Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Je bedoelt dit Nessa?
4. Are the Pfizer-BioNTech and Oxford-AstraZeneca coronavirus vaccines ‘live’ vaccines?

The approved Pfizer-BioNTech and Oxford-AstraZeneca coronavirus vaccines are not ‘live’ vaccines. Neither is the third vaccine that’s approved, made by Moderna.

A ‘live’ vaccine contains a weak version of the virus or bacteria they prevent. Many neurologists would suggest you avoid 'live' vaccines if you’ve recently taken certain DMTs or high-dose steroids. This is because although the virus or bacteria that the vaccine contains is weakened, there is still a small chance that it can cause disease in people with immune systems that have been weakened by DMTs.
Dit zijn slechts 2 van de 6 namen die in de flowchart staan?

Misschien heel naïef, maar ik verwacht dat mijn huisarts afstemt mijn mijn neuroloog, omdat deze de voorschrijver van mijn medicatie en mijn hoofdbehandelaar is.
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

D-Cheryl schreef: 16 jan 2021, 21:44 Je bedoelt dit Nessa?

Dit zijn slechts 2 van de 6 namen die in de flowchart staan?
3 van de 6. Dit zijn in Engeland de enige goedgekeurde vaccins ( in Nl alleen Pfizer en Moderna), logisch dus dat de anderen (nog) niet genoemd staan.

Verder denk ik dat het inderdaad naïef is om actieve afstemming van je huisarts te verwachten. We vallen voorlopig gewoon nog op de grote hoop risicopatienten 18-60 jaar. Ik laat me dus pas vaccineren als ik bericht heb ontvangen van mijn neuroloog.
Jrs77

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Jrs77 »

Toch nog maar een poging:
Er bestaan inderdaad vaccins met verzwakte, levende delen van het virus waartegen ze beschermen. Geen van de vaccins tegen Covid-19 werkt zo: geen enkel vaccin (dat in de EU beschikbaar komt) bevat delen van het Covid-19 virus. (Dat is ook wat MS Society schrijft)

De meeste vaccins zijn 'Viral vector vaccins', en gebruiken heel soms een inactief of dood, maar meestal een verzwakt, levend (vaak gemanipuleerd, om zich bijv. niet te kunnen vermenigvuldigen) vrij ongevaarlijk ander virus (adenovirus), om zo het immuunsysteem te leren reageren op het virus waartegen het moet beschermen.

Het vaccin van AstraZeneca bevat bijvoorbeeld een levend, voor mensen onschuldig verkoudheidsvirus van chimpansees:
AZD1222 was co-invented by the University of Oxford and its spin-out company, Vaccitech. It uses a replication-deficient chimpanzee viral vector based on a weakened version of a common cold virus (adenovirus) that causes infections in chimpanzees and contains the genetic material of the SARS-CoV-2 virus spike protein. After vaccination, the surface spike protein is produced, priming the immune system to attack the SARS-CoV-2 virus if it later infects the body.
https://www.astrazeneca.com/media-centr ... in-uk.html

De mRNA-vaccins bevatten geen enkel levend virus. In de link die Klick hier eerder gaf, zie je welke vaccins een vector-virus gebruiken.
Laatst gewijzigd door Jrs77 op 17 jan 2021, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
D-Cheryl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door D-Cheryl »

Ik vind het taaie materie hoor Jrs, dank voor je geduld om het nog eens uit te leggen.
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

Dankjulliewel voor het filteren van de info!
Jrs77

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Jrs77 »

Mijn fysiotherapeut stuurde me dit bericht door (geen idee of het wat is):

REMINDER! Volgende week woensdag (20 januari) vindt het webinar Dokter Leo en co plaats over het thema vaccineren en MS. Mensen met MS kunnen tijdens het webinar vragen stellen aan neuroloog Leo Visser en arts-microbioloog Jean-Luc Murk. Die laatste is inmiddels een bekend gezicht van talkshows over corona.

Beide deskundigen benadrukken dat vaccinatie en MS niet alleen een belangrijk onderwerp is in het kader van het coronavirus. Ook vaccinaties in combinatie met het gebruik van medicatie roepen veel vragen op. Het webinar is op 20 januari tussen 19.30 en 20.30 uur.

Wil je deelnemen? Download dan de Digitale Buddy op jouw telefoon via https://www.bettertoday.nl en meld je aan onder Evenementen. Of stuur een mail naar info@bettertoday.nl.
Sara

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Sara »

Ik denk wel dat 't vertrouwd is, @Jrs77 . Leo Visser is een MS-neuroloog die sinds kort ook buiten de directe patientenzorg aan de weg timmert. Ik heb zelf wat weerstand tegen dat bettertoday.nl omdat ze contactgegevens eisen om hun informatie met je te delen. Bang dat 't een nogal commercieel gebeuren is. Maar dat hoeft niet af te doen aan de kwaliteit van het webinar.

Het VUMC MScentrum heeft ook een pagina gewijd aan vaccinatie en MS, trouwens: daar zou ik persoonlijk eerder kijken: https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... -en-ms.htm
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

Nu lees ik op fb van stichting ms research van iemand:

Gisteren een webinar gevolgd van neuroloog leo visser over de vaccinaties. Hij raad astrazeneca en Johnson [note van mij; is dat weer een ander vaccin of zou de schrijver Janssen bedoelen?] af bij ms patienten. Er is gebleken dat een schub kan optreden door vaccinatie hiervan. Ze willen dus eerst verder onderzoek doen. Pfizer en modena mogen wel

Knettergek word ik van alle onduidelijkheid en het switchen...(in combi met heftige familie omstandigheden). Ik trek dit niet. Eerst wilde ik niet, toen dacht ik ja ik doe het en nu de info en adviezen weer veranderen weet ik het weer niet meer...
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

AngelNoa, wacht gewoon rustig af met welk advies jouw neuro of ziekenhuis komt. Voorlopig hebben wij nog geen oproep, dus laat de wetenschap het nog maar even uitzoeken. Als jij een gericht aanbod krijgt, is het vroeg genoeg om je er in te verdiepen of je er in mee wilt gaan.
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

ik heb zojuist de assistente van de neurloog aan de lijn gehad en volgens de neuroloog zijn alle vaccins veilig. Tja...ik weet het; rustig afwachten. Maar na een jaar ellende en stress trek ik het niet meer, in combi met dus prive zaken. Het begint op mijn lijf te slaan, dus ik hoopte onderhand op wat meer duidelijkheid en nu met wat de neuro zegt...heb ik ook niks aan
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp