Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Spunky

wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Spunky »

Wie heeft er ervaring met aqua fitnes in water van 32 graden ?
Klick

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Klick »

geen ervaring met fitness maar het zwemmen in warm water vond ik niet prettig.

bij ons zetten ze de verwarming van het water altijd hoger voor een bepaalde groep, toen ik daar achter was gekomen zorgde ik ervoor dat ik dan juist niet ging (banen zwemmen)
Spunky

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Spunky »

ik kan zelf ook niet zo goed tegen warmte..... twijfelde....dacht dat het misschien anders was in een zwembad.... maar wrs kan ik daar beter dan niet aan beginnen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Toeter »

Je kunt het altijd proberen. Als het niet gaat, lig je zo in het koude bad.

32 graden is niet hoger dan je lichaamstemperatuur. Als je Uthoff syndroom hebt, voel je je rot als je kern warmer wordt dan 37 graden.

Als je gewoon aan het zwemmen bent, gebeurt dat niet zo snel in een bad van 32 graden. Of je moet aan het wedstrijd borstcrawlen zijn ofzo.

Ik heb wel altijd Uthoff als ik heet gedoucht heb, maar ik heb een peuterzwemcursus gedaan met mijn dochter in zo'n warm 32 graden bad en dat was prima.

Ik vond zwemmen verder wel heel heftig en vermoeiend. Je gebruikt weer andere spieren, die echo en herrie in het zwembad is naar. Maar na 12 weken elke week een uurtje cursus ging het een stuk beter.
Spunky

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Spunky »

De mogelijkheid om naar een koud bad te gaan is er niet.

Het is een klein zwembad, kleine ruimte en het is de bedoeling om daar oefeningen te gaan doen.
Het kleine benauwde... want de omgeving is ''lekker warm'' ....als iemand dat zegt, wetende dat je in je zwemkleding staat..... vul ik in dat het er behoorlijk warm zal zijn.

Als ik het in de huiskamer 25 graden heb, en ik kom in beweging , is het al te warm, wordt ik al wat naar in mijn hoofd.

En inderdaad, die herrie en echo zie ik ook tegenop, maar denk dat dat erger is in het kleine zwembad dan in het gemeente bad..... waar op die tijd alleen mensen zijn om baantjes te zwemmen.

In elk geval kan en mag ik de rollator tot aan het zwembad mee nemen - nu alleen nog checken of er wel een trappetje is, om er weer uit te komen ( had ik nooit aan gedacht, maar dat was een tip van iemand anders).

Ik blijf er nog wel even over nadenken ....
AngelNoa

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door AngelNoa »

jaren geleden ging ik naar de zwemles van mijn neefje...daarna kon ik geen stap meer verzetten; had dus niks te maken met het water, welk met de hitte aldaar en de hoge luchtvochtigheid...

sterker nog; ik douche graag warm, nergens last van. Maar warmte boven de 22 graden...kan mij gestolen worden.

mijn keuze zou het niet zijn, maar je kunt het een keer proberen?
succes!
Spunky

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Spunky »

daar ben ik ook een beetje bang voor....ik durf het eigenlijk niet eens te proberen een keer :hmmm:

Ik ben zo fragiel (als je me ziet, zou je dat echt niet zeggen :haha: ), maar er hoeft maar iets te gebeuren in mijn systeem en ik ben er tijden zoet mee...

Ik vind het in elk geval heel fijn om deze verschillende ervaringen te horen... soms heb ik even tijd nodig om dingen te laten zakken... een manier te vinden.... en dit helpt me.....
leeuwtje-nl

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door leeuwtje-nl »

Heb je misschien ergens een mogelijkheid om in een natuurbad (meertje) te zwemmen? Dan heb je ook geen gedoe met een trapje, kun je schuin het water inlopen. Bij mij is zwemmen in een zwembad afgeraden, precies om wat AngelNoa aangeeft: klam, vochtig, warm. Maar bij een recreatieplas heb ik nergens last van, en kan ik toch het water in.
Spunky

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Spunky »

ja, die mogelijkheid heb ik inderdaad....daar had ik nog niet serieus over nagedacht... goeie ... is ook nog gratis ook ;)
Jrs77

Re: wie heeft ervaring met zwemmen in warm water?

Bericht door Jrs77 »

Ik heb in een revalidatiecentrum regelmatig geoefend in warm water (volgens mij ook 32C).
Het is fijn voor mensen met problemen in hun spieren, over het algemeen niet voor mensen met neurologische problemen.
Een half uurtje in het warme bad ging wel, maar daarna was ik helemaal kapot. Moe, en flink verminderde spierkracht. Koud douchen na afloop hielp een beetje.

Misschien moet je het gewoon eens proberen, en kan je het in tijd wat opbouwen. Eerst kijken hoe je je na 20 minuten voelt, de keer daarna eens het dubbele proberen.
Zwemmen is natuurlijk wel erg fijn, en dus de moeite van het proberen waard.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp