Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vermoeide benen: algemeen welzijns topic

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Fratema

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Fratema »

Ik heb al een jaar of 3 stekende pijn in mijn rechter hiel. Het varieert wel enigszins maar is nooit helemaal weg. Soms houdt het me 's nachts wakker. Het wordt enorm opgewekt door mechanische druk van buitenaf. Bv door dikke voeten (oedeem) of knellende schoenen. Dan is er maar 1 optie en dat is schoenen uitdoen en het been hooh zetten met de voetsteunen van mijn rolstoel.

Over oedeem gesproken; we zijn een oorzaak op het spoor gekomen. ik heb nl een te hoge bloeddruk bleek laatst bij mijn jaarlijkse check door de POH. Morgenochtend heb ik een half-uurs onderzoek en waarschijnlijk gaat mijn huisarts dan een pilletje voorschrijven. Als het helpt worden misschien mijn voeten wat minder dik en de pijn dus ook. Ik zou een gat in de lucht springen (niet echt hoor.... meer bij wijze van)
Antoinette

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Antoinette »

Over oedeem gesproken; we zijn een oorzaak op het spoor gekomen. ik heb nl een te hoge bloeddruk bleek laatst bij mijn jaarlijkse check door de POH. Morgenochtend heb ik een half-uurs onderzoek en waarschijnlijk gaat mijn huisarts dan een pilletje voorschrijven. Als het helpt worden misschien mijn voeten wat minder dik en de pijn dus ook.
Hallo Frans

Ook ik heb/had last van dikke voeten en enkels. Nu ik plastabletten neem is het sterk afgenomen. Succes ermee.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina,

Ik heb afgelopen dagen ook een nieuwe klacht erbij gekregen, nml een tintelende , pijnlijk prikkelende linker hand, alsof de hand slaapt.

Ik las in een eerder bericht van je dat jij daar ook mee bekend bent.
Komen en gaan die prikkelingen / tintelingen bij jou of is het constant? Ik heb het gisteren 8 uur achtereen gehad en nu nog af en toe. Maar eerder nog nooit.

Heb je zelf ook krachtsverlies ontwikkeld in je hand(en)?

Ben benieuwd..
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Ha Steenbokje,

Vervelend dat je nu ook last hebt (gehad) van je hand!

Ik ben daar inderdaad ook bekend mee. Bij mij was het gisteren uitgebreid tot zo'n beetje de hele linkerarm en delen van de zijkant van de romp en met een aantal kortdurende felle steken en pijn, en de tintelingen wisselen af met een soort jeuk, maar de klachten varieren wel gedurende de dag en treden steeds op verschillende plaatsen op (dan weer hand dan arm of zijkant).

Ik ga de huisarts ook bellen want dit lijkt voor zover ik weet niet op klachten van een schub.
Wat ik heb begrepen is dat die dan minstens 24 uur moeten aanhouden namelijk. En wil ook andere oorzaken laten uitsluiten.

Ik merk niets van krachtsverlies, maar een aantal weken geleden is de knijpkracht in mijn handen door de fysio gemeten en bleek ik in mijn linkerhand meer kracht te hebben dan in de rechter, terwijl ik rechtshandig ben..
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Het is mij overigens niet duidelijk of nieuwe klachten die minstens 24 uur aanhouden als schub kunnen worden "geclassificeerd" enkel als deze constant aanwezig zijn of ook wanneer je er gedurende de dag/nacht verschillende keren last van hebt.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ marina ,

Dat is idd een goede vraag of de klachten er 24 uur lang constant moeten zijn.
Goede vraag voor de ms verpleegkundige. :thumbup:
Als jij meer weet hoor ik het ook graag.

Wel typisch wat je zegt over knijp kracht. Ik heb juist meer kracht in rechterhand terwijl ik linkshandig bent.
Maar dit verbaasde mij ook weer niet heel veel omdat bij mij de zwakte vnml aan de linkerkant zit van mijn lichaam..

Heb zelf ook regelmatig pijn aan zijkant romp en dan met name bij m'n ribben.
Dit dan wel weer aan beide zijden. Alsof ze gekneusd zijn voelen ze dan aan. Na paar uur verdijnt het dan om vervolgens op ander moment weer fijn op te duiken. :roll:

Moet jij voor ms klachten je huisarts bellen? Of denk je dat het ergens anders vandaan komt en daarom huisarts?
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

@Steenbokje76 als ik meer weet zal ik het zeker laten weten!

Wat betreft die pijn aan de zijkant van de romp (ook links momenteel, maar soms ook aan beide zijden net als bij jou), daar heb ik ook regelmatig last van. Voelt inderdaad aan als een kneusing en soms alsof er een strak getrokken (gedeeltelijke) band om m'n middel zit. Heb jij dat "strakke bandgevoel" ook of is het specifiek een gekneusd gevoel?

Ik zit/zat erover te denken om de huisarts te bellen omdat ik tintelingen in de linkerhand/-arm niet zo vertrouw (soms komt dat ook voor bij hartproblemen, maar dan wel in combinatie met andere klachten zoals druk op de borst en dat heb ik dan weer niet). Maar nu de gevoelsstoornissen verder zijn uitgebreid aan de linkerzijde denk ik toch meer aan MS-klachten.

Wat betreft de knijpkracht in je hand zou je dat inderdaad eerder verwachten aan de kant waar je al andere klachten hebt van zwakte. Ik heb wel ook wat minder kracht in mijn rechterbeen dus misschien is het bilateraal. Binnenkort maar weer contact opnemen met de MSVP..
Laatst gewijzigd door Marina op 03 jul 2021, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Klick

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Klick »

is dat
dat "strakke bandgevoel"
niet een/de ms-hug?

https://msweb.nl/wat-is-ms/klachten/gev ... de-ms-hug/
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Ja, daar heb ik ook aan gedacht Klick, maar had twijfels of dat inderdaad het geval kan zijn.

Dank dat je die link heb geplaatst! Heb het helemaal door gelezen en zie nu dat het bij een MS-hug niet enkel hoeft te gaan om een strak "bandgevoel" dat je gehele middel "omhelst", maar er ook sprake van kan zijn bij, onder andere, een drukgevoel aan 1 kant van je romp.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

Bij mij voelen m'n ribben dan erg pijnlijk aan, meestal een 1 kant maar soms ook beide zijden. Komt vaak alleen voor als ik ook andere klachten heb zoals nu. Ms hug (net ook de tekst via de link gelezen, dank je Klick! Wist niet dat het zo divers kon zijn) wat het ook is, het is gewoon pijnlijk. :(

Inmiddels heb ik al meer dan een jaar flinke en uiteenlopende pijnklachten. Ben er wel klaar mee nu.
@ marina zijn er bij jou echt geen ontstekingen meer gaande?
Gebruik je wel medicatie of helemaal niets?
Ontstekingen schijnen toch ook nog voor te komen in de meer progressieve vormen van ms dan eerst werd aangenomen las ik recentelijk..

Maandag start ik met Ozanimod.

Volgens mij is dit medicijn ook geïndiceerd voor secundair progressieve ms.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp