Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ineens moe

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nathalie

Ineens moe

Bericht door Nathalie »

Ik heb nog niet zo lang de diagnose rrms. Nu ging het van de week zo goed met het verdelen van energie.
Aangezien ik as dinsdag wel weer maatregelen verwacht van het kabinet ging ik met mijn gezin lunchen op het strand en zijn we even heen en weer naar het water gelopen. Thuisgekomen had ik nog steeds wel energie en na een uur voel ik ineens al mijn energie wegstromen en heb niks meer voor vandaag. Hoe is jullie ervaring daarmee? Ik heb trouwens ook steeds vaker dat ik geen dingen tegelijk kan doen. Eerst kon ik op de pc werken en tegelijk een verhaal aanhoren en dat ook opslaan. Hoort dit ook bij MS? Of is dat gewoon de leeftijd(43) 😂
mischa

Re: Ineens moe

Bericht door mischa »

Hallo Nathalie,

Misschien is het wel allebei. Het was voor mij in het begin moeilijk een goede balans te vinden in dingen doen en wat rust nemen. Ik heb daarvoor een ergotherapeut thuis gehad die mij er meer bewust van maakte dat ik soms echt teveel hooi op mijn vork neem, teveel tegelijk wil doen.
Focussen (op twee dingen) kost mij moeite als ik moe ben.

Het is denk ik wel een kwestie van trial en error, hoe vervelend dat soms ook uitkomt. Ik werk in de ochtend en neem dan 's middags rust. Dan heb ik daarna normaal gesproken weer energie om te koken en bijv. twee of drie avonden in de week wat af te spreken (behalve nu dan, nu is mijn wereld wel klein).

Sterkte met het zoeken van wat voor jou werkt.
Jrs77

Re: Ineens moe

Bericht door Jrs77 »

Dag Nathalie,

Vermoeidheid is een van de meest voorkomende klachten bij MS. Om het verschil met 'normale' vermoeidheid te maken, wordt de vermoeidheid door MS vaak 'fatigue' genoemd. Als je daarop in het forum zoekt, kom je veel ervaringen tegen.

Daarnaast komen ook cognitieve problemen bij de meeste mensen met MS voor. Dat kan bijvoorbeeld invloed hebben op de snelheid waarmee je informatie verwerkt, en dus ook op het 'multitasken'.

Leeftijd kan het echt niet zijn hoor, ik ben ook pas 43 :haha:
Antoinette

Re: Ineens moe

Bericht door Antoinette »

Ik herken het wel vanuit de beginperiode voor en na de diagnose.

Ik heb geleerd om prioriteiten te stellen en om selectief te luisteren. Ik houd me 'doof' als het te druk wordt om me heen.

Als ik bijvoorbeeld bezig ben met internetbankieren of schrijven aan mijn boek, en manlief 'stoort' me, zeg ik: STOP nu even niet.

Kortom, ik ben heel duidelijk naar anderen toe. Men kan het accepteren of niet. Aan anderen de keus. Hoeveel ik ook van hen houd, in dit geval kies ik voor mijzelf.

Trouwens...ik ben 69 en heb 24 jaar de diagnose MS.

En vergeetachtig of last van cognitieve stoornissen... absoluut niet.

Sterkte met alles.
D-Cheryl

Re: Ineens moe

Bericht door D-Cheryl »

Twee dingen naast elkaar doen noemen ze in het Nederlands een "dubbeltaak". En ja, dat soort klachten kunnen bij je MS passen.

Het beste is om dit soort dingen op te schrijven (wanneer viel het je voor het eerst op, wat was de situatie) en het de volgende keer met de msvp of de neuroloog te bespreken. Zo'n dagboekje is sowieso handig om je klachten in kaart te brengen, de neuroloog zal altijd vragen "hoelang heb je dit al?"...

Ik heb er zelf ook last van en na suggesties hier op het forum vrij in het begin al een NPO af laten nemen, in overleg met de revalidatiearts (maar dit kan soms ook via de neuroloog, ligt net aan hoe de lijntjes in je ziekenhuis lopen).

Met deze test kun je in kaart brengen hoe de staat van je cognitie nu is: mocht het nu toch gewoon prima zijn (of gewoon nog niet helemaal evident), dan heb je vergelijkingsmateriaal voor in de toekomst.
Jrs77

Re: Ineens moe

Bericht door Jrs77 »

Een NPO kan inderdaad erg goed inzicht geven, zeker nuttig!

Wat betreft het 'teveel hooi op de vork nemen', wat hier voorbij kwam; een van de bruikbare dingen die ik van een ergotherapeut heb meegekregen was het zinnetje 'moet ik dit nu doen'.
Je kan elk woord benadrukken om een nieuwe vraag te krijgen:

MOET ik dit nu doen?
Moet IK dit nu doen?
Moet ik DIT nu doen?
Moet ik dit NU doen?

Het helpt om te filteren ;)
Laatst gewijzigd door Jrs77 op 13 okt 2020, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Ineens moe

Bericht door leeuwtje-nl »

Mooie, Jrs!!
Antoinette

Re: Ineens moe

Bericht door Antoinette »

MOET ik dit nu doen?
Moet IK dit nu doen?
Moet ik DIT nu doen?
Moet ik dit NU doen?
:klap:
Nathalie

Re: Ineens moe

Bericht door Nathalie »

Hey antoinette, hier herken ik mij heel erg in. Ik zeg soms ook : stop! Eerst dit en straks kun je wat zeggen. En soms komt iets niet aan en gaat het langs mij heen en dan zeg ik: graag nog een keer en dan luister ik naar de inhoud. Het frustreert mij wel, want maak meer "fouten" in mijn werk.
Laatst gewijzigd door Nathalie op 31 okt 2020, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Nathalie

Re: Ineens moe

Bericht door Nathalie »

Jrs77 schreef: 12 okt 2020, 12:40 Een NPO kan inderdaad erg goed inzicht geven, zeker nuttig!

Wat betreft het 'teveel hooi op de vork nemen', wat hier voorbij kwam; een van de bruikbare dingen die ik van een ergotherapeut heb meegekregen was het zinnetje 'moet ik dit nu doen'.
Je kan elk woord benadrukken om een nieuwe vraag te krijgen:

MOET ik dit nu doen?
Moet IK dit nu doen?
Moet ik DIT nu doen?
Moet ik dit NU doen?

Het helpt om te filteren ;)
Mooi! Die onthoud ik.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp