Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Fratema

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Fratema »

Absoluut. Ik heb vanaf dat moment geen meter meer gereden en mijn rijbewijs laten verlopen. Deed wel pijn, maar ja
Marina

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Marina »

[mention]Ghost[/mention] Dank je weer voor je reactie!

[mention]Fratema[/mention] Wat een angstige ervaring met die strekspasme tijdens het autorijden! En heel vervelend ook dat je daardoor niet meer kunt autorijden.
Ik ben zelf best bang dat zo'n spasme (of juist verminderde spierkracht) er een keer voor zorgt dat ik de trap af kukel :shock: .
Wel weer goed om te lezen dat je er gelukkig ook wel voordeel van hebt.
Dank je voor je reactie!
Klick schreef: 01 sep 2020, 13:51 als het er zo in schiet doet het dan ook pijn vergelijkbaar met kramp?
voel je het aankomen?
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag.
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

ik geloof dat ik het nu echt weet :gek:
ik heb het al een poosje in kuit en dijbeen, nu begint mn andere kuit vrolijk mee te doen. heel vervelend, maar nog niet zo erg dat ik er iets tegen wil gaan gebruiken.

het voelt als verzuring in de spieren, spieren die zonder het te willen aanspannen en puls beweginkjes maken zonder echt te ontspannen. daardoor is mn staan steeds moeilijker aan het worden, zwaarder.. ik kan nog wel lopen, maar het lijkt alsof ik langer nodig heb voor herstel.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Toeter »

Heb je een neurologische fysio klick?

Ik heb net geleerd dat spasmes die ontstaan na inspanning baat kunnen hebben bij fysio behandeling.

Ik heb de andere variant: spasmes als ik vanuit rust/slapen opsta, die komen uit de hersenen en zijn alleen te dempen met baclofen.

Neemt niet weg dat ik het toch eerst ga proberen met fysio. Ik ben bang dat ik met spierverslappers helemaal in een neerwaartse spiraal kom qua fitheid.
Antoinette

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Antoinette »

Ik wilde even reageren op die baclofen. Pas op!!!

Ik heb, vanwege die spasmen, jarenlang een soortgelijke spierverslapper geslikt. Het hielp weliswaar tegen de spasmen maar het zorgde er óók voor dat ik op gegeven moment bijna niet meer kon lopen. Ik kon bijna niets meer. Lag de hele dag versuft op de bank, kon alleen maar met de rolstoel ergens naar toe.

Op een dag ben ik uit eigener beweging gestopt. Radicaal.
Natuurlijk kreeg ik afkickverschijnselen maar ik beet door.

En nu? Ik kan alles weer. Ik loop zelfstandig en kan zelfs weer gewoon koken.

Hoera! Ik leef weer! Nóóit meer spierverslappers. Je reinste vergif voor een MS'r.
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

Toeter schreef: 18 mar 2021, 16:56 Heb je een neurologische fysio klick?

Ik heb net geleerd dat spasmes die ontstaan na inspanning baat kunnen hebben bij fysio behandeling.

Ik heb de andere variant: spasmes als ik vanuit rust/slapen opsta, die komen uit de hersenen en zijn alleen te dempen met baclofen.

Neemt niet weg dat ik het toch eerst ga proberen met fysio. Ik ben bang dat ik met spierverslappers helemaal in een neerwaartse spiraal kom qua fitheid.
nee ik heb geen fysio en weet ook niet of ik dat nu, met corona, durf...

ik heb die spierspanning of pulsen de hele dag, ook in rust. wel wisselt de intensiteit, of ik voel het in rust beter dat kan ook.
het is totaal iets anders als het trillen na inspanning (dat is relatief kortdurend en altijd na inspanning en ook heel goed zichtbaar voor anderen)
Laatst gewijzigd door Klick op 18 mar 2021, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

Antoinette schreef: 18 mar 2021, 20:26 Ik wilde even reageren op die baclofen. Pas op!!!
dank je!
dat ik ermee moet uitkijken zo n gevoel heb ik idd. ik krijg er een beetje brrrrr eng gevoel bij.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Toeter »

Bedankt voor je ervaring Antoinette. Ik begon al een beetje aan mezelf te twijfelen, omdat zowel de neuroloog als de fysio zo luchtig over baclofen deden.

@klick wat vervelend dat je niet naar de fysio durft! Hopelijk krijg je snel een vaccinatie.

De overmatige spierspanning herken ik heel goed. Toen ik veel yoga deed was dat een stuk beter.

Nu met de zwangerschap/babytijd ben ik qua fitheid weer helemaal op nul. Ik ga nu met de fysio (massage en oefeningen) en regelmatig weer yoga doen, proberen weer op mijn oude niveau te komen.

Hopelijk gaan die been, nek en rugspasmes dan weer weg of worden ze minder.
Conko

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Conko »

Ik heb al een paar jaar last van strekspasmes, vooral als ik vanuit ontspanning naar inspanning ga. Lastig en pijnlijk. Een revalidatiearts kan meten in welke mate je spasticiteit hebt. Als je twijfelt zou het dus goed zijn om dit te te laten onderzoeken door de revalidatiearts.
Klick

Re: Wat zijn spasmen precies en hoe voelt dat?

Bericht door Klick »

nu zit het in beide benen en het kruipt omhoog :brul:
zijn er oefeningen die ik kan doen die een fysio zou geven?

ik ken strekspasmen als zodanig niet, maar kan me voorstellen dat je je been dan strekt zonder dat je dat zelf wil.
mijn spieren spannen zich aan, maar in kleine bundeltjes tegelijk in soort van puls beweging, alsof je je kuit in je hand neemt en dan met je vingers afzonderlijk je kuit beweegt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp