Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ik houd vocht vast.

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Antoinette

Ik houd vocht vast.

Bericht door Antoinette »

Zoals de topic-titel al aan geeft...ik houd vocht vast. Dat zie ik aan mijn enkels.

Mijn HA heeft mij plastabletten voorgeschreven. Ik neem iedere namiddag 1 tabletje. Het resultaat is dat ik de hele avond naar het toilet moet spurten om te plassen. Het helpt.

Nadeel is dat deze tablet niet uitgewerkt is als ik om 1/2 11 naar bed ga. Met als gevolg dat ik de hele nacht moet plassen en daarom niet voldoende nachtrust krijg.

Ik heb gevraagd of ik die tablet niet beter 's morgens kan nemen.
Dat kon niet. En wat nu? Geen idee.

Ik heb trouwens geen klachten.

Heeft iemand tips of ervaringen op dit gebied?
Knillis

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door Knillis »

Ik heb ooit een plastablet gebruikt die ik in de ochtend bij het ontbijt moest innemen. Het nadeel daarvan was natuurlijk dat ik in de ochtend echt nergens naar toe kon omdat ik continue naar de wc moest.

Maar dat lijkt me eerlijk gezegd toch fijner dat in de nacht steeds naar de wc te moeten.

Misschien toch nog eens overleggen met je huisarts? Ik weet helaas niet meer welk medicijn ik destijds gebruikte.
Klick

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door Klick »

ik gebruik zelf geen plastablet maar mensen om mij heen wel en die moeten hem juist in de ochtend innemen.

gebruik je andere medicijnen die misschien niet gelijk ingenomen kunnen worden? anders snap ik niet zo goed waarom je het in de namiddag moet innemen, het is logisch dat je dan in de avond moet plassen.

wat is de motivatie van de HA?
welk middel is het?

het moment van inname kun je ook even navragen bij je apotheek
Antoinette

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door Antoinette »

Hallo Knillis en Klick.

Ik snap er zelf ook niets meer van. Zoals Knillis al aangaf: als je het 's morgens inneemt kun je nergens naar toe. Een ziekenhuis afspraak kun je vergeten.

Maar om 16.00 uur innemen lijkt ook nergens op.

Ik moet de hele avond naar het toilet spurten en ook 's nachts naar de wc.

Een voorbeeld... straks komt om 4 uur de fotograaf. We bespreken de opties voor de cover van mijn nieuwe boek. Wat moet ik dan zeggen? Wacht ff. Ik moet weer naar de wc!!!
:hmmm:

Ik ben nu aan het koken zodat ik het straks maar hoef op te warmen. Kunnen we lekker relax babbelen. En die plastablet sla ik over vandaag.

Medicatie gebruik in trouwens niet. Alleen paracetamol voor de pijn.
SannieBannie

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door SannieBannie »

Ik zou bij de huisarts navragen waarom deze op dat tijdstip moet.
En of je dan niet over kan stappen op een plastablet die je wel eerder kan nemen.
Klick

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door Klick »

dat klopt wel. als je t in de ochtend neemt dan kun je pas in de namiddag wat doen, maar dat is wel beter dan je bed weer uit moeten.

en idd als je ergens heen moet of iets dergelijks kun je hem later innemen. het zoeken naar een balans.
MissGarfield

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door MissGarfield »

Ik vind het zelf ook wel bijzonder dat je de tablet niet s'ochtends in moet nemen. Juist overdag stapelt vocht zich op, als je lijf het niet van zichzelf goed af voert. En dat kan er voor zorgen dat je bloeddruk weer stijgt.

Ik gebruik zelf Furosemide en die neem ik gewoon in de ochtend. Dat zorgt soms ook voor "nijpende" situaties :haha: Ik ben onlangs nog ergens op straat in een super ranzige dixi gekropen, ik kón niet meer... Dat is wel een nadeel van vochtafdrijvers en de toiletvoorzieningen zijn soms verschrikkelijk slecht als je onderweg bent. Zeker nu met corona.
Antoinette

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door Antoinette »

Even een reactie. Ik heb met mijn ha overlegd. Ik kan met deze plastablet 'spelen.' M.a.w. ik kan hem innemen zoals ik denk dat het kan.

Gisteren bv, toen ik naar de eyescan moest voor controle, heb ik hem 's morgen genomen.

Alles is goed gegaan.
Klick

Re: Ik houd vocht vast.

Bericht door Klick »

gelukkig 👍
het spelen met de innametijd is in het begin ff wennen maar gaat vanzelf gewoon worden
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp