Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie

heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Peiling eindigde op 28 mei 2021, 13:30

ja
6
33%
nee
11
61%
weet ik niet
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Klick

heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Klick »

heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

(dit is mijn eerste peiling..)
Laatst gewijzigd door Klick op 28 mei 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Klick »

wij zelf, de ms-er.. :haha: :haha: ik was het woordje ‘als’ vergeten.. dat maakt de vraag een stuk duidelijker
Dannifan

Re: heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Dannifan »

Wat is het nut (of bedoeling) van deze vraag?
Klick

Re: heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Klick »

om eens te kijken hoe het zit, gewoon door een simpele peiling. het geeft natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs maar wel inzicht.

het immuunsysteem krijgt in het begin van je leven een impuls van de moedermelk. dus zou het kunnen zijn dat dat toch de kans op ms verhoogd ofzo.

*edit* > wat hier staat bedoelde ik niet.. ik bedoelde verkleind..

het is een vraag voortkomend uit dit topic:
viewtopic.php?f=9&t=6924
Laatst gewijzigd door Klick op 29 mei 2020, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 28 mei 2020, 16:55
het immuunsysteem krijgt in het begin van je leven een impuls van de moedermelk. dus zou het kunnen zijn dat dat toch de kans op ms verhoogd ofzo.
Het schijnt juist andersom te zijn. Dat borstvoeding de kans op MS verkleint, maar waarom dat is weten ze niet. Borstvoeding verkleint trouwens de kans op zo'n beetje elke ziekte.

Ze weten dat flesvoeding veel zwaarder is voor babydarmen. Het wordt gemaakt van koemelk en wij zijn geen kalfjes. Dus misschien moet het immuunsysteem wel te hard werken om dat te verwerken.

Ik heb nu een baby van 2 maanden en je ziet het meteen. Hij moest een dagje flesvoeding toen er contrastvloeistof was toegediend: meteen krampen en verstopping.

Neuroloog heeft me liever zo snel mogelijk weer aan de medicijnen, maar ik wil hem een goede start geven, dus hij krijgt in ieder geval 6 maanden borstvoeding. Tenzij ik een grote shub krijg ofzo
Klick

Re: heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Klick »

ik snap niet helemaal hoe ik op die zinsopbouw kwam, nu ik het lees klinkt het verwarrend, maar ik bedoelde dat de kans op ms misschien wel vergroot wordt als je geen moedermelk hebt gehad vroeger.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: heb je als baby vroeger borstvoeding gehad?

Bericht door Toeter »

Ah ok :D
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp