Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

NPO - Neuro Psychologisch Onderzoek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
1207

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 24 sep 2021, 14:40 omdat als je tussendoor rust de uitslag niks zegt over de werkelijke belastbaarheid en de werkelijke achteruitgang.
hangt ervan af wat je wil meten

de belastbaarheid moet je bij mij ook niet meten. ik weet ook dat ik 's avonds soms niet meer tot 3 kan tellen. Bij jou blijkbaar sneller maar dat betekent niet dat je geheugen totaal niet meer werkt hé.

wil je bepaalde cognitieve capaciteiten meten dan moet je het elementje vermoeidheid er dus maximaal proberen uit te laten, zeker bij MS
aandacht, concentratie, visueel, verbanden leggen, logisch denken, ruimtelijk inzicht, stressbestendigheid (oefeningetjes tegen de klok) ...
als je dat uitgerust kunt dan werkt je brein nog en da is op die moment het belangrijkste om weten.
Klick

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door Klick »

we worden het niet eens (wat niet erg is)

mijn logica, ruimtelijk inzicht enz gaan compleet verloren op het moment dat ik vermoeid ben. de uitslag van een opgeknipte uitgeruste test zegt dus niks over de problemen die ik ondervind tijdens mijn dagelijks leven.
het is misschien zo dat sommige psychologen de test wel zo afnemen, maar die uitslag zegt dan (naar mijn mening) helemaal niks over mijn functioneren.
ik was altijd heel sterk in logica, inzicht, geheugen en multitasken. als ik mezelf nu vergelijk ben ik er behoorlijk op achteruitgegaan. een opgeknipte npo zou mij misschien bovengemiddeld scoren, maar in werkelijkheid kom ik niet tot de helft. wat zegt die uitslag dan?

ik ben afgestudeerd op onderzoeksgebied (dus weet hoe je een test opzet en uitkomst ervan weegt)
Rosar

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door Rosar »

Ik heb nog niet eerder gereageerd, maar kan het nu niet laten. Ik ben gz-psycholoog, ervaren in het afnemen van neuropsychologisch onderzoek, 'gezegend' met MS en een maand geleden heb ik een NPO laten afnemen op eigen verzoek, een basismeting. Het gaat bij een NPO over het algemeen niet hoe belastbaar je bent, vandaar ook pauzes. Sowieso horen pauzes ook bij sommige testonderdelen. Je moet iets anders doen om vervolgens verder te gaan met een voorgaand onderdeel bijvoorbeeld. Of er moet simpelweg een bepaalde tijd tussen onderdelen zitten.

Ik heb een NPO laten afnemen omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat doordat ik cognitief achteruit ga, ik andere mensen in mijn werk schade toebreng. Daarom wilde ik een basismeting waarmee ik een vergelijk kan maken in de toekomst als ik wel denk dat ik cognitief achteruit ga (daar had ik geen twijfels over nu). Als ik dan later weer een test laat doen, dan kan ik dus ook bepalen of het aan cognitie ligt of aan vermoeidheid waardoor ik minder functioneer. Waardoor ik ook weet op welk gebied de aanpassingen moeten liggen en kan ik bepalen of het überhaupt nog verantwoord is dat ik mijn werk blijf doen.
Kortom: het heeft een doel, een NPO afnemen. Dat doel zal voor iedereen anders zijn. Maar dit is mijn doel en ik ben erg blij dat ik het heb gedaan. Ik houd ook van spelletjes, memory en dat soort dingen, dus ik vond het ook leuk, naast dat ik het ook heel vermoeiend vond.
1207

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 24 sep 2021, 19:14 mijn logica, ruimtelijk inzicht enz gaan compleet verloren op het moment dat ik vermoeid ben. .
maar daar is dan de oorzaak die vermoeidheid
je kunt door ms ook cognitief aftakelen, nl dat al die dingen/vaardigheden verdwijnen en dat kun je meten/opvolgen.
ik was altijd heel sterk in logica, inzicht, geheugen en multitasken.
ofwel ben je het nog altijd maar is er verval na een paar uur, dat is vermoeidheid
ofwel ben je vanaf het begin vd test daar niet meer zo sterk in als vroeger. Dan is de vermoeidheid niet noodzakelijk de belangrijkste reden.
Klick

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door Klick »

dat pauzes en even iets anders doen bij de test horen begrijp ik. dat er echt dagen tussen zitten, dat snap ik niet.

het gaat idd om je cognitie en niet de belastbaarheid, maar ik merk dat als ik vermoeid ben mijn cognitie afneemt, hoe vermoeider hoe slechter.

als het npo een doel dient waarbij de uitslag iets zegt over veilig je werk kunnen doen en waarmee in de toekomst vergeleken kan worden met een zelfde type test kan het nuttig zijn.

maar in mijn geval zag ik het nut niet, ik kon mijn werk niet meer volhouden, was al uitgevallen en onderweg afgekeurd te worden juist door cognitieve klachten. doordat ik het werk niet meer kon doen stortte mijn wereld in.
1207

Re: Afname neuro psychologisch onderzoek

Bericht door 1207 »

Klick schreef: 24 sep 2021, 22:52 dat pauzes en even iets anders doen bij de test horen begrijp ik. dat er echt dagen tussen zitten, dat snap ik niet.
als men weet dat de patient cognitief het sterkste is in de voormiddag dan maak je er 2 voormiddagsessies van
of daar dan 2 of 3 dagen tussen zitten maakt niet meer uit.

maar ik snap ons verschil
jij kijkt naar je mogelijkheden om nog te werken en dna hebben die testen uiteraard niet zoveel zin als je na 3u bureauwerk perte total bent (stikdood kapot)

ik kijk naar die intellectuele dingen zoals de rest van mijn lichaam.
heb je 3 spieren nodig voor een bepaalde handeling en lukt dat niet meer door 1 vd 3 spieren wil ik toch nog weten hoe het met de andere 2 spieren gesteld is
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp