Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

hand-coördinatie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

hand-coördinatie

Bericht door D-Cheryl »

Mijn laatste MRI vorige maand was rustig, maar toen had ik al last van verminderde coördinatie in de (rechter)hand. Dingen laten vallen, afwassen was moeilijk. En het wordt niet echt beter, ik merkte het gisteren weer met roeren in de pan. Ik ben minder precies.

De neuroloog noemde het 'onhandig', en jaaa, ook wel, maar het voelt nog net als een overtreffende trap. Alsof de fijne coördinatie niet meer lukt, ik krijg de hand niet meer goed waar ik hem hebben wil: pen, spatel of afwasborstel vasthouden lukt niet goed.

Hebben we daar ergens informatie over? Of heeft iemand tips?
leeuwtje-nl

Re: hand-coördinatie

Bericht door leeuwtje-nl »

Was die MRI van de hersenen? Ik herken je klacht, heb daar ook een tijd last van gehad, was echt een schub. Maar die laesies bleken in mijn nek te zitten, en dus niet zichtbaar op de standaard MRI van de hersenen die ik altijd voor controle heb.

Bij mij was het dus een schub, en het probleem met de coördinatie is na een paar weken vanzelf weer weg gegaan. Super onhandig als dat niet werkt!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: hand-coördinatie

Bericht door Toeter »

Hè bah, klinkt als een schub!

Uitzitten maar!

Heel frustrerend. Ik kreeg geen dop meer op een fles gedraaid. Dop viel ook 7 keer.

Bij mij is het weer beter geworden en de restschade ben ik aan gewend.

Ik moet dingen met meer aandacht doen. Zomaar in het voorbij gaan iets oppakken lukt niet meer. Dan grijp ik mis. En ik voel nauwelijks dat ik het niet heb, want mijn handen zijn doof/gevoelloos.

Het blijven trainen en oefenen is belangrijk. Use it, or lose it!
D-Cheryl

Re: hand-coördinatie

Bericht door D-Cheryl »

Ze zagen wel een gedeelte van de nek, want de radioloog wees nogmaals op een (al bekende) C3/C4 leasie die vorig jaar mijn linkszijdige schub had veroorzaakt. Maar het was volgens mij niet van de hele nek.

Ha bah, dus toch. Ik zal de msvp nog eens mailen.
noira

Re: hand-coördinatie

Bericht door noira »

Mijn rechterhand doet het al jaren niet! Overgebleven van een schub.

Kan bijvoorbeeld geen geld pakken uit portemonnee ( voel het niet )
Kan niets los draaien. Laat alles vallen . Weinig kracht.
Met rechterhand niet typen/schrijven. ( ben rechts)

Kortom fijne motoriek verstoord
( altijd tintelingen/pijn.)

Gebruik xylocaine 5%

Tja... baal er van maar op een bepaalde manier ben ik er ook aan gewend geraakt.

Sterkte
shandy49

Re: hand-coördinatie

Bericht door shandy49 »

Het is gewoon heel lastig dat onhandig zijn.
10 jaar geleden 12 dinerborden gekocht en afgelopen maandag waren er nog 3 in leven.
Voor de zekerheid Blokker langs laten komen met 12 vervangers.
En daar komt nog bij dat bukken slecht gaat , vaak wordt het aan de kant schuiven tot er een hulp komt.

Piet
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp