Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vermoeide benen: algemeen welzijns topic

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Bram_MSinbeeld

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Bram_MSinbeeld »

De piramidebaan is de naam voor een lange baan van neuronen die betrokken zijn bij al onze bewuste, willekeurige bewegingen.
Afbeelding
Hij loopt van de hersenschors (de motor-cortex, een beetje ter hoogte waar een haarband zou zitten op je hoofd) helemaal naar beneden door je ruggenmerg. Het gaat hier specifiek om motor-neuronen. Door je ruggenmerg lopen ook onder andere neuronen voor gevoel, als je zegt dat het een laesie is met piramidebaan-kenmerken, dan betekent dat dat hij invloed heeft op de bewegingen (niet op het gevoel). Omdat het een heel gevoelige structuur is gaan ontstekingen in die baan meestal niet onopgemerkt en veroorzaken ze snel klachten. Dit is anders bij laesies op andere plaatsen in het centrale zenuwstelsel.

Ik vertelde erover in deze video (met Nederlandse ondertiteling). Dat is de reden voor de schuine bodem van het zwembad.
Afbeelding
leeuwtje-nl

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank hiervoor! Voor mij is het nu helder! :)
Klick

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Klick »

bedankt Bram voor je duidelijke uitleg :thumbup:
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

Heel erg bedankt Bram, nog veel duidelijker dan de uitleg van mijn neuroloog :-)
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Bedankt Steenbokje en Bram voor de uitleg! Heel helder verhaal.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina; succes alvast met je MRI's, die had je ergens einde van de maand toch?
Ben je er zenuwachtig voor?

Ik las trouwens dat Zeposia toch wel voor secundair progressieve ms is, maar wel alleen de actieve variant.
Weet alleen niet of dat ook het in NL daarvoor geïndiceerd is, maarja lijkt me van wel?

Las het op de site van Zeposia:

-INDICATIONS AND USAGE ------------------------------
ZEPOSIA is a sphingosine 1-phosphate receptor modulator indicated for the treatment of:
• Relapsing forms of multiple sclerosis (MS), to include clinically isolated syndrome,
relapsing-remitting disease, and active secondary progressive disease, in adults.

Dus afhankelijk van je MRI's is dit mss toch nog een optie voor je.

Ik hoop voor je dat er een goede uitkomst zal zijn! :aaitje:
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Dank je wel Steenbokje, ook voor het melden van de Zeposia als mogelijke medicatie voor SPMS :) !
Ik zal dit ook bespreken met de neurologe a.s. maandag.

De MRI's zijn achter de rug. Die van het myelum (ruggenmerg) viel mee, ook omdat ze nu wijdere MRI tunnels hebben met een doorsnede van 70 cm. :) :thumbup: . Die van de hersenen niet omdat mijn vriend deze keer niet mee naar binnen mocht om me te steunen (alle vorige keren wel) en de radioloog niet bepaald empatisch was, maar goed ik heb het weer overleefd ;) .

Minder goed nieuws is dat ik in de uitslag van de MRI myelum zag dat er geringe degeneratieve veranderingen in het cervicale wervelkolom zijn. Er een kleine midline
HNP (hernia) is gevonden, gelukkig wel zonder verdenking op wortel of myelumcompressie.

Verdere is op niveau C4 aan de rechts posterolaterale zijde meer uitgesproken
hyperintensiteit (witte vlek) gevonden, met verdenking op nieuwe afwijkingen.
En een verdenking op nieuwe afwijking ter hoogte van
Th3. En nog een nieuwe afwijking ter hoogte van Th8/Th9.

De uitslag van de hersen-MRI is er helaas nog niet.

Dit verklaart in ieder geval een deel van mijn nieuwste klachten denk ik, maar ik moet het er nog met de neuroloog over hebben.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina,  fijn dat de mri's erop zitten maar uiteraard wel erg vervelend dat er nieuwe afwijkingen zijn gevonden in je ruggenmerg. :(
Ik hoop dat de scans van je hersenen er beter uitzien, maar dat moet je dus nog even afwachten lees ik.
Kreeg je ook contrastvloeistof om te kijken of er actieve ontstekingen zijn?
Ik hoop dat je in elk geval voor je dat je duidelijkheid krijgt maandag van je neuroloog!
Succes alvast 🍀🤞
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

@Steenbokje76

Ja klopt, van de uitslag ruggenmerg word ik niet heel blij, maar ik weet inmiddels dat de uitslag van de hersen-MRI wel weer gunstig is, dat wil zeggen dat er helemaal niets veranderd is t.o.v. de vorige MRI in september 2019 :).

Ik heb geen contrastvloeistof toegediend gekregen, het was een MRI volgens standaard MS-protocol las ik. Alhoewel ik wel verwacht had MRI's met contrast te krijgen. Zal dit ook nog vragen aan de neurologe.
Dank je voor je succeswensen voor mijn gesprek morgen!
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina, goed zeg dat je mri van hersenen onveranderd is gebleven.
Ben wel benieuwd naar de reactie van je neuroloog morgen @ mri ruggenmerg. En evt medicatie.
Als je zin hebt dan laat maar weten hoe het ging.💪🍀
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp