Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Gedragsverandering

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
1207

Re: Gedragsverandering

Bericht door 1207 »

Happy schreef: 19 mei 2021, 11:43 1207 Sterkte na je vaccinatie!

En bedankt Andra voor je mooie bericht. Misschien zoek ik het inderdaad teveel in de energieslupende activiteiten.
we zullen het vaccin wel overleven :)
de diagnose is mentaal gewoon loodzwaar, wat je beschrijft is maw perfect normaal. je zult nog heel vaak dingen moeten afgeven, dingen zien verdwijnen en veranderen, ...

ms kan, los daarvan, ook uw karakter aantasten en veranderen (het is maar waar de letsels zitten).
Klick

Re: Gedragsverandering

Bericht door Klick »

@Andra mooi verwoord! het is idd dat je het vergelijkt met je oude ik, je referentiekader is dan verkeerd want je oude ik ging dik over de grens de laatste tijd dat je die kende.

je nieuwe ik moet meer in balans zijn, is zich bewuster wat er in je lijf gebeurd.

soms mis je je oude ik, dat blijft en is prima. je nieuwe ik mag er ook zijn.
ik zie trouwens met mijn nieuwe ik mijn lichaam als los staand iets. het gaat vaak met mij beter als met mn lijf. maakt het behapbaarder ofzo.
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Confronterende berichten allemaal, maar had ik wel nodig, bedankt allen.

Ik ontken idd soms de ms, wil teveel, ga grenzen over en ik moet genieten zoals vroeger..
Wouter NL

Re: Gedragsverandering

Bericht door Wouter NL »

Ook ik wordtel al sinds de diagnose in 2011 met de beperkingen van MS.
Inmiddels is dat als SPMS vastgesteld, mijn visuele beperking wordt steeds erger, lopen wordt steeds moeilijker en cognitief merk ik het ook dagelijks.
Kortom.. net als vele anderen met MS is het dagelijks kijken wat er nog wel kan.
En dat kan per dag behoorlijk verschillen.
Het van je afpraten bij een psycholoog, maatschappelijk werker of coach via de WMO van de gemeente zijn externe praat-kanalen die jou onafhankelijk van je gezin, familie of vrienden kunnen helpen.

Verder kun je kijken of er bij jou in de regio zogenaamde lotgenotenbijeenkomsten zijn.
Die vallen onder de MS Vereniging. Kijk hier maar eens: https://msvereniging.nl/regios/

Belangrijk is dat je jouw problemen en gevoelens niet bij je houdt, maar er op tijd met anderen over praat.
Ik wens je succes met dat proces.
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Bedankt voor je bericht Wouter! Alleen al door de berichten die ik nu ontvang op het forum heb ik inderdaad meer behoefte aan lotgenoten contact, bedankt voor de link. :thumbup:
Klick

Re: Gedragsverandering

Bericht door Klick »

ik ben toen ik net de diagnose had bewust naar lotgenoten koffiebijeenkomsten geweest. puur om mezelf te confronteren en verhalen te halen.

het voelde als een warm bad, half woord genoeg idee. het heeft mij geholpen met niet alles zo zwart zien, het was zo prettig dat de ander snapt wat je voelt. zelf ook moet leven met de onzekerheid en te maken heeft met alle verschillende energieniveaus waar je doorheen gaat.
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Ga je nog steeds naar die koffie bijeenkomsten? Of leuk contact aan overgehouden?

Ik heb wel lotgenoten contact gehad in het begin (2x ms weekend en revalidatiecentrum) maar dat was dus eigenlijk altijd in therapie vorm.
Klick

Re: Gedragsverandering

Bericht door Klick »

door corona en verhuizing niet meer... helaas.
Happy

Re: Gedragsverandering

Bericht door Happy »

Das jammer idd, hopelijk is het in de toekomst weer mogelijk
Wouter NL

Re: Gedragsverandering

Bericht door Wouter NL »

Inderdaad. Zelf werk ik mee in rayon Overijssel-Zuid om dergelijke bijeenkomsten mogelijk te maken.
Misschien lukt het ons nog net voor de zomervakantie om een keer bij elkaar te komen als het veilig genoeg kan. Mogelijk doen we het dan ergens buiten.
En anders na de zomervakantie als iedereen gevaccineerd is, zou het zeker weer moeten lukken.
Als er iets in jouw buurt wordt georganiseerd kun je dat op de site van de MS vereniging vinden bij de betreffende regio/rayon.

Veel mensen ervaren het inderdaad als een warm bad met veel herkenning.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp