Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vermoeide benen: algemeen welzijns topic

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Hi Steenbokje,

Balen zeg dat je nu ook zo'n last hebt van je dominante hand :hmmm: !
Ik heb er zelf geen ervaring mee, behalve wat gevoelloosheid aan de buitenzijde en soms lichte stijfheid en tintelingen, maar problemen met de hand (coordinatie, motorisch, stijfheid, spasme) komen wel voor bij MS helaas.
Ik denk dan ook dat je, als je een apart topic over je handprobleem opent dat het onderwerp beter opvalt en je meer reacties gaat krijgen.

Het is goed dat je de verpleegkundige spreekt vandaag zodat je je probleem en je zorgen meteen kunt bespreken!
Ben benieuwd wat je verpleegkundige hierover te zeggen heeft.
Sterkte hoor!

Overigens heb ik ooit een aantal maanden mijn dominante hand nauwelijks kunnen gebruiken (had niet met MS te maken maar was een 'dropping hand'). In die tijd kocht ik dan maar vaak kant-en-klaarmaaltijden. Na een tijdje kon ik met mijn niet-dominante hand ook beter dingen doen. Dat ging eigenlijk sneller en beter dan ik had verwacht. Maar goed daar heb je op dit moment niet zoveel aan. Ik hoop dat het gesprek met de verpleegkundige vandaag je verder helpt. En misschien is het daarnaast ook goed om de hulp van een ergotherapeut in te roepen zodat je hulp krijgt bij het doen van de dagelijkse noodzakelijke handelingen.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina,

Bedankt voor je uitgebreide & lieve reactie. 🙂
De MS verpleegkundige ging overleggen na horen van mijn klacht hand met de dienstdoende neuroloog en belde me daarna weer terug. Moet maandag naar neuroloog voor onderzoek.
Want omdat het mijn schrijfhand is, heeft het schijnbaar prioriteit. Ben maandag dan bij een andere neuroloog want mijn eigen neuroloog is er pas woensdag weer en dat vonden ze wel iets te laat.

Gelukkig kan ik als linkshandige van nature ook veel dingen met rechts.
Maar wil uiteraard niet dat de functie in mijn hand verloren gaat, ook niet voor paar maanden. :(

Mijn l.voet begon vorig jaar nml ook zo. En daarmee loop ik inmiddels regelmatig met orthese. Zeker langere stukken.
En met m'n gevoelloze helft van gezicht/ mond heb ik in dec 2020 tm feb 2021 ook paar maanden gezeten. Wil nu eerder actie ondernemen (indien mogelijk natuurlijk).

Hoe ontstond jouw 'dropping hand' dan als ik vragen mag, wat was de oorzaak?
Ging daar ook een slapende hand & pijn aan vooraf?

Ps. Hier posten is prima hoor. Hoef niet veel reacties. Zal maandag ook wel meer horen. Maar dank je 🙏
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Fijn dat er zo snel een afspraak is geregeld bij de neuroloog om de problemen met je hand te onderzoeken, Steenbokje! Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze daar prioriteit aan geven wanneer het je hand betreft die je het vaakst gebruikt.

Ik snap je zorgen en ben daarom blij voor je dat je snel bij de neuroloog terecht kunt.

Mijn dropping hand daar ging geen slapend gevoel of pijn aan vooraf. Ik was op een avond zo moe dat ik achter mijn bureau in slaap was gevallen en kennelijk op de bewuste hand langere tijd heb gesteund met tot gevolg een zenuwbeschadiging en een naar beneden hangende hand. Dit is helemaal hersteld.

Laat je weten hoe de afspraak maandag is gegaan?
Sterkte en succes maandag!
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina, duidelijk verhaal m.b.t. je hand.
Helaas nog geen verbetering aan mijn kant..

'Laat je weten hoe de afspraak maandag is gegaan?
Sterkte en succes maandag!
'

Ja zal je even laten weten hoe het morgen ging. Dank je wel & fijne zondag :)
noira

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door noira »

van dit topic heb Ik alleen de laatste berichten gelezen.

Ik heb al jaren last van mijn hand.

Erge tintelingen en fijne motoriek rechterhand is slecht.

Wil even laten weten dat ik begin van het jaar 13 phystrac behandelingen heb gehad.

Pijn is met 40 a 50 % verminderd.

Verder geen enkele verbetering maar minder pijn vind ik winst.

Misschien kun je hier iets mee.

Sterkte
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Noira

Tintelingen & prikkelingen (slapende hand gevoel) heb ik maar 2 dagen gehad. Daarna begon de pijn af en aan. Verder voelt mijn hand niet koud of juist warm aan oid.
Het is 'alleen' dat ik mijn vingers niet meer goed kan bewegen/ coördineren. En dat is bijv met typen (pc) een probleem.
Pijn is er wel al ruim 10 dagen maar ook niet de hele dag. Vooral als ik de hand belast door bijv pen vast te hebben, eten op te scheppen etc.
Dan krijg ik een soort kramp gevoel erin maar ook een stekende pijn.
En dan kunnen er ook weer wat tintelingen zijn.
Vind het een nare klacht. :(
Bedankt voor je tip, wie weet heb ik er wat aan als ze achter de oorzaak zijn.
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ marina

Vandaag paar uur in ziekenhuis geweest.
Heb oa neurologisch onderzoek gehad. Daaruit bleek dat links zwakker is, ook de hand/ arm functie. Maar dat is op zich geen verrassing.
En moest weer urine test doen, maar die was goed, geen ontstekingen.

Neuroloog heeft MRI scan aangevraagd voor mij voor aankomende do. Dus erg snel al. 😳
Krijg mri van hersen + ruggenmerg.
Dit om te zien of de uitval er is omdat de ms actiever geworden is, of dat er wellicht een andere oorzaak is.

Dus moet weer even afwachten en ben ook wel benieuwd hoe het er nu vanbinnen uit ziet i.v.m. begin december 2020. 🍀
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Dat is al snel ja dat je een MRI krijgt Steenbokje!
In ieder geval wel goed dat ze er vaart achter zetten, het goed onderzoeken en ook andere oorzaken willen uitsluiten.
Heeft de neuroloog verder misschien nog iets gezegd over wat ze gaan doen mocht het inderdaad zo zijn dat de MS actiever is geworden? En krijg je bijv. ook hulp van een ergotherapeut of anderszins?

Sterkte donderdag en met het wachten op de uitslag !
Steenbokje76

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Steenbokje76 »

@ Marina,
Nee er werd verder niet vooruitgelopen op zaken zoals wat als de ms actiever is.
Denk dat ze eerst de mri's willen afwachten.

Ik heb maandag as. weer afspraak met revalidatie arts voor hervatting van mijn reva traject. Dat heb ik eerder onderbroken omdat ik mijn bedrijf aan het overdragen was en vanwege de forse bijwerkingen van de meds. Was to much allemaal samen..

Nu denk ik dat het idd wel weer tijd wordt voor reva incl dus ook ergo, fysio en medisch psycholoog.

Wordt do best lang in de mri... hoop dat m'n benen/ voeten geen spasme krijgen, maarja anders is het maar zo
😬 kan er verder ook niks tegen doen, behalve proberen te ontspannen. 🤷🏻‍♀️
Marina

Re: Vermoeidheid & pijn benen / voeten

Bericht door Marina »

Goed dat je a.s. maandag al een afspraak hebt met de revalidatiearts en je je reva-traject weer kunt oppakken!

Hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen donderdag en je geen spasme krijgt, maar daar kan je ook niets aan doen en zullen ze vast wel eens vaker mee hebben gemaakt.
Ik kreeg een keer een onbedwingbare hoestbui in de MRI :roll: maar er hoefde maar een klein stukje opnieuw gescand te worden dus is niet altijd even 'erg' ;)

Ben benieuwd naar de uitslag van je MRI's (en ook naar de mijne over een tijdje)!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp