Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

NPO - Neuro Psychologisch Onderzoek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lief Leeuwtje

NPO - Neuro Psychologisch Onderzoek

Bericht door Lief Leeuwtje »

Wie van jullie heeft ooit eens een NPO gehad? En wat is met de resultaten ervan gebeurt?
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 14 jan 2022, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp gewijzigd en samengevoegd
Claudia*

Bericht door Claudia* »

Ik heb ooit een NPO gehad.
maar wat er met de resultaten is gebeurd: goede vraag.

Op het moment van het onderzoek ging ik cognitief heel hard achteruit. Toen hebben ze dit onderzoek gedaan als soort van nulmeting, zodat ik later terug kan kijken of het erger/beter is geworden.
Tientje

Bericht door Tientje »

Hoi,

Ik heb het pasgeleden op het revalidatiecentrum gehad, omdat ik het idee had dat ik cognitief achteruit ging. Bleek amper zo te zijn, alleen mijn concentratievermogen is verminderd, wat verergerd wordt door vermoeidheid (laat dat nu net 1 van mijn grootste klachten zijn)

Ik heb er een rapport van gehad, wat ik eventueel kan gebruiken bij een gesprek met de arbeidsdeskundige, maar dat mag ik zelf bepalen.

Als ik over een tijd denk dat ik alsnog achteruit ga, mag ik het onderzoek opnieuw doen en wordt het huidige onderzoek gebruikt als nulmeting.

Groetjes, Leontien
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[quote=Tientje;582069]Ik heb er een rapport van gehad, wat ik eventueel kan gebruiken bij een gesprek met de arbeidsdeskundige, maar dat mag ik zelf bepalen.
[/quote]

Ik heb het NPO gekregen nav. een opmerking van mij dat ik het idee had dat ik niet dommer was geworden maar wel langzamer.

Dit werd door het NPO aangetoond. Verder kwamen er nog meer "gebreken" aan het licht. Zoals concentratie. Maar dat had ik op 2 Atheneum al afgeschaft omdat het veel te inefficiënt was.

Ik heb het rapport meegenomen naar de WAO keuring. Mede op dit rapport werd ik direct afgekeurd op medische gronden en hoefde ik nog niet eens naar de arbeidsdeskundige.

Als vervolg heb ik cognitieve functie training gehad. En wat dat is heeft me nog niemand kunnen vertellen.
Wilhelmina

Bericht door Wilhelmina »

LL, die mallemolen ken ik ook. 2x een NPO en natuurlijk cognitieve training.

Het doel van de training was omme te leren efficiënter om te gaan met wat ik nog kan met mijn hoofd.Tijd indelen, rustmomenten inbouwen etc.

De rapporten van de NPO's heb ik ook meegenomen naar de Wia-keuring: afgekeurd voor 85-100% voor d eperiode van 2 jaar.
Daarna weer keuring met verwachte volledige afkeuring en dus IVA.

De NPO's toonden aan dat ik erg traag ben en de concentratie slecht kan vasthouden en veel fouten maak.

Nou, dat was nog eens nieuws.....;)

Overigens kreeg ij de NPO's etc.ivm whiplas en niet ivm met MS. Dat was helemaal nog niet aan de orde.

Waarom stelde je de vraag eigenlijk?
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[quote=Wilhelmina;582105]Waarom stelde je de vraag eigenlijk?[/quote]

Belangstelling en nieuwsgierigheid. Mijn cognitieve functietraining bestond alleen uit opschrijven van teveel afspraken in een agenda. Dat kon ik al. Gek he voor zo'n therapeut dat een patient al afspraken en wat dies meer zij in een agenda kan opschrijven

Maar er werd geen rekening gehouden met vermoeidheid en stemmingswisselingen etc. En dat kon deze patient niet.
M&MS

Bericht door M&MS »

Ik heb 1x een NPO gehad. ERG LEUK, behalve het resultaat.:(

Ik werkte nog en hoopte via het NPO aan te kunnen tonen dat er helemaal niet zoveel met mij aan de hand was.:( Nou, dat was er dus WEL!

Mijn cognitie, informatieverwerking e.d. was ernstig gestoord. Ik was gelukkig nog wel slim/intelligent.;)

Maar ik zou eigenlijk best wel een nieuwe NPO willen ondergaan om te zien of er verschil is.

[B]Wilhelmina[/B]
Die cognitieve training heb ik ook gehad, maar wist niet deat dat een cognitieve training was.:haha:
Martine10

Bericht door Martine10 »

Ik heb ondertussen 2x een NPO gehad. De eerste keer bij het revalidatiecentrum, de tweede keer na een jaar of twee in het VU.

De tweede keer omdat ik dacht dat ik vooruit gegaan was. :D Maar goed, al bij de intake, waarbij er ook aan mijn wederhelft verschillende vragen werden gesteld, wist ik het antwoord al.... :stom:

Mijn referentiekader is natuurlijk veranderd t.o.v. het eerste onderzoek (toen was ik net gestopt met werken).

Inderdaad, tweede was een stuk slechter. Wat doe ik met die info? Niks..alleen een constateren van het feit dat ik achteruit gegaan was.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[quote=Tientje;582069]wat verergerd wordt door vermoeidheid (laat dat nu net 1 van mijn grootste klachten zijn)
[/quote]

Ja en het is de kunst om goed met die vermoeidheid om te gaan. Voor mij geld het adagium: "Toegeven aan vermoeidheid LL"

Trouwens een heleboel van mijn MS symptomen worden veroorzaakt door vermoeidheid.
reisgenoot 30

Bericht door reisgenoot 30 »

npo gehad, uitkomst concentratieproblemen, korte termijn geheugen en traagheid in informatie verwerking en opname.

moest veel rust pauzesinlassenetc.
test is in vaker opgedeeld, zo snel ik moe ewrd werd de test gestopt zodat dat de uitslag niet kon beinvloeden.

verder een copingprobleem met omgaan van klachten(moest er wat anders mee omgaan), daarvoor via maatschappelijk werk begeleiding gehad. maar eindoordeel was dat hoe ik ermee omging het niet anders kon.

(de tester viel erover dat ik af en toe heel bewust over mijn grenzen ga als ik ergens heenga om wat leuks te doen.. dat doe ik niet vaak maar dat moest ik voorkomen? terwijl ik vind nog steeds, dat ik soms toch de consequenties in koop neem omdat ik er geestelijk dan weer een boost van krijg... en dat is mij ook heel veel waard dus die ene keer per maand dat ik eens een dagje wegkan...) maar dat was dus het enigste waar ik het in de test niet mee eens was.

voor de rest mijn karakterbeschrijving en wat eruit kwam kon ik mij prima mee vinden. Het gaf duidelijkheid en er stond op papier wat ik zelf al wel wist.

ik ben op de npo 80-100% afgekeurd voor de wao.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp