Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
JanB99

Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door JanB99 »

Beste lezers,

Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeropdracht waarbij ik een Virtual Reality applicatie ontwikkel waarin men een aantal symptomen van MS kan ervaren. Het doel is om een beter inlevingsgevoel te creëren bij gezonde individuen.

Met oog op mijn opdracht vroeg ik me af of jullie in de gelegenheid zijn om een korte survey van 12
vragen te beantwoorden. Dit is de link naar de survey:
https://forms.gle/CvSimVrgJeApgKNa6

De verkregen responses zullen enkel gebruikt worden om nieuwe ideeën te introduceren/versterken/verzwakken. Ik dank jullie alvast voor de moeite.
Klick

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door Klick »

wat een goed idee!

ik heb hem ingevuld en wens je succes met de development!
Marina

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door Marina »

Beste @JanB99 ,

Ik zou graag het onderzoek invullen, maar sommige vragen gaan helaas een beetje boven mijn pet.
Wat wordt er bijvoorbeeld bedoeld met onbewuste vermoeidheid?
"Are there design choices that should be considered with regard to simulating fatigue?" Wat wordt er bedoeld met ontwerpkeuzes in deze context?

De uitleg over de 'survey' kon ik nog wel volgen met mijn VWO-Engels, maar ik zou het me zo kunnen voorstellen dat niet iedereen (op het forum) daar voldoende kennis van het Engels voor heeft. Wellicht scheelt het in responses/reacties als het onderzoek ook in het Nederlands is vertaald?
JanB99

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door JanB99 »

Beste @Marina,

Mijn excuus als het niet helemaal duidelijk was. Ik heb gepoogd om de vragenlijst zo objectief mogelijk te schrijven en ook in te zetten op engelstalige fora en ik realiseer me dat ik beter mijn best had moeten doen. sorry.

Mijn bedoeling bij onbewuste vermoeidheid heeft te maken met objecten/items/gebeurtenissen in het dagelijks leven die al snel geassocieerd worden met vermoeidheid. Het is namelijk erg moeilijk om mensen op dezelfde manier het gevoel van vermoeidheid te laten ervaren als hoe deze in de realiteit ervaren wordt door mensen met MS. Vandaar dat ik graag te weten wil komen welke dingen de leidraad kunnen zijn bij vermoeidheid.

Ditzelfde geldt ook bij mijn vragen rondom angst en depressie. Ik hoop dat dit u een beter beeld geeft.

De ontwerpkeuzes zijn de beslissingen/eisen die ik wil vastleggen aan de hand van de responses uit dit forum. Als men aangeeft dat een rolstoel treffend is om te laten zien in de simulatie, dan is dat een ontwerpbeslissing die ik moet meenemen.

Groet Jan
Laatst gewijzigd door JanB99 op 22 apr 2021, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Marina

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door Marina »

Duidelijk. Dank voor je reactie JanB99.
Ik heb het onderzoek inmiddels ingevuld en hoop dat je nog veel responses krijgt en wens je nog veel succes met deze mooie afstudeeropdracht.
1207

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door 1207 »

ik snap het neit goed

je wil symptomen simuleren maar je hebt het enkel over vermoeidheid en stress.
hoe voel je je bij fatigue vraag je? ik schrijf dan toch maar moe maar heeft dat zin?
JanB99

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door JanB99 »

@1207 Ik weet dat vermoeidheid op verschillende manieren tot uiting kan komen bij verschillende mensen. Sommigen lijden aan fysieke moeheid, sommigen aan cognitieve moeheid en anderen weer aan psychosociale moeheid. Aangezien er verschillende dimensies bestaan probeer ik deze dimensies te benaderen door de vraag hoe je je voelt als je vermoeid bent. Ik hoop dat ik je antwoord heb kunnen beantwoorden!
JanB99

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door JanB99 »

@Marina heel erg bedankt! Ik ben al zeer tevreden dat ik dit forum mag raadplegen voor input :)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door Qanuk00 »

Een onderzoek wat helemaal past in deze tijd. Mooi om te zien dat men hier ook aandacht aan besteedt! Ook voor mijn gezin wellicht een manier om te ervaren hoe het is om MS te hebben en ipv een keer vermoeid te zijn elke dag met een een zwaar gewicht in het lichaam rond te lopen.

Ik ben vergeten bij de recommendations te zetten ... In een virtuele omgeving misschien de rol te verwerken die iemand vervult in zijn/haar leven. Ik ervaar het met een gezin, hond, huis, tuin en opbergschuur toch heel anders dan iemand die alleen woont op een flatje ....???

Suc6 met het onderzoek!!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: Survey: Virtual Reality om MS symptomen te simuleren

Bericht door Klick »

zwaar gewicht rondlopen, ja idd, bij mij zijn het echt loden knielaarzen..

vandaag kwam de energie pas om 15u30 een beetje in mn lijf, daarvoor was ik net een zak aardappelen op de bank. het werd door mn omgeving onbegrepen, een mooie dag verpesten waarom? alsof er een keuze is....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp