Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

"Verrek, ik lek!" (blaasproblemen)

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Tevy;n476017]Het wordt vergoed uit de basisverzekering (volgens mij nog steeds). Ik moest dan wel op een andere dag dan mijn fysio, want anders kunnen ze in de knel komen w.b. declaraties.[/QUOTE]

Volgens mij heb je daar gelijk in! En dan maakt het dus financieel niet uit of het wel of niet onder de chronische indicatie is - het is in beide gevallen dan basisverzekering.
Iris J.

Bericht door Iris J. »

Ik ben sinds vorig jaar augustus bij een bekkenbedemfysio onder behandeling.
Niet voor moeilijkheden met mijn blaas maar omdat ik moeite heb met mijn darmen.
De eerste 2 afspraken heeft zij heel veel gevraagd en een vragenlijst ingevuld, en ook veel uitgelegd en uitgetekend.
Ik moet wel ook heel vaak plassen dus heb een 24 uurs meting moeten doen met hoeveel je drinkt en hoeveel je plast in die tijd.
daarbij kwam dus naar voren dat ik gemiddeld wel 20 keer per etmaal moet plassen, soms kleine beetjes van maar 60 ml.

Daarna heeft zij een inwendig onderzoek gedaan en zij kwam erachter dat ik een achterwandverzakking heb en daardoor ook mijn darm wat verzakt is.
Daarna heeft zij in overleg met mij de spieren van de bekkenbodem onderzocht dmv een EMG-apparaatje MAPLe genaamd.
Dit schaf je eenmalig aan en het wordt jou eigendom, het is een soort tampon (Probe) heet het en die brengt ze inwendig in de vagina en sluit zij aan op een computerscherm.
Zo kan zij en jijzelf kunt meekijken precies zien wat de bekkenbodemspieren doen, of je de oefeningen die zij je geeft goed uitvoert.
Anders kan zij dat jou precies uitleggen en zie je ook of je het goed doet.


Ik zou het jou zeker aanraden, ik ben echt naar een geregistreerde bekkenbodemfysio geweest.
Het inwendige onderzoek doet geen pijn of zo, ik ben er ook niet ban voor dus dat scheelt misschien.
Ik hoefde er ook niet zo vaak naar toe, het moet toch verbeteren door de oefeningen die je thuis moet doen.

Bij mij werd het verzekerd uit mijn aanvullende verzekering, ben vorig jaar een keer of 7 geweest en dit jaar pas 1 keer, van de zomer moet ik nog een keer terug komen en dan zal het wel afgesloten worden lijkt mij.
Ik heb veel baat erbij gehad en ook geleerd hoe dat je in de beste houding zit met poepen en plassen en waar je zoal op moet letten.

veel succes

D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Bedankt voor het meedenken allemaal, en [USER="19822"]Iris J.[/USER] bedankt voor de beschrijving van het onderzoek! Dat vind ik echt fijn om even te horen van je.

Ik wordt maandag teruggebeld door de assistente neurologie (de msvp is "tijdelijk niet beschikbaar"...?), zodat zij eventueel kan overleggen met de neuroloog.
Genoeg tijd voor overleg, aangezien de fysio alleen mag werken in dringende gevallen. En dat is dit niet nmm.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp