Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gekartelde tong

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sylvia1

Gekartelde tong

Bericht door Sylvia1 »

Al sinds ik erg ziek was afgelopen zomer, is mijn tong gekarteld aan de zijkant. De tandafdrukken staan erin.

Mijn ziekte is toen getriggerd door het gebruik van hooikoortsmedicijnen. Ik denk dat de gekartelde tong een symptoom is van mijn ziekte.

Ik vermoed dat dit vanuit de lever komt. Inmiddels neem ik al geruime tijd geen medicijnen meer aangezien die een belasting vormen voor de lever.

Ik neem ook geen voedingsmiddelen die een zware belasting vormen voor de lever. Dus geen koffie, alcohol, tomaat, andere groenten uit de nachtschadefamilie en uiteraard geen voedingsmiddelen waar ik allergisch of overgevoelig op reageer.

Maar ondanks alles is mijn tong nog steeds gekarteld. Iemand een idee wat ik eraan zou kunnen doen?
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

volgens mij heeft tandafdruk aan de zijkant van je tong te maken met vermoeidheid. Misschien in die richting zoeken/denken?
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Dank je voor de tip. Ik las dat het door een B12-tekort kan komen, maar dat kan ik me bij mij niet voorstellen. Ik spuit extra B12 omdat ik jaren geleden een tekort had.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Misschien rare opmerking; maar zou het kunnen dat je in je slaap per ongeluk op de tong bijt?
Tijdens dromen ofzo...:huh:

Doet het ook pijn Sylvia?
Lijkt me lastig en logisch dat je graag wil weten waardoor dit komt.
Sara

Bericht door Sara »

Wat Artemis schrijft, dacht ik ook. Misschien heb je last van nachtelijk kaakklemmen of een variant daarvan?
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Nee, het doet niet pijn en het kan niet komen door bijten op mijn tong. Het zijn echt afdrukken aan de zijkant.
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

Artemis-

Bericht door Artemis- »

Goh, ziet er inderdaad gek uit...
Ik hoop voor jou dat je achter de oorzaak komt Sylvia.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Dat heeft alles te maken met je miltmeridiaan. Een verzwakking van dit energiesysteem zorgt dat alles "gaat hangen". Voorbeelden hiervan zijn hangende mondhoeken en oogleden, baarmoederverzakkingen, etc. Maar dus ook dat je tong "gaat hangen", waardoor hij zwaarder in de mond komt te liggen en breder wordt, waardoor hij tegen je tanden aan komt te liggen en er afdrukken ontstaan.

De miltenergie kun je o.a. versterken door warm/gekookt voedsel te eten, heet water te drinken en zuivel en tarwe te vermijden.

Als je verder zoekt op "tandafdrukken tong en TCM", vind je veel meer info.

[QUOTE]En tandafdrukken aan de zijkant en/of voorkant van de tong geeft aan dat er te weinig energie is om het vocht te laten circuleren. Dit kan betrekking hebben op het bovenste gedeelte van het lichaam (longen) of op het middelste gedeelte van het lichaam (Milt).[/QUOTE]

[IMG]https://pixoonline-cf.imgix.net/31/cf/4 ... o=compress[/IMG]
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Sara;1101106]Misschien heb je last van nachtelijk kaakklemmen of een variant daarvan?[/QUOTE]

Ik ben hier toch nog verder over na aan het denken. Bijten op mijn tong is het zeker niet, maar ik begrijp dat je met kaakklemmen je tong tegen je tanden aanduwt. Dit moet ik mss niet uitsluiten als oorzaak.

Zeker niet aangezien het door stress kan komen. En stress heb ik veel gehad sinds ik zo ontzettend ziek ben geweest deze zomer. Ik maak me veel zorgen over mijn gezondheid.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp