlijk zal dat nu niet snel meer kunnen gebeuren want mijn man is met pensioen en is ‘s morgens vroeg altijd thuis als de thuiszorg komt) ze nog even moeten wachten voordat ze 112 bellen.

Want ze zijn inderdaad verplicht 112 te bellen maar ik hoop dat tegen de tijd dat de hulpdienst arriveert er niet meer gereanimeerd kan worden.

Ik ben heel erg benieuwd hoe je deze zaken goed kunt regelen als je alleenstaand bent en geen partner, kinderen, broers en zussen meer hebt. Maar het is sowieso heel lastig om zaken rond leven en dood vast te leggen omdat men er nog altijd van uit gaat dat iemand “wilsbekwaam” moet zijn om aan te geven of het genoeg geweest is en men liever wil overlijden.

Moeilijke materie maar het moet eigenlijk wel goed bespreekbaar zijn.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knillis;n475835]
Moeilijke materie maar het moet eigenlijk wel goed bespreekbaar zijn.
[/QUOTE]
maar dat begint bij de patient
hoeveel mensen hier hebben dit thema al eens met hun artsen besproken of aangekaart? ik wel en zowel Huisarts en neuroloog hadden dat zeker niet zien aankomen. Ik was er redelijk snel bij na mijn diagnose om eht hierover te hebben
Hamartia

Bericht door Hamartia »

Een co assistent vertelde dat er in Oost Nederland een project was waarbij de huisarts bij ouderen langs ging voor een gesprek voordat er sprake was van een acute medische situatie. In een gesprek werd besproken wat de wensen zijn van deze patiënt wat betreft behandelingen, en tot hoe ver iemand zou willen gaan.

Juist omdat de situatie nog niet acuut is kunnen mensen er eens rustig over nadenken. Want in acute situatie overvalt het de patiënt en de betrokkenen. Het project is inmiddels vanwege bezuinigingen gestopt. Daarnaast was het ook een probleem om deze belangrijke informatie met alle betrokken partijen in de regio te delen.

Misschien dat de huidige actualiteit deze projecten weer nieuw leven blazen. Bij wijze van spreken :-)
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

In de zorginstelling waar ik werkte werd voor iedere cliënt in het dossier vermeld of er sprake was van terughoudend medisch beleid (bijv geen opname in ziekenhuis, geen levensverlengende behandeling) of niet-reanimatiebeleid.

Als er sprake was van een noodsituatie werd wel 112 gebeld, maar meteen het betreffende formulier er bij gepakt. Er werd dan door de ambulancemedewerkers niet gereanimeerd.

Ik weet dat er mensen zijn (die niet altijd iemand in de buurt hebben) die een ketting oid dragen waarop het beleid vermeld staat.
Dus mocht je dan ergens een hartstilstand krijgen en er komt medische hulp, dan zien ze meteen dat je niet gereanimeerd wilt worden.

[URL="https://www.nvve.nl/waardig-sterven/nie ... en-penning"]https://www.nvve.nl/waardig-sterven/...imeren-penning[/URL]
Hamartia

Bericht door Hamartia »

[USER="25126"]Hanna71[/USER] goed dat er in zorginstellingen wel al structureel beleid wordt gemaakt hier over.
ik ben op de hoogte van het dragen van een ketting. Ik veronderstelde dat de ketting gaat over reanimeren? Ik denk dat er in mijn geval het zal gaan over een terughoudend medisch beleid. Ik ben naast de MS eigenlijk kern gezond en relatief jong. Ik denk niet dat een hartstilstand er inzit voor mij :-) In deze corona crisis kan het opeens heel snel gaan wat betreft symptomen heb ik begrepen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp