Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zelf Schubs opwekken

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
AF9

Zelf Schubs opwekken

Bericht door AF9 »

Ik werd laatst gewaarschuwd dat door te sporten ik een schub zelf kan opwekken. Dit is niet iets wat ik van m'n neuroloog of verpleegkundige heb gehoord, en ergens betwijfel ik het ook. Weten jullie hier iets meer over?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Zelf Schubs opwekken

Bericht door Toeter »

Het is pertinent niet waar. Wie heeft je dat verteld?

Je kunt door overbelasting, ziekte, koorts of een ontsteking wel een pseudo-shub krijgen: dan spelen oude klachten weer op.

Een pseudo-shub veroorzaakt geen schade aan je hersenen of zenuwstelsel. Het is alleen vervelend en gaat vanzelf weer over.

Mijn neuroloog maakte er een heel groot punt van: er is niets wat jij kunt doen om een shub op te wekken.

En zeker sporten wekt geen shubs op. Sporten is juist ontzettend belangrijk voor MS'ers. Vroeger werd tegen MS'ers verteld dat ze bedrust moesten houden en dat bleek juist ontzettend slecht te zijn.

Een sterke spier reageert beter op het verzwakte signaal van je zenuw. Hou je spieren zo sterk mogelijk!
Nessa

Re: Zelf Schubs opwekken

Bericht door Nessa »

Ik sluit me helemaal aan bij wat Toeter zegt!
Catoooo

Re: Zelf Schubs opwekken

Bericht door Catoooo »

Oh.wat super om deze vraag en antwoorden even tegen te komen 😃👍

Thanks, altijd goed om dit te weten 😉
Klick

Re: Zelf Schubs opwekken

Bericht door Klick »

ik sluit me ook aan!

nee je kan het niet opwekken, ja je kan wel tot over je grens gaan en dan meer last van dingen hebben maar die balans ga je vanzelf leren herkennen.. en soms bewust overheen.

sterke spieren, heel belangrijk.. conditie maakt dat je met de weinige energie meer kan doen..
Job

Re: Zelf Schubs opwekken

Bericht door Job »

Klopt. Ik fitness 3x per week. 2x 50 minuten zonder begeleiding en 1x per week 30 minuten met begeleiding. De sportscholen zijn nog steeds dicht maar in de buitenlucht in groepjes van maximaal 2 personen op afstand van 1.50 meter van elkaar is het toegestaan.

Ik merk heel goed wanneer ik over mijn grenzen ga en ik merk het ook aan mijn lijf als ik een keer af moet zeggen. Mijn neuroloog juicht het toe. Stilzitten is achteruitgang.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp