Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

wel of geen Predkuur

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
eeyore

wel of geen Predkuur

Bericht door eeyore »

Hi !
Afgelopen week MRI gehad na verminderde kracht linkerbeen en -arm.
Duidelijke schub.
Ik zou een Predkuur kunnen doen maar vanwege de erge bijwerkingen twijfel ik vet.
Vooral omdat er op de dagbehandeling maar 1 uur voor is uitgetrokken per dag. Dus langzaam inlopen met meer zoutoplossing (wat bij mij bijwerkingen wat vermindert ) kan dan niet.
Dan vind ik het middel op dit moment erger dan de kwaal gezien mijn grootste klacht: vermoeidheid. De schub is al een gevolg van oververmoeidheid na scheiding en verhuis naar 24-uurs zorg (wel fijn hier :thumbup: )
Vraag is: hoeveel langer duurt de schub ongeveer als ik geen kuur doe ?
leeuwtje-nl

Re: wel of geen Predkuur

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi, hoe lang een schub duurt, zal echt helemaal niemand je kunnen zeggen. Dit kan echt weken tot maanden zijn. Met een kuur heb je alleen een mogelijk versneld herstel. Ik zou zelf uitgaan van hoe beperkend je schub is. Als je er wel mee kunt functioneren en niet teveel beperkt wordt, zou ik er zelf niet voor kiezen.

Mijn laatste 2 kuren heb ik in 3 uur laten inlopen. Dus als het in 1 uur moet, zou ik sowieso al afhaken!!
Klick

Re: wel of geen Predkuur

Bericht door Klick »

ik heb het ooit in mijn begin-ms-tijd gehad voor een ozo en voor mijn gevoel heeft het toen niks gedaan wat voordelig was.

wel duurde het 2jr voor ik weer een beetje in balans was (qua energie, niet volledig toe te schrijven aan pred maar ook aan het begin.. het krijgen van de diagnose)

ik zou er zelf niet snel voor kiezen, ook omdat men zegt dat er geen betere uitkomst (minder restschade bv) is. ik zou kiezen voor het uitzitten van de schub als deze idd niet te beperkend is.

ik heb nog maar een paar schubs gehad (ga vooral langzaam achteruit). doorlooptijd was bij mij van paar weken, tot paar maanden (paar maanden duizelig, 6 weken ozo en 6 weken gevoelsstoornis )
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: wel of geen Predkuur

Bericht door Toeter »

Ik heb het zelf nooit gekregen, maar wel veel erover gelezen hier op het forum en ik zou het alleen doen als de shub zeer invaliderend is.

De kans dat je weken met bijwerkingen worstelt, is gewoon best aanwezig.
Tevy

Re: wel of geen Predkuur

Bericht door Tevy »

Ik las laatst dat het ook mogelijk schijnt te zijn dat je thuis de kuur met pillen doet? Zelfde werking, minder belastend.

Ik weet helaas niet meer waar ik het las. Wellicht een goede optie voor je, eeyore?

Ah, hier op MSweb staat het :D : https://msweb.nl/wat-is-ms/behandeling/ ... oor-thuis/
AngelNoa

Re: wel of geen Predkuur

Bericht door AngelNoa »

als het je niet teveel belemmert zou ik het persoonlijk niet doen. En hoe lang het duurt weet niemand; ook niet mét kuur. Dat is immers geen garantie dat het werkt en hoe snel...

succes en beterschap
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: wel of geen Predkuur

Bericht door Qanuk00 »

Het is voortdurend afwegen wat voors en tegens zijn. In het ziekenhuis waar ik behandeld word heeft men de prednisolonkuur in pilvorm, naast de infusietherapie. Per MS cliënt wordt bekeken wat wanneer en hoe.

Ben het wel eens dat je niet te gauw met prednisolonkuur moet beginnen. Ik heb er diabetes type II aan overgehouden, dit is inmiddels gelukkig met medicatie weer onder controle.

Mijn neuroloog overweegt hoe dan ook toch een prednisolonkuur te geven op het moment dat de MS mij langdurig lamlegt. Maar dan gaat dit in goed overleg met in eerste instantie mijzelf en de huisarts, die mijn suiker mede in de gaten kan houden.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp