Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tien tips om met ziekte en dokters om te gaan

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sara

Tien tips om met ziekte en dokters om te gaan

Bericht door Sara »

Viavia, okay ik beken :o, via twitter kwam ik deze tien tips tegen om met je ziekte en de behandeling om te gaan:

[url]http://trishatorrey.com/2012/02/02/10-p ... ator-door/[/url]

In het Engels, en ik heb echt geen puf om 't te vertalen, sowwy :o.

Heel, heeeeeeeeeel algemeen komt 't erop neer dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt. En juist dat spreekt me aan! Daarom ook vind ik een forum als dit zo fantastisch, waarin we zelf onze mening kunnen vormen, en elkaar kunnen steunen in de complicaties die een leven met een nare ziekte nou eenmaal met zich meebrengt.[B]

Patient Empowerment dus :D[/B]

(einde woensdagavondpreek ;))
Blom

Bericht door Blom »

Bedankt Sara, voor het delen.

Leuk om te lezen, ik vind ze goed deze tips, jammer dat het engels is, maar de pc kan vertalen tegenwoordig, handig :) .
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik vind de tweede wel goed. Volgens mij staat daar zelfkennis.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

[QUOTE=Lief Leeuwtje;839547]Ik vind de tweede wel goed. Volgens mij staat daar zelfkennis.[/QUOTE]

Ik interpreteer 'm niet zozeer zeer als zelfkennis als wel als kennis van je eigen lijf of een combinatie van beide.
Sara

Bericht door Sara »

Hier nog een keer tips voor 'de professionele patient', nu wel in het Nederlands:

[url]https://www.mijnzorgnet.nl/cfs-file.ash ... _Goren.pdf[/url]

Een een paar reacties:

[url]https://www.mijnzorgnet.nl/patientgeric ... orden.aspx[/url]

edit: ik kon 't natuurlijk zelf weer niet laten om te reageren :o.

Nu naar buiten, voor de broodnodige vitamine D
Blom

Bericht door Blom »

Ben toevallig kort geleden twee keer bij de huisarts geweest voor verschillende vraagjes. Ook om te peilen hoe hij over verschillende dingen denkt en om dingetjes te checken.

Gelukkig hebben we de huisarts niet heel vaak nodig, al is het het laatste jaar wel iets meer geworden.

Ik wilde ook checken of hij de brief van de revalidatie arts al had en of hij wel wist wat ms is :o .
Enne nee papier van de revalidatie arts stond nog niet in hun computer( ongeveer 5 weken), ik ga dat weer navragen.

O.a. voor de toekomst leek me deze stap van afspraakjes handig.

Over een maand heb ik nu eerst weer een afspraak ( waarschijnlijk weer een dubbele afspraak).

Bij de neuroloog ligt alles weer een beetje anders.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Hmm, jammer, ik krijg een error en een inlogscherm erachter.

Moet je ervoor inloggen Sara? Anders wil ik hem wel even vertalen voor het forum.
Sara

Bericht door Sara »

@Dutchcheryl,

bedoel je de link in m'n eerste bericht?

Nee, daarvoor hoef je volgens mij niet in te loggen. Soms is 't niet helemaal duidelijk... meestal ben ik wel bij FB of google ingelogd, maar ik zie ff niks.

Als je zin/puf/gelegenheid hebt om iets te vertalen voor 't forum, kan ik best het artikel naar je toe sturen op een andere manier natuurlijk :p :D
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

De Engelse link werkt wel, links naar de Nederlandse vertalingen van vandaag alleen niet.
Sara

Bericht door Sara »

Ow... ik zie dat we een misverstand hebben.

De Nederlandse tekst is niet een vertaling van de Engelse, maar een zelfstandig artikel over de noodzaak dat patienten professioneler worden, met een (ook) top tien erbij. Verwarrend, inderdaad, dat zie ik nu ook.

Voor de NL. artikelen hoef je niet in te loggen. De website ([url]www.mijnzorgnet.nl[/url]) is wel een beetje brak, bij vlagen. Door zorgprofessionals gemaakt he, niet door vrijwilligers :p ;).

De tien tips zijn trouwens:

[quote]
Tien tips voor uw patiënten
(gebaseerd op praktijkervaringen en overleg met artsen en patiënten)

1. Weet wat u wilt vragen en wat u verwacht; schrijf dat van tevoren op. Als u alleen benoemt wat de klacht is, dan weet dat de arts niet wat uw verwachting is.

2. Bedenk van tevoren altijd: waarom kom ik nu, met deze klacht, naar deze dokter. Doe dat ook bij controleafspraken: komt u alleen omdat het moet, of heeft u zelf ook nog vragen?

3. Wees altijd eerlijk. Als u bijvoorbeeld bepaalde medicijnen niet neemt, zeg dat dan en leg ook uit waarom. Overdrijf of bagatelliseer uw klacht niet; onjuiste informatie kan leiden tot onjuiste behandeling.

4. Wees redelijk in uw vragen. Bespreek open wat u van de arts verwacht, maar ga niets eisen. Een slechte verstandhouding is voor beide partijen onprettig en komt de zorg niet ten goede. Probeer u in te leven in de rol van de arts, dat verwacht u omgekeerd ook.

5. Weet welke medicijnen u slikt (ook die niet zijn voorgeschreven), welke ziekten en behandelingen u in het verleden hebt gehad of nog hebt, voor welke stoffen u allergisch bent.

6. Vermeld bijzonderheden desnoods ongevraagd: dat u zwanger wilt worden, dat een middel eerder bijwerkingen heeft gegeven, dat er bepaalde erfelijke ziekten in de familie voorkomen, dat u recentelijk in de tropen bent geweest et cetera. Bedenk voorafgaand aan een consult welke informatie belangrijk kan zijn voor de arts.

7. Neem iemand mee. Twee horen meer dan één en de ander kan bijvoorbeeld aantekeningen maken, zodat u zich kunt concentreren op het gesprek.

8. Spaar geen vragen op. Als u meerdere vragen heeft, geef dat dan bij het begin van het consult aan, de arts kan er dan rekening mee houden. Plan zo nodig een dubbel consult in overleg met de assistente.

9. Controleer aan het eind van het consult of u de arts goed begrepen heeft. Geef in uw eigen woorden aan wat u denkt dat
er aan de hand is en wat gaat gebeuren. Als dit niet klopt dan kan de arts daar direct op in gaan.

10. Ga uit van de volgende regel: de arts schiet tekort als ik de uitleg niet snap, maar ik ben zelf verantwoordelijk om te zeggen
dat ik het niet kan volgen.
[/quote]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp