Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
1207

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door 1207 »

Ghost schreef: 21 aug 2020, 08:43 Wat een hoop herkenning weer...
het begint allemaal bij de spieren die verkeerd aangestuurd worden. onwillekeurige samentrekkingen die dan een andere naam krijgen afhankelijk van hoe het zich uit.

de ritmische beweging is dan een clonus/tremor
de spier die samentrekt maar zich dan niet kan ontspannen zal blokkeren en veroorzaakt dan een kramp (pijn) of spasme of allerlei onnatuurlijk bewegingen (mijn enkelgewricht is ondertussen compleet kapotgetrokken).

Meestal stijfheid en stramheid waardoor ik mijn been soms tijdelijk niet meer kan plooien en in het ergste geval lijkt het op een scoutsgroep die mijn spieren gebruikt voor zeemansknopen.
MissGarfield

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door MissGarfield »

Ik bedenk me ineens dat ik het ook heb bij de pedicure. Dan schiet mijn been steeds omhoog als ze aan mijn teennagels zit te peuteren.
En ook een hele rare: als ik jeuk heb op een plek op mijn buik en ik krab mezelf daar, dan schiet mijn been ook omhoog.
Marina

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Marina »

Dit heb ik voorgelegd aan mijn revalidatie arts en die gaf aan dat een spasme op te wekken is en kramp niet. Hij heeft dus geprobeerd de “kramp/spasme” in mijn tenen op te wekken maar dat lukte niet. Bij mij was het dus kramp volgens hem.
Dat is een duidelijk onderscheid. Weer wat geleerd!
..het begint allemaal bij de spieren die verkeerd aangestuurd worden. onwillekeurige samentrekkingen die dan een andere naam krijgen afhankelijk van hoe het zich uit.

de ritmische beweging is dan een clonus/tremor
de spier die samentrekt maar zich dan niet kan ontspannen zal blokkeren en veroorzaakt dan een kramp (pijn) of spasme of allerlei onnatuurlijk bewegingen..
Duidelijk verhaal!
Ook heb ik heel veel last gehad van wat ik noem stuipen, m'n neuro zegt schokjes.
Ja zo noem ik dat ook, van die kleine, plotselinge beweginkjes in arm of been. Is dat iets dat zich bij jou ook voordoet als je moe of slaperig bent of maakt dat niet uit?

Bedankt iedereen! Het is mij wel wat duidelijker geworden nu en prettig ook om herkenning te vinden in jullie berichten.
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

zeker wat geleerd ;) dank!

en hoe noem je dit:
als ik loop, bijna tot mn grens, dan ‘lopen mn benen’ door als ik thuis op de bank zit.
ik voel dan dat kleine bundeltjes sprier in mijn hamstrings (verspreid) samentrekken en weer ontspannen. alsof k doorloop, het voelt inmiddels vertrouwd, maar t is niet normaal natuurlijk.
het is alleen na inspanning, waarbij je een ritme hebt zoals een stuk wandelen.
Ghost

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Ghost »

Marina schreef: 22 aug 2020, 15:44 Ja zo noem ik dat ook, van die kleine, plotselinge beweginkjes in arm of been. Is dat iets dat zich bij jou ook voordoet als je moe of slaperig bent of maakt dat niet uit?
ja meestal gebeurt het als ik 's avonds op de bank hang of wanneer ik in bed lig
Marina

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Marina »

Dank voor je reactie [mention]Ghost[/mention].
Heb jij (of iemand anders) enig idee waarom dat juist dan gebeurt? Zou het iets met vermoeidheid of juist ontspanning te maken hebben bijv.?

[mention]Klick[/mention] Dat gevoel van "door te lopen" herken ik persoonlijk niet en zou helaas ook niet weten hoe je dat noemt.
Ghost

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Ghost »

Ik heb geen idee waarom het dan gebeurt,
misschien inderdaad door de ontspanning.
Maar wellicht merk ik het vooral dan omdat ik dan niet in beweging ben.
Zou misschien kunnen dat zolang je je lijf gebruikt, inspant, je het niet zo erg voelt
omdat er dan op veel spieren al spanning staat.
Fratema

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Fratema »

Spasmen zijn onpraktisch, irritant en soms zelfs gevaarlijk.

Ik heb sinds jaar en dag bekend met strekspasmen. Dat je voeten niet netjes in een hoekstand staan ten opzichte van je onderbeen maar rechtuit. Daardoor ben ik met m'n auto tegen een hek gereden, in plaats van remmen drukte ik het gas nog een beetje verder in. Als ik in bed lig en ik wil mijn benen anders neerleggen, wat verder buigen of op mijn zij gaan liggen zitten ze geheid eerst in een strekspasme. Pas na een minuut of twee kan ik er dan mee doen wat ik had bedacht.

Maar spasmen hebben ook nut, dankzij mijn strekspasmen kan ik nog zelfstandig komen staan en dan op de WC komen, in bed, mijn broek omhoog doen etc. Ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Wat helpt ertegen? Baclofenpilletjes, 4 en 5 per etmaal. Geen wiet (hielp me niks), geen Botox (idem). Maar er zijn ergere dingen.
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

heyyy fratema goed je weer te zien :zon:
ff offtopic: hoe gaat het met je?

ontopic:
als het er zo in schiet doet het dan ook pijn vergelijkbaar met kramp?
voel je het aankomen?
1207

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door 1207 »

Fratema schreef: 01 sep 2020, 13:13 Daardoor ben ik met m'n auto tegen een hek gereden, in plaats van remmen drukte ik het gas nog een beetje verder in.
Blijven rijden lijkt me levensgevaarlijk om eerlijk te zijn
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp