Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gedragsverandering

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Happy

Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Hallo allemaal! Dit is mijn eerste berichtje op het forum (wel vaak meegelezen). Ik heb nu 5 jaar de diagnose (maar mijn eerste klachten begonnen 15 jaar daarvoor).

En al jaren heb ik het idee dat ik mezelf niet meer ben, het klinkt misschien wazig en/of hopelijk herkennen jullie het. Deels ben ik letterlijk mezelf niet meer door de ms beperkingen maar het lijkt ook alsof ik mijn vrolijke zelf ben kwijtgeraakt.

Kan het door een ms aanval veroorzaakt zijn, depressie (zo voelt het niet), het vele thuis zitten (afgekeurd & corona nu), zit ik nog in de verwerking van de diagnose? Daarom vroeg ik mij af of jullie dit herkennen. En zo ja, hoe zijn jullie ermee omgegaan?
1207

Re: Gedragsverandering

Bericht door 1207 »

Happy schreef: 19 mei 2021, 08:17 Kan het door een ms aanval veroorzaakt zijn, depressie (zo voelt het niet), het vele thuis zitten (afgekeurd & corona nu), zit ik nog in de verwerking van de diagnose? Daarom vroeg ik mij af of jullie dit herkennen. En zo ja, hoe zijn jullie ermee omgegaan?
ik denk dat we dit allemaal kennen
het zit tegen, het lontje is korter, de overheid helpt meestal ook nooit echt, ...
je voelt de achteruitgang en alles wat er mee samen hangt.

hoe ik ermee omga? een psychologe en 3 à 4x per jaar ga ik een uurtje tegen haar zagen en klagen.
zij kan er volstrekt niets aan doen maar het lucht wel op :)
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Bedankt voor je bericht! Ik ben blij dat de herkenning er is. Ik loop inderdaad ook bij een psycholoog, maar dit helpt dan heel tijdelijk.

Ik kijk er bijvoorbeeld naar uit om straks weer gemakkelijker op visite te gaan na vaccinatie ed. Maar in de praktijk geniet ik er nauwelijks van want de (gedeelde) taxirit er naartoe is al spannend (hoeveel mensen op de rit, hoe lang onderweg etc.) En eenmaal aangekomen ben ik vaak een overprikkelde & gesprekken-niet-kunnen-volgen muurbloempje. Hoe geniet je van dingen?
Klick

Re: Gedragsverandering

Bericht door Klick »

het lijkt erop dat je cognitief vast loopt, dat herken ik wel.

overprikkeld door alle prikkels, niks is meer leuk aan verjaardagen, het samen mensen in een ruimte een flinke belasting.

het weglopen en even naar de wc een uitkomst, prikkelarm, stilte, je voelt je hoofd leeg lopen.
het is ook het bewustzijn van alle prikkels zoals muziek in een winkel.. het niet meer kunnen concentreren of multitasken.

het is iets waar je (ik) mee moet leren leven, dat is niet makkelijk.
psycholoog, tsja het enige wat ik daarover kan zeggen als het kort werkt dan ben je nog niet klaar (nog niet stabiel)
en ja ook ik heb maanden bij een psycholoog gelopen, niemand ziet de beperking, maar het cognitieve is de moeilijkste.. ik zou willen dat het een zichtbaar iets was.. ik zit liever in een rolstoel dan dit onzichtbare gedoe.
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Bedankt voor je bericht! Ik ga er zeker wat mee doen.

En zo herkenbaar ook, het toilet is ook mijn favo plek op verjaardagen ed. :giegel:
1207

Re: Gedragsverandering

Bericht door 1207 »

Happy schreef: 19 mei 2021, 09:25 Hoe geniet je van dingen?
veel plannen, luisteren naar lichaam, de kleine dingen al zul je die beginnen waarderen (al is dat cliché).
interesses verschuiven en als iets niet gaat dan is het zo

net moderna gekregen en door de stijve arm zijn transfers lastig, met netflix/disney+ het bed in vanmiddag, kat zal geen bezwaar maken.

ondanks alle miserie willen we nog niet dood
Andra

Re: Gedragsverandering

Bericht door Andra »

Dag happy,
Welkom hier. Goed van je dat je de moed hebt gevat om je bericht te plaatsen.

Het klinkt mij in de oren als een proces, een worsteling die ik zeker herken. Het zijn grote vragen om een antwoord op te vinden: ben ik dit? Hoe vind ik mezelf opnieuw uit in deze omstandigheden? Hoe doe ik dit? Hulp hierbij is geen overbodige luxe, als je het mij vraagt.

Bij mij helpt het om zo goed mogelijk de grenzen te bewaken (vind ik moeilijk) en dingen te doen die voeden en energie opleveren. Lezen, in de natuur zijn. Het kan van alles zijn en het kan ook heel simpel zijn. Kleine momenten van rust en vrede, waarin het lukt om samen te vallen met mezelf. In grote lijnen heb ik (nog?) geen vrede met hoe mijn leven geworden is en met wat ik kwijt geraakt ben, maar de kleine momenten van vrede helpen.

Als jij ook van die kleine momenten kunt hebben, kijk dan eens of je vrolijke zelf daar misschien net om het hoekje zit en eventueel eens om de hoek kan piepen? Dan weet je dat die er nog is.

Sterkte!
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

1207 Sterkte na je vaccinatie!

En bedankt Andra voor je mooie bericht. Misschien zoek ik het inderdaad teveel in de energieslupende activiteiten.
Andra

Re: Gedragsverandering

Bericht door Andra »

Dank je. Het is voor iedereen zoeken, denk ik.

Bij mij bleef het oude normaal (zonder ziekte) jarenlang mijn referentiekader. Dat heeft me eerst erg geholpen om activiteiten (meestal aangepast) weer op te pakken, maar op een gegeven moment was de grens bereikt. Ik realiseerde me dat ik daarna steeds bleef aanhikken tegen wat ik niet meer kon oppakken, tegen dat wat niet lukte. Dan is het glas half leeg. Dat was een moment om te proberen het nieuwe normaal (met ms) als basis te accepteren. Daar zit ik nog in...

Dit is een hele hoge berg waar we zelf overheen moeten, maar we kunnen af en toe even naar elkaar zwaaien :hand:
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

:hand:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp