Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slaapfases en MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Slaapfases en MS

Bericht door Qanuk00 »

Hoi allen,

Ik heb gekeken of dit topic al eerder besproken is, vergeef me als ik dit nieuw inzet en het is als ergens besproken.

Weet iemand of MS ook van invloed is op je hele slaappatroon (fases, HF, RR)?

Uitleg:
ik heb een HF-rust (=hartslag in rust) van 55 en lager (sporthart) en normaliter slaap ik goed. Goed wil zeggen dat mijn HF-rust in mijn slaap een mooie rustige trend laat zien en onder de 55 blijft. Bij een lichtere slaap of REM zie je wat stijging maar de waarden blijven veelal onder de HF rust. Ook zijn mijn suikerwaarden stabiel. Ik heb tot 2012 altijd fanatiek gesport en voel mijn lichaam haarfijn aan. Na 2012 is het drama, mentaal een dreun omdat het fysiek niet meer lukt. Sinds vorig jaar is MS geconstateerd en (mede) de prednisolon behandelingen hebben nog een diagnose diabetes type II erbij aangevuld. Vorig jaar was het een jaar van schubs, behandelingen ontdekken en nu is het nog altijd zoeken naar die balans.

Nu heb ik in december en januari een verbazingwekkend goede tijd gehad, en ik zag op mijn fitbit dat mijn HF-rust 's nachts ook een mooie trend liet zien. Mijn slaapscores liggen dan ook tussen de 80 en hoger.
Maar ... eind januari kreeg ik weer meer klachten (gevoelsstoornissen, evenwichtstoornissen, concentratieproblemen, spraakproblemen). Veelal bekende MS klachten, dus mogelijk een pseudoschub? Mijn suikerwaarden waren toen nog stabiel, maar ik zag van de week in mijn maandoverzicht dat de HF in mijn slaap enorm stijgt tov HF-rust, vanaf het moment dat ik weer meer klachten kreeg. Ik slaap dat wel, maar ben totaal niet uitgerust en de hele dag moe. Dit is nu al een maand zo, met hooguit twee keer een goede nachtrust. Ik slaap overdag ook een uurtje. Inmiddels zijn mijn suikerwaarden ook gestegen, dus dan vind ik het logisch dat ik minder goed rust pak. Dat is nu een week geleden verholpen met een Metformine tabletje extra, en nu de suikerwaarden weer laag zijn, zie ik nog altijd die onrustige hoge HF in mijn slaap. En ik ben nog steeds moe en heb nog steeds klachten.

"Onderzoek suggereert verder dat slaapgebrek het verloop van de ziekte Multiple sclerose (MS) kan versnellen. Door deze aandoening raakt het omhulsel van myeline rond hersenverbindingen namelijk beschadigd -(Chiari Cirelli op nieuwssite EurekAlert)."

Maar is het al andersom onderzocht .... dat MS mogelijk van invloed is op de slaap, en dat het dus slaapgebrek veroorzaakt en het verloop van MS versnelt?

De vraag is wat nu wat beinvloedt .... Donderdag een kennismakingsgesprek met de revalidatie-arts, dan neem ik dit gegeven mee.

Ben benieuwd naar jullie reacties....
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Slaapfases en MS

Bericht door Toeter »

Het antwoord is: ja.

MS staat er om bekend dat het de kwaliteit van de slaap negatief beïnvloedt.

Dat slaapgebrek het verloop versnelt, hoor ik voor het eerst. Slaapgebrek maakt wel dat je klachten meer op de voorgrond zijn.

Oververmoeidheid kan ook pseudoschubs veroorzaken
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Slaapfases en MS

Bericht door Toeter »

Qanuk00 schreef: 09 mar 2021, 11:51

"Onderzoek suggereert verder dat slaapgebrek het verloop van de ziekte Multiple sclerose (MS) kan versnellen. Door deze aandoening raakt het omhulsel van myeline rond hersenverbindingen namelijk beschadigd -(Chiari Cirelli op nieuwssite EurekAlert)."
Dat is niet wat ik daar lees:
Additionally, Cirelli speculated the findings suggest that extreme and/or chronic sleep loss could possibly aggravate some symptoms of multiple sclerosis (MS), a disease that damages myelin. Cirelli noted that future experiments may examine whether or not an association between sleep patterns and severity of MS symptoms exists.

Dus Cirelli speculeert dat extreme slapeloosheid MS kan verergeren. Er is nog geen onderzoek naar gedaan.

Mijn eigen onderzoek zegt dat het wel meevalt. Ik heb dit jaar alle nachtverzorging van een baby gedaan en geen shubs gehad.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Slaapfases en MS

Bericht door Qanuk00 »

Thx voor je reactie, Toeter.
Mijn eigen onderzoek zegt dat het wel meevalt. Ik heb dit jaar alle nachtverzorging van een baby gedaan en geen shubs gehad.
Dat laatste is mooi om te lezen!

Ik mis mn sportconditie...😪. Mss daarom ook de late diagnose, ben altijd topfit geweest. Goede regelmatige slaap en uitgerust zijn om weer optimaal te kunnen presteren.

Dit is een van de dingen waar ik mijn MS activiteit heel duidelijk in terugzie. Frusty....
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp