Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

kaakkramp

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

kaakkramp

Bericht door D-Cheryl »

Hi,

Sinds drie weken heb ik een flinke kramp in mijn kaak.
In eerste instantie dacht ik dat er met sport wat mis was gegaan (spiertje verkeerd, raar geslapen), maar na twee weken toch maar even naar de kaakfysio binnen mijn praktijk geweest, en vorige week nog een keer. Ik kreeg oefeningen mee om de spieren te ontspannen.

Vrijdag vroeg ik hem of dit werkelijk drie weken kan duren, door een spiertje dat verkeerd schiet in de nek. Was wel bijzonder, zei hij, dus ik vertelde dat ik al sinds 2012 slikproblemen heb en ja: dat kan dus met elkaar samenhangen.

Ik gebruikte per dag vrij veel ibuprofen tegen de pijn, maar dat blijkt nogal slecht samen te gaan met mijn angstmedicatie. Ik heb ineens overal blauwe plekken, en volgens de huisarts kan dat daardoor komen. Dus heb ik de CBD er weer bijgepakt en probeer ik de ibu te minderen, maar pfff, het is echt niet fijn die krampen. Ik word er 's nachts wakker van, en kan niet alles eten. Ik moet echt rekening houden met mijn menu of ik dingen wel kan kauwen.

Anyway: iemand tips? Over alles: medicijnen, oorzaken, oefeningen, ervaringen...
Andra

Re: kaakkramp

Bericht door Andra »

Hi D-Cheryl,

Dat klinkt vervelend. Ik heb een paar jaar geleden deze oefeningen uit een eerder topic geplukt om mond, tong en kaak te helpen ontspannen (viewtopic.php?f=9&t=6123&p=194929&hilit ... en#p194929):

1) Je wangen opblazen en in één keer weer ontspannen door je lippen los te laten, lucht ontsnapt door de mond. Paar keer herhalen.

2a) Je mond langzaam steeds achter elkaar open en dicht doen. Klein stukje maar, met ontspannen wangen, soort vis-happen.

2b) Wijd opensperren zoals gapen en weer sluiten.

3) Met een vinger in je mond (duim) en andere vingers erbuiten je wangen masseren. Je zal voelen dat de spier in je wang die je kaak open en dicht maakt (achterin voel je hem) strak aangespannen staat. Met je linkerhand je rechterwang en andersom.

4) Met je tong oefeningen doen. Zover mogelijk uitsteken in een punt, of uitsteken en slap naar beneden laten hangen, naar je neus, zover mogelijk intrekken, rondjes draaien, tegen je wangen drukken, enz.

5) Na de oefeningen bewust weer ontspannen en hem rustig neerleggen op een plek die prettig voor jou is. Voor sommige mensen ligt hij ontspannen onderin de mond, bij anderen plakt hij juist omhoog achter de voortanden.

Het is de vraag of dit voor jou iets toevoegt aangezien je bij de kaakfysio bent geweest en oefeningen hebt gekregen, maar wie weet. Hopelijk vind je een goede manier om van de kramp af te komen. Sterkte ermee
D-Cheryl

Re: kaakkramp

Bericht door D-Cheryl »

Hartelijk dank @Andra!
De oefeningen met de tong doe ik nog niet, die probeer ik graag er even extra bij uit.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp