Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Herkent iemand dit?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Steenbokje76

Herkent iemand dit?

Bericht door Steenbokje76 »

Hi allen,

Ik ben benieuwd of sommigen van jullie deze klacht herkennen;
Als ik even op bank heb gelegen (dus rechtop zittend maar benen languit) en dan na kwartier of half uur weer opsta , ik enorme pijn in benen en voeten heb met lopen. :-(
Benen voelen dan ook stijf aan.
En als jullie deze klacht herkennen, weten jullie dan ook hoe dit kan?
Want ik heb het vnml in deze houding.
Helaas heb ik deze klacht al bijna een jaar en diagnose ms heb ik sinds jan 2021.
In dagelijks leven gebruik ik inmiddels een evo (orthese) sinds aantal weken.

Nou, ik ben benieuwd of sommigen van jullie ook ervaring met deze klacht hebben. Alvast dank!

Groetjes
Marina

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Marina »

Hi Steenbokje76,

Ik herken je klacht in zoverre dat wanneer ik, vrijwel elke keer als ik een tijdje heb gelegen/gezeten en dan weer opsta en ga lopen last heb van stijve spieren in m'n benen.
Soms loop ik daardoor echt krom omdat ik m'n benen (en soms ook de romp) dan niet goed kan strekken. Vaak wordt dit wel minder naarmate ik verder loop.

De pijn waarover je schrijft herken ik dan weer in veel mindere mate en niet enkel als ik opsta.

Het stijve gevoel in je benen zou misschien kunnen komen door spasticiteit. Een spier of spieren spannen zich dan aan zonder dat je het zelf wilt doordat de zenuwgeleiding in je lichaam verstoord is.
Dat dit voornamelijk in een bepaalde houding gebeurt, herken ik zelf overigens niet.
Steenbokje76

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Steenbokje76 »

Dank Marina voor je reactie.
Dat stijve gevoel in mijn benen (en rug) herken ik ook zeker. En ook even moeten krom lopen voordat ik de boel weer kan strekken. Spasmen zullen er zeker mee te maken hebben, die heb ik regelmatig in mijn voeten/ benen. De pijn is zeer ws zenuwpijn volgens de neuroloog. De zenuwen worden mss wel meer belast als ik mezelf uitstrek en niet beweeg , dus bijv als ik lig op de bank of bed.
Hoop dat de zenuwpijn nog wel minder gaat worden. :-(
Marina

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: 26 apr 2021, 20:59 De zenuwen worden mss wel meer belast als ik mezelf uitstrek en niet beweeg , dus bijv als ik lig op de bank of bed.
Ik zou helaas niet durven zeggen of de zenuwen meer belast worden bij uitstrekken en niet bewegen.
Wat ik in ieder geval wel heb gelezen: dat verschillende forumdeelnemers (die last hebben van spasticiteit) meer last hebben van een stijf gevoel in de benen na een tijdje te hebben gelegen of gezeten. In hoeverre dit misschien verband houdt met de pijn die je ervaart, als er een verband is, zou ik helaas ook niet weten.
Hoop dat de zenuwpijn nog wel minder gaat worden. :-(
Ik hoop het ook voor je, zeker omdat je er al lang last van hebt.
Heb je eigenlijk al medicatie voorgeschreven gekregen tegen die pijnen? Als het inderdaad zenuwpijn is dan zou je misschien baat kunnen hebben bij bijvoorbeeld pregabaline of amitriptiline.
Steenbokje76

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Steenbokje76 »

Heb al medicatie voorgeschreven gekregen tegen de zenuwpijn maar die kan ik helaas nog niet nemen ivm de bijwerkingen en mijn werk met financiën.(sufheid, nog meer vermoeidheid & niet mogen autorijden een week). Ben met veel pijn in mijn hart mijn bedrijf momenteel aan het overdragen, hou het niet meer vol. Ben al 2 jaar aan het volhouden mbt werk met als gevolg dat ik elke dag totaal op ben en steeds minder lang kan werken. Als ik niet meer werk zou ik wel met de medicatie tegen zenuwpijn kunnen starten.
Ben wel al gestart met ms medicatie; rebif (3x per week injecteren). Helaas werd na ophoging van de medicatie afgelopen week de pijn alleen maar erger. Dit ga ik do sowieso bespreken met de ms verpleegkundige.
Van Tecfidera (tablet 120mg) kreeg ik na kwartier een flinke allergische reactie op dus helaas geen optie voor mij.
MS is echt een rot ziekte. :-(
Marina

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Marina »

Wat rot dat het niet meer lukt om het werken vol te houden en je geen andere mogelijkheid ziet dan om je eigen bedrijf over te dragen.
Misschien ben je er al van op de hoogte hoor, maar wie weet kun je iets hebben nog aan een MS-coach voor MS en Werk? Zo'n coach kan hulp bieden bij praktische zaken maar ook bijvoorbeeld bij verwerking, acceptatie, keuzes energie(balans). Hier kun je desgewenst meer info vinden: https://msvereniging.nl/wat-doen-we/ms- ... s-en-werk/

Het zou fijn zijn als je met de medicatie tegen de pijn kunt beginnen, ook al omdat pijn je klachten en vermoeidheid negatief kan beinvloeden.

Sterkte hoor!
shandy49

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door shandy49 »

Hai,
Problemen met de benen na opstaan heb ik al 30 jaar en weet niet beter.
Wat ik nog wel weet is dat ik altijd even pas op de plaats maak en met mijn voeten op de grond stamp. Heel ven maar hoor.

“Ik moet even aarde maken” zeg ik dan als iemand me raar aankijkt :what:
Het is nu wel iets minder geworden omdat ik niet veel meer opsta, maar het is wel lastig.
Ben lang geleden begonnen met magnesium en dat slik ik nog steeds.
Sterkte

Piet
Steenbokje76

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Steenbokje76 »

@ piet; Dat even contact moeten maken met de aarde / vloer herken ik ook. Dat doe ik als ik heel veel pijn heb, moet dan ook eerst kijken of lopen wel goed lukt. Vooral snachts naar het toilet ofzo.
@ marina ja heel triest van mijn bedrijf maar het is het beste zo. Ik kan geen continuïteit meer bieden aan mijn cliėnten, weet nml niet hoe ik me elke dag voel. En de werkdruk is veel te groot. Multi tasken lukt me steeds minder ook.
De ms work coach ken ik idd.
Maar revalidatie (medisch psych & ergo) helpen me hier ook bij.
Maar maakt het niet minder pijnlijk in mijn hart om mijn bedrijf op te moeten geven. Gezondheid komt nu op de 1e plaats en dat is voor mij heel lang niet zo geweest. Altijd maar werken en jarenlang klachten negeren. Het is goed zo.🙏
Marina

Re: Herkent iemand dit?

Bericht door Marina »

Goed dat je gezondheid nu op de eerste plaats komt voor je, Steenbokje!
En prettig dat je al hulp krijgt van een medisch psycholoog en ergotherapeut.
Ik hoop voor je dat met het eveneens starten van de medicatie tegen zenuwpijn en het niet langer negeren van de klachten je nu dan ook weer de ruimte krijgt om je (werkende)leven zoveel mogelijk vorm te geven op een voor jou behapbare manier.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp