Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Schouderpijn/hoge rugpijn

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Schouderpijn/hoge rugpijn

Bericht door D-Cheryl »

Sinds augustus loop ik bij de fysio, want last van pijn hoog op de rug: tussen de schouderbladen en in de schouders.
De fysio voelt spierspanning en (soms meer, soms minder) knopen. Het is volgens haar typisch MS om een hogere spierspanning te hebben en zij ziet voor mij dan ook geen reden om langs de huisarts te gaan ermee.

Sinds donderdag is de pijn veranderd. Het voelt heel "zwaar", alsof ik 's nachts veels te lang met mijn schouderspieren in de kramp heb gelegen. Heel naar. Hoe meer ik probeer om mijn schouder omlaag te doen (wat ik altijd moet van de cesar: niet optrekken), hoe meer ik er last van heb. Licht aanspannen door de schouderbladen naar elkaar toe te brengen verlicht de pijn.

Is dit voor iemand herkenbaar?
Ik gebruik sinds augustus paracetamol: dezelfde maand ben ik met Tecfidera begonnen (maar wel nadat de rugpijn begon), dus ik mag geen NSAID's zoals ibuprofen. Warmte brengt even verlichting, tijgerbalsem ook, maar misschien heeft iemand een tip die wat langer helpt...
Laatst gewijzigd door D-Cheryl op 10 jun 2020, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
1207

Bericht door 1207 »

behandlet uw fysio die knopen in uw schouders? Bij mij hoort dat bij de maandelijks wederkerende onderhoudsbeurt
een vrij pijnlijk half uurtje maar het helpt
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ja, ik word 1 keer per week door haar behandeld, dan masseert ze mijn rug, schouders en nek.

Ik ben even bij Dr. Google te raadde gegaan en die geeft CBD/cannabis als optie.
Ik heb nog een flesje CBD olie en dat kan blijkbaar wel met Tecfidera, en ook met mijn andere medicijnen.
Ga ik vanavond eens proberen.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Je kan ook gewoon langs de huisarts gaan natuurlijk dan zelf maar wat proberen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb deze klacht al vele jaren, de ene periode is het erger dan de andere maar het is een akelige pijn. Revalidatie arts en fysiotherapeute wijten dit aan verzwakte spieren en ontstaat de pijn door het gestrekt proberen te houden van het bovenlichaam.

Iedere week worden naast de beenspieren ook de rompspieren getraind op de fysio maar dat voorkomt helaas niet dat deze pijn ontstaat.

Omdat ik hiervoor liever geen medicatie gebruik (ik slik al heel veel pillen per dag) heb ik via de fysiotherapie van het ziekenhuis jaren geleden een tensapparaat gekregen. Als ik erg veel last heb worden er twee electrodes op mijn bovenrug geplakt en deze middels een draadje aan te sluiten aan een klein kastje die verschillende “prikkels” afgeven. Deze prikkels (in mijn geval een kloppend gevoel) zorgen er voor dat ik de pijn in mijn bovenrug/schouders minder voel.

Dit is voor mij een prima oplossing om de pijn niet te laten overheersen.
Misschien kun je dit eens overleggen met je arts? Je krijgt hem altijd eerst op proef, dus als het niet werkt bij jou dan lever je het kastje weer in.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

@Dannifan: inderdaad zou dat kunnen, maar omdat mijn fysio het niet nodig vind twijfel ik en kom ik hier input halen. En mijn huisarts werkt soms niet in de weekenden... ;)

@Knillis: interessant, dat zou misschien ook een optie zijn idd. Komt de pijn van kramp? Zo voelt het bij mij wel namelijk.

Ik wil ook liever niet meer medicijnen, maar die continue pijn is ook niet fijn. Ik had nog een restje CBD en de pijn is vanochtend wat minder.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik herken het niet direct als kramp, meer pijnlijke, te strak gespannen spieren. Wat trouwens ook soms wel wat verlichting geeft is een tennisbal (of iets dat er op lijkt) tussen de pijnlijke plek op de rug en een muur gedrukt houden en met wat druk een beetje heen en weer rollen.
Tevy

Bericht door Tevy »

D-Cheryl: even een vraagje tussendoor: komt het door de start van tecfidera dat je tegelijkertijd geen ibuprofen mag?
Ik heb deze NSAID een paar maanden geleden nog gebruikt, nadat ik bij de apotheek had nagevraagd of dat de combinatie met tecfidera kon en dat was geen probleem; alleen niet te lang anders moest er ook nog een maagbeschermer aan te pas komen. Ik hoefde maar 5 dagen te slikken en dat was het maximale zonder maagbescherming.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Hallo Tevy,

In de bijsluiter van Tec wordt het afgeraden, en mijn Tecfidera contact raadt het ook af.
Wat dat betreft vertrouw ik dan net wat meer op het oordeel van Brocacef dan van mijn eigen apotheek die verder niet met Tecfidera bekend zijn.
Tevy

Bericht door Tevy »

Groot gelijk!
Beterschap met je rug, hopelijk gaat het gauw wat beter :thumbup:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp