Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vermoeide benen: algemeen welzijns topic

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Dank je voor je uitleg, Steenbokje :) .
Het was mij nog niet bekend dat daar ook pijn in je benen/voeten en onderrug door kan worden veroorzaakt.
Ik wist wel al dat mijn slechtere lopen te maken heeft met - inderdaad - de piramidebaan. (Of zoals het in een brief van de neuroloog staat: "een balansprobleem met piramidebaan kenmerken".)

Ik vind het fietsen ook gewoon fijn om te doen hoor en fijn om er even uit te zijn (ik werk ook niet meer), maar het effect hier van en van de oefeningen valt me wel een beetje tegen. Maar misschien moet ik meer geduld hebben, want ik ben pas sinds een aantal weken weer zodanig vaak gaan fietsen en de fysio heeft ook een hele tijd stil gelegen (o.a. doordat ik mijn vorige huis moeilijk kon verlaten/betreden en door vermoeidheid door/na de verhuizing).

Ik hoor ook graag hoe het verder gaat met je en hoe het gaat met je revalidatietraject waar ik je veel succes bij wens :thumbup: !
leeuwtje-nl

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door leeuwtje-nl »

Piramidebaan.... Ik lees het nu bij jullie allebei, en heb hier echt nog nooit van gehoord! :D Weer wat nieuws geleerd... Ik Google wat, maar is er ook gewoon een simpele uitleg hoe deze baan loopt? En begrijp ik dan goed dat je laesies in die baan kunnen zitten? Zo op het eerste gezicht is die piramidebaan gewoon je zenuwstelsel, en dus zou je bij MS hier altijd wel ergens een laesie moeten hebben. Maar nogmaals: ik heb hier nog nooit van gehoord, dus wellicht zit ik er nu helemaal naast!
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

Voor mij was het ook nieuw, had ook nog nooit van pyramidebaan gehoord.
En vind het ook een lastige materie. Zoals ik het lees is pyramidebaan volgens mij een onderdeel in het centrale zenuwstelsel. 🤷🏻‍♀️
Mss dat Bram Patel hier een keer duidelijkheid over kan geven in een video of gewoon simpelweg een bericht.😁
Who knows...
Bij mij zorgt een laesie in dat gebied in elk geval voor lastiger lopen en pijn. (Aldus de neuroloog)
Heb ook een bepaalde score gekregen @ edss schaal mbt piramidale klachten.
Is schijnbaar ook een onderdeel van de edss schaal.
Wil niemand verder verwarren dus hou er nu maar over op 😂
Klick

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Klick »

@Bram_MSinbeeld Hi Bram ik lees een verzoekje :haha:
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

:) Ik moest ook aan Bram denken. Die piramidebaan is een "moeilijk ding" dat ook ik niet "begrijpelijk uit kan leggen" ;-).

Op Wikipedia vond ik wel een stuk over het piramidale systeem dat nog enigszins eenvoudig is https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramidaal_systeem. Maar hoe dat precies zit met laesies in dat gebied zou ik ook niet weten.

Zie ook hier https://encyclopedie.medicinfo.nl/struc ... zenuwbanen voor een eenvoudige, beperkte maar begrijpelijke uitleg over de zenuwbanen en piramidebaan.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

Had ik idd ook al gezien de info via die linkjes. Maar vind het nog steeds lastig om een beeld te krijgen van wat de piramidebaan nou eigenlijk is 😬
Weet alleen via mijn neuroloog dat als er daar een stoornis optreed en dat kan oa door een laesie (MS ), dat je zelf dan ook zeer snel merkbare 'stoornissen' krijgt; kramp, pijn, zwakheid in been/ voet.
Uiteraard kan dat ook optreden door andere laesies in andere gebieden van het CZS.
Het brein / CZS blijft in mijn visie iets ongrijpbaars... en veel is ook zelfs nog niet duidelijk voor de professionals mbt het CZS en ms.
Bram_MSinbeeld

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Klick schreef: 29 jul 2021, 09:35 @Bram_MSinbeeld Hi Bram ik lees een verzoekje :haha:
Marina schreef: 29 jul 2021, 09:41 :) Ik moest ook aan Bram denken.
@Klick en @Marina, ik kijk te weinig op het MSweb-forum zie ik al :tralala:

Wat willen jullie weten over die piramidebanen?

Dit vind ik wel een goede uitleg: https://www.encymed.com/ency_nl/p/piramidebaan.htm

Als jullie nog specifieke vragen hebben dan zal ik het begrijpelijk uitleggen ;)
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

@Bram_MSinbeeld dank je voor je reactie.

De oorspronkelijke vraag (van @leeuwtje-nl) was: "is er ook gewoon een simpele uitleg hoe deze baan loopt? En begrijp ik dan goed dat je laesies in die baan kunnen zitten? Zo op het eerste gezicht is die piramidebaan gewoon je zenuwstelsel, en dus zou je bij MS hier altijd wel ergens een laesie moeten hebben(?)"

Op dit moment (verder) geen specifieke vragen, maar dank je wel!
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ marina, volgens mij loopt de piramidebaan in 1 rechte lijn naar beneden. Dus van de kruin naar het ruggenmerg, via de hersenstam.
Dus de hersen gedeeltes links en rechts van de pyramidebaan vallen er echt buiten. Laesies in de pyramidebaan blijven vaak niet onopgenerkt, dus dan zijn er pyramidale klachten aanwezig.

Zo heb ik het althans onthouden van uitleg neuroloog en zelf erover lezen.

Maar hoor ook graag de uitleg van Bram 👍😁
leeuwtje-nl

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door leeuwtje-nl »

Mijn vraag versimpeld: wat is het verschil tussen een laesie in de piramidebaan, en een "gewone" MS-laesie in het ruggenmerg? ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp