Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

ik lees net dat dit nooit over gaat bij mensen.. klopt dat? ik had gehoopt dat dit n tijdelijk iets zou kunnen zijn.
is er iemand waarbij het weer is verdwenen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Toeter »

Het blijft bij mij altijd een gevoelig punt, maar het is bijna weg als ik fit ben.

Als ik veel yoga doe, maarja hoe word ik weer zo fit? Het is een worsteling met de belastbaarheid en elke tegenslag zet je weer 3 stappen terug. Nu weer een griepje.

Je vroeg om oefeningen die de fysio geeft, maar het is heel persoonlijk in welke spier het zit.

Het idee is dat je de verkramping 'tegenwerkt', dus simpel gezegd: stretchen. En ook de spier gezonder maken: versterken.

Daarnaast masseert de fysio bij mij ook, wat weer ondersteunend is voor de oefeningen. De spier is soepeler en beter doorbloedt, dus de oefeningen werken beter.

Dus je kunt bij jezelf voelen welke stretch oefeningen de spier stretchen waar het spasme in zit. Maar ik zou denken dat het goed is om alle beenspieren soepeler en sterker te maken.
Marina

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Marina »

@Klick ik heb ook gelezen, helaas, dat spasticiteit (bijna) nooit meer over gaat :hmmm: .

In de info van het MS Centrum van het UMC las ik dan weer wel dat oefentherapie de klachten kan verminderen, o.a. door het stretchen en versterken van de spieren (zoals Toeter ook schrijft) en dat er verschillende behandelmogelijkheden met medicijnen zijn tegen spierkrampen/spasmen (https://www.vumc.nl/zorg/expertisecentr ... blemen.htm) en ook kunnen de klachten eventueel door een operatie worden verminderd.

Normaal gesproken zijn artsen voorzichtig met voorschrijven van baclofen en wordt de dosis langzaam opgehoogd en bekeken wat het effect is.

Buiten Baclofen zijn er ook nog andere medicijnen zoals Tizanidine dat minder vaak slaperigheid en spierzwakte veroorzaakt dan Baclofen.

De info op deze website over spasticiteit en de mogelijke behandelingen vond ik heel uitgebreid en verhelderend:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... u9xNSe2mFP
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

dank voor jullie reacties.

mijn been spieren (waar het zit) zijn wel sterk, ik wandel 3 tot 6km per dag en toen ik een poos geleden een leg press weg drukte vertelde mijn fysio dat het boven gemiddeld was.

ik zou dus strech oefeningen moeten doen, ok dat ga ik dagelijkse routine maken.. kijken of het helpt.
yoga heb ik nog nooit gedaan, maar als het strechen niet voldoende helpt zeker een optie.
De info op deze website over spasticiteit en de mogelijke behandelingen vond ik heel uitgebreid en verhelderend:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... u9xNSe2mFP
duidelijk document :thumbup:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp