Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Laxeermiddel

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jrs77

Re: Laxeermiddel

Bericht door Jrs77 »

Een veel voorkomende oorzaak van problemen met de stoelgang bij MS, zeker bij mensen met problemen in de benen/het onderlijf, is het functioneren van de bekkenbodemspier. Ook mannen schijnen die te hebben ;)
Die spier gebruik je onbewust om de ontlasting 'voor de uitgang te leggen'. Ik heb bekkenbodemtherapie geprobeerd, waarbij ze met elektrostimulatie de spier prikkelen in de hoop dat je hem zelf weer kan gaan aansturen, maar dat had helaas geen effect.

Ik gebruik dit systeem, wat redelijk werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=7R6Mm2ZVbcA
Nessa

Re: Laxeermiddel

Bericht door Nessa »

Jrs77 komt met een heel belangrijk onderwerp: de bekkenbodem.

Problemen met ontlasting kunnen komen doordat de ontlasting niet goed door je darmen gaat, of omdat je niet goed kunt ontspannen.

Het eerste probleem los je op met voldoende beweging en voeding, voldoende drinken en veel vezels dus. De meeste laxeermiddelen werken ook op de darmpassage.

Maar je lichaam is gemaakt om de ontlasting op te houden tot een bepaald moment. Je kringspier doet dat, en die moet je ontspannen om te kunnen poepen.

In jouw geval Antoinette, denk ik dat het probleem niet in de darmpassage zit maar in het ontspannen. Omdat je schrijft dat je wel aandrang hebt, en omdat het rectaal in te brengen laxeermiddel goed werkt.

Ik weet niet of je al bekkenbodemfysiotherapie hebt gehad? Want dat zou best nog eens kunnen werken.
Almond

Re: Laxeermiddel

Bericht door Almond »

Heel erg vervelend probleem dat poepen. Het gaat net als bij plassen: soms wil het, soms niet, dan weer heel vaak een klein beetje. Helaas verlies ik ook regelmatig een keuteltje, vooral als ik geconcentreerd met iets bezig ben of juist heel ontspannen.
Bij mij is het absoluut een MS probleem(plekjes in ruggenmerg, waardoor de aansturing fout gaat). Het wordt alleen verergerd door stilzitten en daarbij behorende constipatie. Dus voldoende vezels eten en goed drinken en als het kan bewegen, is het advies.

Heb regelmatig contact met een continentie verpleegkundige en die raadde me darmspoeling aan. Dat klinkt heel griezelig, maar valt reuze mee. Eigenlijk is het laxeren, maar dan met lauw water. Microlax is nogal agressief, water is veel vriendelijker. Daarbij wordt het ook vergoed door de verzekering en Microlax niet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp