Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Help!! Heb ik een schub of???

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Peetje43

Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Peetje43 »

Hallo iedereen,

De afgelopen weken voel ik me erg vermoeid en heb ik verschillende klachten.
Nu weet ik niet of dit met mijn ms te maken heeft of dat het wat anders is.
Ik weet pas sinds februari dit jaar dat ik ms heb en ik heb geen idee of dit een schub is of iets anders. Vandaar mijn vraag hier. Het begon 5 weken terug met hoofdpijn, dit heeft drie weken geduurd en na drie weken had ik ineens een doof gevoel aan mijn benen en vervelende prikkelingen. Het voelt soms net of de huid er veel te strak omheen zit. Sinds drie dagen heb ik pijnscheuten in mijn nek en als ik slik dan heb ik stekende pijn in mijn nek en schouders...net of krijg ik een stroomschok. Ik kan geen onverwachtse beweginh maken of snel omkijken want dan voel ik die pijn scheuten ook. Ik heb al gemaild met de ms verpleegkundige maar nog geen reactie gehad. Ik wordt een beetje angstig en haal me van alles in mijn hoofd, vandaar mijn vraag hier. Wie weet of dit mat de ms te maken heeft of is dit toch wat anders. Graag tips en adviezen wat ik het beste kan doen.

Liefs Petra.
Klick

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Klick »

hoi petra,

je zou een schub kunnen hebben, maar heb je deze klachten eerder gehad?

het zou ook goed een pseudoschub kunnen zijn, dat je bv. door een ontsteking of koorts opeens oude klachten weer terug hebt. (heb je een blaasontsteking?)

het klinkt wel als ms klachten..
Peetje43

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Peetje43 »

Ik heb de klachten wel eerder gehad maar toen wist ik nog niet dat ik ms had. Ik verwacht niet dat ik een blaasontsteking heb, een paar weken terug nog heb ik dit nog laten controleren en ik heb geen klachten die daar op wijzen.
Wat is een pseudoschub?
Marina

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Marina »

Informatie over wat een pseudo-schub is: https://nationaalmsfonds.nl/leven-met-m ... eudoschub/

Volgens deze informatie zouden de klachten bij een pseudo-schub doorgaans binnen een paar uur tot een paar dagen weer verdwenen moeten zijn. De kans dat het een schub is is dus aanwezig in jouw geval. Mocht je binnenkort nog niets van de MS-verpleegkundige hebben vernomen zou ik nog een keer aan de bel trekken.
Sterkte ermee!
Klick

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Klick »

kun je je ms-pleeg niet bellen?
het lijkt mij overigens niet dat je klachten prednison-waardig zijn, ik zou er zelf geen prednison voor nemen.

gebruik je een remmer?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Toeter »

Dat dove en tintelen klinkt echt als ms. Ik heb ook wel gehoord dat mensen hoofdpijn krijgen bij een shub.

Die pijnklachten in je nek zijn wel raar hoor. Zijn het je spieren?

Dingen kunnen ook naast elkaar bestaan. Je kunt naast een shub ook klachten krijgen die niet direct door ms komen

Zeker nekklachten door de stress van de shub. Of doordat je andere spieren aanspant omdat er een paar zwakker zijn geworden.

Veel ms'ers krijgen blessures aan hun gezonde been/arm of aan hun nek, omdat die door een verkeerde houding overbelast worden
Peetje43

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door Peetje43 »

Bedankt voor de reacties. Ik gebruik plegridy sinds april. Dit gaat prima tot nu toe, weinig last van bijwerkingen.

Ik ga morgen contact telefonisch contact zoeken met de vpk.
AngelNoa

Re: Help!! Heb ik een schub of???

Bericht door AngelNoa »

persoonlijk doet het mij denken aan zenuwpijn in je benen en dat van je nek meer aan het teken van l'hermitte

maar ik zou zeker bellen met je verpleegkundige of de poli. Als je nog maar relatief kort de diagnose heb kan het heel overweldigend zijn allemaal. Sterkte.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp