Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms en heupprothese

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Keetje

Ms en heupprothese

Bericht door Keetje »

Ik heb een vraag.
Mijn heupen zijn totaal versleten sind ik 40 ben.
Toen was ik te jong voor een heupvervanging.
Toen ik 51 was is er ppms geconstateerd.
Na 3 jaar kreeg ik een baclofenpomp geïmplanteerd omdat de spasmes uit de hand liepen.
Nu ben ik 58 jaar, heb nog loopfunctie maar de pijn van de rechterheup wekt spasmen op,die weer voor pijn zorgen en weer spasmen opwekt etcetera.
Is er hier iemand die een heupprothese heeft? In combinatie met ms?
Volgens mijn fysio zou ik na een heupoperaties niet kunnen revalideren en in een rolstoel terecht komen.
Nessa

Re: Ms en heupprothese

Bericht door Nessa »

Geen ervaring. Maar ik zou in dit specifieke geval, MS, spasmes en een nieuwe heup, niet zomaar van je fysio aannemen dat je niet zou kunnen revalideren.

Vraag aan je neuroloog of de orthopeed een doorverwijzing naar het revalidatiecentrum. Dan kan er veel breder gekeken worden naar de mogelijkheden. Succes!
Klick

Re: Ms en heupprothese

Bericht door Klick »

ik zou het ook niet zomaar van een fysio aannemen.

het zou kunnen dat, maar dat zou ik dan wel van mijn neuroloog willen horen, die kent ms patiënten en kent vast wel een die dit heeft gehad (of kan navraag doen bij collega's)
Jrs77

Re: Ms en heupprothese

Bericht door Jrs77 »

Dag Keetje,

Ik heb geen heupprothese, maar bij mij is na een gebroken heup een gammanail geplaatst.
Het lopen ging daarvoor al steeds lastiger; ik heb ook PPMS en erg veel spasmen in mijn benen. Tijdens de operatie worden even wat spieren opzij gelegd; kennelijk heeft dat bij mensen met MS en spasmen een heel wat grotere impact dan normaal. Na die operatie kon ik niet meer lopen, en ik ben nu volledig rolstoelafhankelijk.

Daarmee wil ik je niet afraden om het te doen, maar wel aangeven dat je je keuze zorgvuldig moet maken. Het kan bij jou natuurlijk heel anders gaan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp