Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Laxeermiddel

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Antoinette

Laxeermiddel

Bericht door Antoinette »

Hallo allemaal

Omdat mijn darmen steeds slechter werken (ik moet poepen maar krijg de ontlasting er niet uit) heeft mijn HA mij geadviseerd om een laxeermiddel te gaan gebruiken.
Een tube Microlax 5ml dat ik rectaal moet inbrengen.

Het werkt perfect.

Nu is mijn vraag... hoort dit bij MS, slecht werkende darmen?

En...

Wie heeft ervaring met laxeermiddelen en zo ja, hoe lang kan ik dit gebruiken?
Klick

Re: Laxeermiddel

Bericht door Klick »

het hoort wel bij ms, slecht kunnen poepen (en/of plassen).

ik heb er zelf geen ervaring mee, althans ik kan het tot nu toe zelf oplossen.
ik neem wel eens een rauwe paprika als lunch en dat werkt voor mij prima als laxeer 😉
leeuwtje-nl

Re: Laxeermiddel

Bericht door leeuwtje-nl »

Problemen met de stoelgang zijn een zeer bekend verschijnsel met MS, meestal gaat het dan om verstopping. Op MSweb zelf staat bijvoorbeeld:

Plassen en stoelgang

MS kan gepaard gaan met onvrijwillig verlies van urine (incontinentie) of met moeilijk uitplassen en soms met een combinatie van deze twee klachten. Bij MS komt ook regelmatig verstopping van de ontlasting voor. Het is dan zaak om in ieder geval het eetpatroon te veranderen, veel te drinken en zoveel mogelijk proberen te bewegen.


Hoe lang je laxeermiddel kunt gebruiken? Geen idee.... Maar met iemand naar je voeding kijken lijkt me ook zeker een belangrijke stap.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Laxeermiddel

Bericht door Qanuk00 »

Yes, herkenbaar in mijn MS-geval.