Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gevoelsstoornis..?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Gevoelsstoornis..?

Bericht door Marina »

Ik werd gisteren wakker met een rare klacht, waarover ik (hier) nog niet eerder heb gelezen.

Als ik loop/sta namelijk voelt het alsof mijn linker bovenbeen, aan de binnenzijde en in de buurt van m'n romp, een soort van "verdikt" is (alsof er een groot maandverband in de weg zit) of dat ik daar minder gevoel heb. Tegelijkertijd had ik vanochtend ook wat last van stijve spieren aan m'n linkerzijde (heup voornamelijk).

Ik dacht dat gevoelsstoornissen aan een been bij MS vaak/altijd gaan over een heel been of alleen het onderste/bovenste deel maar zo'n klein stukje..?

Herkent iemand van jullie deze klacht als MS-klacht?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door Toeter »

Volgens mij is het vooral je hele been als de klachten vanuit je ruggenmerg komen en kan het een klein stukje zijn als de klachten uit je hersenen komen.

Ik heb ook wel eens een vlek met gevoelsstoornissen op mn rug gehad. De rest van mn rug normaal en 1 vlek aan 1 kant waar ik continue 'kippenvel-gevoel' had.

Hopelijk trekt het snel weer weg!
Marina

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door Marina »

Blijkbaar niet heel erg herkenbaar voor veel mensen ;).

Dank je wel Toeter voor je reactie!
Over de link tussen ruggenmerg/hersenen en de grootte van het gebied waar je klachten ervaart had ik nog niet eerder gehoord, dank je voor de informatie.
tomorrow

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door tomorrow »

Herkenbaar, zo ongeveer...

Ik heb zowel veel laesies in de hersenen als het ruggenmerg.

Veel mobiele problemen zijn bilateraal, maar ik heb meer klachten aan de linkerkant,
zeker qua gevoelsstoornis is wat je beschrijft herkenbaar:
in mijn geval een "dooie plek" op m'n bovenbeen die soms gevoelloos, soms koud, soms nat "aan voelt".
Lijkt me ook logischer dat het niet uit het ruggenmerg, maar uit de hersenen komt.

Al met al: er is weinig aan te doen, gelukkig ook niet zo'n groot probleem (anders dan dat het waarschijnlijk ook bijdraagt aan de MS vermoeidheid omdat er myeline is aangetast en de hersenen er maar weer mee moeten zien te dealen)
Marina

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door Marina »

Dank voor je reactie tomorrow!

Ook ik heb zowel veel laesies in de hersenen als in het ruggenmerg, overigens en eveneens bilaterale klachten.

Op dit moment is het rare gevoel gelukkig alweer een beetje weggetrokken en heb ik ook niet meer zozeer het gevoel dat het het lopen (verder) belemmert.
Ik wacht nog even af en als het verergert zal ik contact opnemen met de MSVP.
Andra

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door Andra »

Dag Marina,

Ook voor mij herkenbaar, een doof, gevoelloos stuk op een lichaamsdeel, groot of klein. Voordat ik bekend was met ms ook aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Ik heb wel tien keer mijn broek binnenstebuiten gekeerd om te zien wat er mee aan de hand was ;-) Later deed het zich voor bij allerlei lichaamsdelen, handen, voeten, benen, rijbroekgebied, buik, rug en hoofd.

Als het gevoel ergens net veranderd is, vind ik het heel aanwezig en licht hinderlijk. Soms trekt het weg, vaker went het. Een neuroloog zei eens tegen me dat de hersenen er aan wennen. Daar lijkt het bij mij inderdaad op en ik vind dat wel een prettig idee. Het aanwezige en hinderlijke neemt dan af.

Soms is het onhandig. Een keer bleek mijn rug kletsnat nadat de kapper mijn haar had gewassen, blouse en hemd doorweekt. Niet goed afgedekt. Daar had ik niets van gevoeld. Een vreemde ervaring. En ik let vooraf goed op hoe warm de douche staat.

Hopelijk trekt het bij jou weg of gaat het in elk geval minder vreemd voelen.
Groet, Andra
Marina

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door Marina »

Andra schreef: 26 feb 2021, 18:58 Ik heb wel tien keer mijn broek binnenstebuiten gekeerd om te zien wat er mee aan de hand was ;-)
Heel herkenbaar inderdaad ;-)!
Als het gevoel ergens net veranderd is, vind ik het heel aanwezig en licht hinderlijk. Soms trekt het weg, vaker went het. Een neuroloog zei eens tegen me dat de hersenen er aan wennen. Daar lijkt het bij mij inderdaad op en ik vind dat wel een prettig idee. Het aanwezige en hinderlijke neemt dan af.
Gelukkig dat je er wel aan went en prettig voor je dat de hinder ook weer afneemt !

Ik moet zeggen dat het gevoel alweer een beetje weggetrokken is, dus het lijkt uiteindelijk mee te (gaan) vallen.
Dank je voor je uitgebreide en geruststellende bericht, Andra :) !
Andra

Re: Gevoelsstoornis..?

Bericht door Andra »

Dank je, Marina.
Fijn dat het wegtrekt! :goed:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp