Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

shocktherapie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
janne

shocktherapie

Bericht door janne »

Wie heeft er ervaring met shocktherapie en spasmen?
Billy

Re: shocktherapie

Bericht door Billy »

Ik. Bij mij helpt shockwave, krijg het voor beide kuiten en tenen rechts.

Je weet ook eigenlijk vrij direct of het wat voor je doet.
Jrs77

Re: shocktherapie

Bericht door Jrs77 »

Ik heb het geprobeerd tegen een clonus in mijn kuiten; dat bleek niet te werken. Het was ook meer een experiment van mijn fysiotherapeut, die veel ervaring heeft met shockwave. Ik wil het nog wel proberen tegen spasmen in andere spieren.

Het is 'vriendelijker' en minder ingrijpend dan botox, doordat het niet de hele spier uitschakelt maar echt het spasme aanpakt. Het werkt ongeveer even lang. Ik hoor er veel positieve verhalen over.
janne

Re: shockwavetherapie

Bericht door janne »

Zijn er zo weinig mensen met MS die gebruik maken/hebben gemaakt van shockwavetherapie?
Billy

Re: shocktherapie

Bericht door Billy »

Het is ook nog redelijk nieuw. Maar misschien je titel aanpassen?
Jrs77

Re: shocktherapie

Bericht door Jrs77 »

Of even zoeken op 'shockwave':
search.php?keywords=shockwave
Fratema

Re: shocktherapie

Bericht door Fratema »

Jazeker heb ik ervaringen met shockwave. Positieve ervaringen en dus misschien wel leuke om te lezen. Ik heb al 2 jaar 1 op 1 fysiotherapie, gericht op kracht, conditie, evenwicht, rompbalans. Dat heeft me al veel opgeleverd, ik red me prima in de zelfzorg, bij transfers en zo.

Wat nog moeilijk is zijn mijn beenspasmen. Vooral als ik in bed lig en wil me omdraaien is dat knap lastig. Maar ook als ik mijn voeten op de voetsteunen van mijn rolstoel wil zetten is zo'n gestrekt been erg onhandig. Mijn therapeute stelde voor om het eens met een aantal sessie shockwave te proberen. In totaal heb ik nu 5x 25 minuten shockwave gehad. Na de eerste keer merkte ik enkele uren een heerlijk ontspannen gevel in mijn benen. Na de 2e duurde dat veel langer, na de derde meerdere dagen.

De ontspanning is daarna niet verder verbeterd maar ik ben er wel blij mee. Ik slaap beter en kan me veel makkelijker in bed bewegen, m'n benen buigen en zo. Het schijnt ongeveer 3 maanden aan te houden, dan komen de klachten weer terug en gaan we weer zo'n serie doen.
AngelNoa

Re: shocktherapie

Bericht door AngelNoa »

fijn om te lezen Fratema!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp