Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spasme in benen komt waar vandaan?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Klick

Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door Klick »

Er staat me iets bij dat spasme in de benen door schade in het ruggenmerg komt. Is dat zo?
Steenbokje76

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door Steenbokje76 »

@ klick, bij mij komen de spasmen in de benen door schade in de hersenen. En dan met name de hersenstam. Dat weet ik van mijn neuroloog.
Maar kan ook door schade ruggenmerg komen, maar daar heb ik zelf (vooralsnog) geen laesies
Jij volgens mij wel toch ?
1207

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door 1207 »

Steenbokje76 schreef: 13 aug 2021, 11:07 @ klick, bij mij komen de spasmen in de benen door schade in de hersenen. En dan met name de hersenstam. Dat weet ik van mijn neuroloog.
Maar kan ook door schade ruggenmerg komen, maar daar heb ik zelf (vooralsnog) geen laesies
Jij volgens mij wel toch ?
ik zit met 1 groot letsel in de rug
onlangs stond heir een heel mooi filmpje over ppms.

dat letsel heeft hetzelfde effect als een dwarslaesie en bijna complete verlamming vd onderste ledematen tot gevolg
Klick

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door Klick »

dank voor jullie antw
mijn hersenstam zit wel schade, mijn ruggenmerg geen idee. Dit gaat aankomende mri voor het eerst bekeken worden.
ik heb last in mijn benen het laatste jr steeds meer.

ik weet eigenlijk niet goed meer wat waar vandaan komt..
AngelNoa

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door AngelNoa »

Klick schreef: 13 aug 2021, 19:08 ik weet eigenlijk niet goed meer wat waar vandaan komt..
heb ik nooit geweten en ik begrijp ook niet goed wat het uitmaakt? Je hebt ergens last van of niet, maar wat is het belang van het weten waar het vandaan komt? Kan iemand mij dat uitleggen?
Klick

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door Klick »

nee niet zozeer belangrijk om te weten, het is denk ik nieuwsgierigheid wat er bij die mri van mn ruggenmerg gevonden gaat worden. mn hoofd ken ik nou wen inmiddels 😂
het is ook niet dat ik precies weet hoeveel vlekken ik heb.. het is weer iets nieuws voor me.

ik zie een mri als een plaatje voor het archief, vind het niet spannend of iets.. ik weet ook dat ze niks kunnen met de uitslag.
Steenbokje76

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door Steenbokje76 »

@ klick, ik begrijp het wel dat je meer info wilt, waar de pijn/ spasmen etc vandaan komt. Denk dat dat voor iedereen anders is of kan zijn.
Ik wil wel graag weten waar de plekjes in mijn hersenen zitten.
Ben sws nieuwsgierig aangelegd 😁
Maar nogmaals iedereen is anders en ik heb overal begrip voor 🤷🏻‍♀️
1207

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door 1207 »

AngelNoa schreef: 14 aug 2021, 06:35 heb ik nooit geweten en ik begrijp ook niet goed wat het uitmaakt? Je hebt ergens last van of niet, maar wat is het belang van het weten waar het vandaan komt? Kan iemand mij dat uitleggen?
het kan handig zijn
is de achteruitgang een gevolg van bestaande of nieuwe letsels?

mijn MRi's zijn sinds 2017 redelijk stabiel en toch blijf ik achteruitgaan

https://www.youtube.com/watch?v=YvjHLdcNpW8
hier vergelijkt de spreker een letsel in de rug met een overbelaste brug
er is schade aan de brug die men niet hersteld maar blijft overbelasten en op een bepaald moment stort die in en breekt alles, zover zijn we nog niet maar het scheelt niet veel.

Dat is er dus bij mij gebeurt in de afgelopen 4 à 5 jaar. Ik weet ook nu al dat dit letsel mijn evenwicht en rompstabiliteit zal aantasten en ook nog zal inwerken op de buikspieren en onderrug
Marina

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door Marina »

Misschien is dit interessant voor je Klick?
https://www.msnetwerk.nl/wp-content/upl ... 2019-1.pdf
(zie pagina 6)
Hoe het precies zit, of spasmen in de benen vanuit het ruggenmerg en/of de hersenen komen weet ik ook niet maar volgens bovenstaande link (van een internetplatform voor MS-verpleegkundigen) zou spastische paraparese verband houden met een laesie in het ruggenmerg.
AngelNoa

Re: Spasme in benen komt waar vandaan?

Bericht door AngelNoa »

bedankt voor de reacties. Het is vooral nieuwsgierigheid denk ik?
Want je kunt van 1 plek veel last hebben en van 10 geen last.

Overigens was het van mij ook puur nieuwsgierigheid om het te vragen hoor ;-)
Persoonlijk ben ik blij dat ik dat rotding niet 100x in hoef voor een scan...en misschien zou ik me meer zorgen maken als ik zag dat er plekjes groter zijn geworden of er bij. Voor mij is het ook makkelijker praten wellicht zonder medicatie.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp