Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gehoorprobleem door ms?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Dol5

Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Dol5 »

Beste allemaal, ik lees al een tijd mee en wil nu ook graag jullie ervaring vragen.
Sinds 4 weken weet ik dat ik ms heb. Nu heb ik in toenemende mate klachten van doofheid/verander gehoor aan 1 kant. Mijn neuroloog ziet dit niet als symptoom, maar ik lees op de site van het vumc dat dit wel degelijk een symptoom is. Mijn vraag is of iemand deze klacht herkent en hoe lang dit dan bij jullie duurde? Huisarts ziet geen bijzonderheden aan en in het oor. Bij mij duurt het meestal 2 tot 4 dagen en na deze dagen is het gehoor weer normaal. Ik word hier erg onzeker van..
leeuwtje-nl

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Dol5, welkom hier. Ik heb geen ervaring met je vraag, maar weet dat er hier op het forum minstens 1 deelnemer zat die gehoorproblemen had/heeft door de MS. Het kan er zeker bij horen, maar komt niet vaak voor. Via Google kom ik wel wat resultaten tegen. Hopelijk krijg je hier nog reacties die je verder helpen!
Sara

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Sara »

Hi Dol5,

eigenlijk wat @leeuwtje-nl al zegt, gehoorproblemen kunnen bij MS horen, maar net als een heleboel andere problemen (rugpijn, slechter zien, ik noem maar wat zijstraten) zijn er ook andere voor de hand liggende oorzaken.

Zelf heb ik tinnitus (oorsuizen), en dat is tijdens een schub ontstaan. Ik ga er maar vanuit dat het door de MS komt, hoewel ook veel mensen tinnitus hebben zonder MS, dus eigenlijk weet ik het niet. Omdat ik ook slechter hoor met dat ene oor en soms periodes met duizeligheid heb, ben ik ooit wel eens bij een KNO-arts geweest, maar die kon er ook niks van maken. Ik doe 't er dus maar mee...

Bij mij is de tinnitus tamelijk constant, behalve als ik er aandacht aan besteed (nu dus :D), maar de duizeligheid komt met periodes van enkele dagen.

Als je er achteraan wil, zou je eerst aan je neuroloog kunnen vragen waarom hij/zij MS niet als oorzaak ziet. Je kunt op zoek naar aanwijzingen dat het wél bij MS hoort: een BAEP test kan een neurologische oorzaak van gehoorverlies aantonen.

Je kunt vragen of er een laesie bij je hersenstam zit, die gehoorverlies door MS kan veroorzaken. Eerlijk gezegd verwacht ik dat de neuroloog anders had gereageerd als dat 't geval was, maar je weet 't nooit.

Je kunt ook terug naar je huisarts en eventueel naar een KNO-arts, maar succes is niet verzekerd helaas, is mijn ervaring.

Succes!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Toeter »

Als je klachten hebt waarvan het misschien MS kan zijn en misschien niet, raadde mijn neuroloog mij aan om eerst het pad te bewandelen wat er vanuit gaat dat het géén MS is.

Als het wel MS is, is er namelijk sowieso niks aan te doen en is het afwachten of het überhaupt verbeterd en zo ja, hoeveel dan.

Ik heb sinds de MS tinnitus, naar mijn beleving ms-gerelateerd. Ik heb het namelijk niet als ik zwanger ben. Veel MS'ers voelen zich beter als ze zwanger zijn. Ik merk vooruitgang in meer dingen. Ik kan bijvoorbeeld ineens weer 'raak gooien' met een propje oid.

En een tijdje na de bevalling komt er ineens weer: pieeeeeeeep en gaat het niet meer weg.

Sterkte met je klachten, ik hoop dat er een oplossing voor is.
1207

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door 1207 »

ik heb af en toe tinnitus
meestal ok, soms ondraaglijk
zo heb ik ook af en toe tandpijn (soms een hele kant)

kan bijna niets anders als ms en verstoorde signaalverwerking zijn (volgens mij toch)
Dol5

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Dol5 »

Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Deze week kan ik bij de kno arts terecht en dan zal ik het wel horen. En bedankt voor de tip over de beap test, hier ga ik zeker naar vragen!

Het is gewoon zo'n vervelende klacht. En vaak samen met knallende hoofpijn en duizeligheid. Alle geluiden komen dan zi anders en heftig binnen. Je voelt je dan zo tegen een muur oplopen, niemand die me kan helpen. En de neuroloog die dit niet als ms klacht herkent, maar ik heb dit nooit eerder gehad. En nu binnen 6 weken al 5x, de ene keer 24 uur en de max was 4 dagen..

Het is ook zo onwerkelijk nog. Ik kriig de diagnose ms en moet over 3 maanden weer door de mri. Geen medicatie oid en meld ik een klacht moet ik naar de kno arts. Bedankt allemaal voor het meedenken en de reacties.
D-Cheryl

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door D-Cheryl »

Het kan je in het begin erg overvallen allemaal hè? Het kan heel verwarrend zijn allemaal, dat weten wij ook maar al te goed.

Pas daarom ook op je mentale gezondheid en zorg dat je iemand hebt waarmee je hierover praat. Eventueel kan je arts (bv huisarts of neuroloog) je doorverwijzen voor professionele ondersteuning, mocht je niemand thuis hebben of dat niet de juiste gesprekspartner voor je zijn hierin.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Toeter »

Dol5 schreef: 16 nov 2020, 17:16 Alle geluiden komen dan zi anders en heftig binnen.
Dit herken ik wel. Dat zelfs je eigen stem pijn doet aan je oren?

Bij mij is dat een teken dat ik veel teveel gedaan heb, met rust gaat het weg. 1x nam ik geen rust en bleef het weken.

Google eens op overprikkeling bij hersenletsel. Misschien herken je iets.

Sterkte met alles!
Helly

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Helly »

Ikheb vooral in mijn begin jaren heel erg last gehad van mijn evenwicht, draaiduizelingen en ook ben ik enkele weken "functioneel doof" geweest. Ik hoorde met beide oren nog maar minimaal. Dit heeft echt wel 6 weken geduurd. Ik heb dit eenmalig gehad. De draaiduizeling en evenwichtsklachten zijn nog aanwezig, maar zeker niet maandelijks.
Dango

Re: Gehoorprobleem door ms?

Bericht door Dango »

Ik kan bevestigen dat ik een half jaar geleden een raar probleen kreeg aan het gehoor van mijn linker oor.

Ik omschrijf het als een metaal geluid bij bepaalde frequenties.
Als ik zelf praat of bij sommige muziek nummers/instrumenten.
De geluiden die dit veroorzaken komen harder/scherper binnen.

Het is nu gelukkig een stuk minder en ik ben er ju aan gewend en valt me niet eens meer op , een soort van acceptatie.


In 2017 ben ik een2 maanden mijn smaak kwijt geweest , alleen zout pittig en zoet kon ik nog enigzins waarnemen.

Dat voelde als een echte handicap en werd er behoorlijk neerslachtig van.

Ik heb nu mijn smaak nog steeds terug en kan niet in woorden uitdrukken dat als ik lekker aan het eten ben wat voor een gelukzalig gevoel mij dat geeft.

Eten is voor mij sindsdien elke dag een klein feestje , dus leer waarderen wat je nog wel hebt en vervloek niet hetgene wat je niet meer hebt of kan.

RRMS is mee te leven en eventueel te werken ondanks ik MS elke dag in lijf en geest voel.

Samen totaal 5 vlekken in hersenen en hersenstam en "bandjes" in ruggenwervel.

Groet

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk


Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp