Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heftige spasmen in de ochtend

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jrs77

Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door Jrs77 »

Sinds ik met een urineweginfectie en bloedvergiftiging, veroorzaakt door een niersteen, in het ziekenhuis kwam heb ik in de ochtend heftige spasmen in mijn benen. Daar had ik al langer spasmen, waardoor ik al een paar jaar niet meer kan lopen. Maar sinds de infecties staan mijn benen vanaf 6:30/7:00 in een volledig strekspasme. Het is vrijwel onmogelijk om zelf mijn bed uit te komen, en de transfer naar de rolstoel en douchestoel te maken. Op dit moment ben ik daardoor afhankelijk geworden van thuiszorg :(

Na het douchen, of na enkele uren, wordt het een stuk minder.

Herkent iemand dit en heeft iemand daar een oorzaak van, of oplossing voor gevonden?

(In het revalidatiecentrum is er nog geen oplossing voor gevonden. Afgelopen week belde mijn uroloog; zij had eerder gezien dat ik een 'overactieve blaas' zou hebben. Dat zou het mogelijk veroorzaken. Toch heb ik daar niks van gemerkt; Ik kan alleen urineren door te katheteriseren, maar heb geen snellere aandrang dan normaal. Ze stelde voor om Vesicare te gaan gebruiken, of evt. botox in de blaas)
Laatst gewijzigd door Jrs77 op 18 apr 2021, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door Klick »

hi jrs77
wat vervelend! nierstenen is voor mannen echt heftig..
ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee en ook niet van horen zeggen..
wel raar dat jezelf niks gemerkt zou hebben van een overactieve blaas, klinkt voor mij als onwaarschijnlijk.

botox heb ik zelf wel iets tegen, het is toch gif (botulisme) wat je je lijf in spuit. bij mij werd het ook voorgesteld als optie voor de spasmen in mn benen (ik wist niet dat het daar ook voor gebruikt werd, ik heb botox voor de blaas wel eerder horen vallen) op dit moment heb ik makkelijk praten, mijn spasmen zijn nog maar gewoon vervelend en soms pijnlijk te noemen maar zeker niet beperkend.

sterkte!
benka

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door benka »

ik gebruik al jaren colloidaal zilver tegen spasmes
Steenbokje76

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door Steenbokje76 »

Hi Joris,

Wat rot zeg dat je nu afhankelijk bent geworden van thuiszorg :-(
Heb zelf geen ervaring met strekspasmen. Spasmen (heel kortdurend) ervaar ik nog af en toe in voeten en benen. Gelukkig niet meer dagelijks.
Hoop dat het bij jou ook beter zal worden nog en je een oplossing vindt.

Wil je veel sterkte wensen!!
1207

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door 1207 »

hallo Jos of Joris

de overactieve blaas zonder dat jij iets merkt klinkt raar. zo'n blaas betekent bij mij dat ik om de 2u moet plassen

ivm spasmen
neem je spierontspanners? ik heb gemerkt dat ik 's ochtends het meeste last heb en mijn neuro adviseerde om de ontspanners voor het opstaan te nemen. 's ochtends is de medicatie vd avond ervoor uiteraard uitgewerkt

word ik wakker neem ik ze in (sirdalud en baclofen) en een half uurtje later sta ik pas op. Bij mij helpt dit wel merk ik.
je kunt ook een pomp overwegen natuurlijk als de spasmen te extreem zijn en voor mij helpt sativex ook. Het vermindert spasmen en krampen niet maar ze zijn minder hard en scherp

het is bij mij wel zo dat medische ongemakken zoals:
blaas die vervelend doet, constipatie, wondjes, stress, te weinig slaap, ... altijd en zonder uitzondering spasmen/krampen/... verergen
Jrs77

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door Jrs77 »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik gebruik al vrij lang 60mg baclofen per dag. Het plan is om dit te verhogen, eerst naar 80mg en evt. daarna naar 100mg.

In het revalidatiecentrum heb ik shockwave op de quadriceps gehad, gisteren heeft mijn fysio in de 1ste lijn het voor het eerst ook op de hamstrings gedaan. Dat geeft al wat resultaat.

Natuurlijk is shockwave net als medicatie symptoombestrijding; ik heb toch echt het idee dat er nog 'iets' aan de hand is waardoor de spasmen nu heftiger zijn (Toch de nierstenen? Iets met de blaas?).
Vandaar dat ik hier de vraag stelde.

Mijn revalidatiearts is redelijk stellig: "Je hebt gewoon een erg agressieve vorm van MS, en dit past daar bij". Dat kan waar zijn, maar ik wil dan wel elke andere optie uitgesloten hebben.
Steenbokje76

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door Steenbokje76 »

Het schijnt dat bij PPMS volgens onderzoek ook regelmatig ontstekingsactiviteit een rol speelt. Soms duidelijk en soms minder duidelijk.
Er lijkt iets actief te zijn bij jou.. toch een actieve ontsteking ?
Mijn spasmen waren veel milder hoor maar zijn voor 90% verdwenen na een prednisonkuur in ziekenhuis (3 x dag). Kwamen blijkbaar bij mij voort uit een oude ontsteking (dus niet zichtbaar op mri scan) maar toch actieve ms.
Weet niet of dat bij jou zo zijn kunnen zijn?
Hoop in elk geval dat er snel duidelijkheid komt voor je.🙏
1207

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door 1207 »

Jrs77 schreef: 29 apr 2021, 19:38 ik heb toch echt het idee dat er nog 'iets' aan de hand is waardoor de spasmen nu heftiger zijn (Toch de nierstenen? Iets met de blaas?).
Vandaar dat ik hier de vraag stelde.
medische kwaaltjes kunnen impact hebben op spasmes, krampen en dergelijke meer
die verhalen ken ik ook van mensen met dwarslaesies.

maar als je al zoveel baclofen neemt kun je zo'n pomp misschien overwegen
neuron

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door neuron »

Slik je magnesium en zo ja hoeveel mg per dag?
Marina

Re: Heftige spasmen in de ochtend

Bericht door Marina »

1207 schreef: 30 apr 2021, 09:14 medische kwaaltjes kunnen impact hebben op spasmes, krampen en dergelijke meer
En wellicht dat de operatiewond er ook nog een rol in speelt? Ik heb gelezen dat ook dat invloed kan hebben op de ernst van spasmes.

"De meest voorkomende spasticiteit-verhogende factoren zijn prikkels vanuit de huid, blaas of darm (Phadke, 2013). Bij prikkels via de huid kan gedacht worden aan huidverbranding door de zon, een ingroeiende teennagel of een operatiewond. Ook andere huidprikkels, zoals knellende kleding, een geplooide sok in de schoen, het zitten op een vouw of zelfs eenvoudige aanraking kunnen toename van spasticiteit veroorzaken. Prikkels vanuit de blaas (retentie, infectie) en darm (obstipatie) zijn berucht,vooral bij patiënten met een dwarslaesie. Daarnaast kan spasticiteit uitgelokt of versterkt worden door een oncomfortabele zit- of lighouding of door psychische factoren, zoals stress of vermoeidheid. Naast bovengenoemde persoonlijke factoren, kunnen ook omgevingsfactoren een rol spelen. Klimaat(koud of vochtig weer) en drukte worden vaak genoemd." (https://www.kennisnetwerkcva.nl/wp-cont ... t-2016.pdf Pagina 31 e.v.)

Ik hoop voor je dat er snel een oplossing gevonden wordt en daardoor je afhankelijkheid van thuiszorg wordt verminderd of liever nog dat je je weer helemaal zelfstandig kunt redden natuurlijk (zover als mogelijk). Veel sterkte!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp