Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Laxeermiddel

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Antoinette

Laxeermiddel

Bericht door Antoinette »

Hallo allemaal

Omdat mijn darmen steeds slechter werken (ik moet poepen maar krijg de ontlasting er niet uit) heeft mijn HA mij geadviseerd om een laxeermiddel te gaan gebruiken.
Een tube Microlax 5ml dat ik rectaal moet inbrengen.

Het werkt perfect.

Nu is mijn vraag... hoort dit bij MS, slecht werkende darmen?

En...

Wie heeft ervaring met laxeermiddelen en zo ja, hoe lang kan ik dit gebruiken?
Klick

Re: Laxeermiddel

Bericht door Klick »

het hoort wel bij ms, slecht kunnen poepen (en/of plassen).

ik heb er zelf geen ervaring mee, althans ik kan het tot nu toe zelf oplossen.
ik neem wel eens een rauwe paprika als lunch en dat werkt voor mij prima als laxeer 😉
leeuwtje-nl

Re: Laxeermiddel

Bericht door leeuwtje-nl »

Problemen met de stoelgang zijn een zeer bekend verschijnsel met MS, meestal gaat het dan om verstopping. Op MSweb zelf staat bijvoorbeeld:

Plassen en stoelgang

MS kan gepaard gaan met onvrijwillig verlies van urine (incontinentie) of met moeilijk uitplassen en soms met een combinatie van deze twee klachten. Bij MS komt ook regelmatig verstopping van de ontlasting voor. Het is dan zaak om in ieder geval het eetpatroon te veranderen, veel te drinken en zoveel mogelijk proberen te bewegen.


Hoe lang je laxeermiddel kunt gebruiken? Geen idee.... Maar met iemand naar je voeding kijken lijkt me ook zeker een belangrijke stap.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Laxeermiddel

Bericht door Qanuk00 »

Yes, herkenbaar in mijn MS-geval.

Ik heb zelf microlax in huis en gebruik het alleen als het echt nodig is, zie ook bijsluiters. Teveel gebruik aan laxeermiddelen zorgt voor een luie darmwerking en kan ook weer verstopping veroorzaken.

Ik probeer met de rollator of fiets in beweging te blijven, daarnaast zorg ik dat ik voldoende thee en water drink en vezelrijk gevarieerd voedsel eet. Ook ben ik door mijn diabetes minder suiker gaan nuttigen, sindsdien gaat de stoelgang ook weer iets beter. Aanpassing van het eetpatroon is echt helpend!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Antoinette

Re: Laxeermiddel

Bericht door Antoinette »

Hartelijk bedankt voor jullie reacties en waardevolle adviezen.

Moeilijke stoelgang is een veelvuldig voorkomende kwaal, merk ik, en niet alleen bij MS'rs.

Ik zal mijn eetpatroon nog eens herzien.
Knillis

Re: Laxeermiddel

Bericht door Knillis »

Gelukkig heb ik normaal geen problemen met de stoelgang. Alleen na een ziekenhuis opname bleek ik na thuiskomst helemaal verstopt te zitten. Uiteindelijk raakte ik alleen iets kwijt na een mycrolax. Al met al heel erg pijnlijk en lastig.

Na wat zoekwerk op internet kwam ik de tip tegen om in de ochtend een glas lauw water met daarin opgelost een theelepeltje baking soda. Dat ben ik gaan proberen en dat werkte bij mij geweldig. Probleem voor mij opgelost want inmiddels is de stoelgang weer “normaal”.
Antoinette

Re: Laxeermiddel

Bericht door Antoinette »

Knillis

Wat een geweldige tip. Bedankt.
1207

Re: Laxeermiddel

Bericht door 1207 »

stoelgang is al heel lang een probleem en het verergert (een jaar of 15 en lang voor mijn diagnose)
of het nu ms is of simpelweg een gevolg vd rolstoel weet ik niet. Zit je alleen maar valt alles gewoon stil dus zijn mijn darmen ook gewoon supertraag.

heb movicol gebruikt, zit nu aan microlax (probeer het te beperken) maar ook rectaal touché (mooi woord voor manueel verwijderen). Ik plas ook al jaren door een rietje

het stoelgangverhaal blijft echt het allervervelendste aan de rolstoel.
gelukkig niet incontinent of ongelukjes.
Antoinette

Re: Laxeermiddel

Bericht door Antoinette »

Pruimen geweekt in water werkt ook erg goed. De pruimen opeten en het water waarin je de pruimen hebt geweekt opdrinken.
Steenbokje76

Re: Laxeermiddel

Bericht door Steenbokje76 »

Gedroogde pruimen (gewoon kant en klaar in een zakje uit supermarkt) werken bij mij enorm goed indien nodig :-) neem er dan ongeveer 4. Wanneer ik minder beweeg bijv vanwege pijnklachten krijg ik ook eerder last van obstipatie.
Wie weet werken de pruimen ook voor jou!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp