Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

NPO - Neuro Psychologisch Onderzoek

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Joanna

Bericht door Joanna »

[B][COLOR="Indigo"]Hoi Jos, ik heb 2 x een NPO gehad.

1e keer doorverwezen door de neuroloog zomer 2005.
Uitslag: IQ te hoog...;) , concentratie te laag, afleidingsniveau te hoog
Conclusie: stoppen met auto rijden...:huilen: :grrr:

2e keer op eigen verzoek zomer 2007
Uitslag: IQ nog steeds te hoog :haha: , concentratie goed, afleidbaarheid nihil.
Conclusie: mag weer auto rijden.:yes: :bravo: :joepie:

3e keer een paar weken geleden in het kader van het onderzoek MS
en cognitie waar ik aan meedoe.
Individuele Uitslag wordt niet bekend gemaakt. Helaas.
Maar ik zou zeggen... Alles voor de wetenschap, toch...?!:cool: [/COLOR][/B]
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik ben gestopt met autorijden omdat de vermoeidheid regelmatig achter het stuur op me viel en dan mijn rechterbeen niet op de rem kreeg.

Is me een keer gebeurt op de A12 van Utrecht naar Arnhem in de avondspits. Leuk is anders.
Luca76

Bericht door Luca76 »

21 september krijg ik een NPO, en ben daar best een beetje nerveus over...
Eind 2005 ook gehad maar toen in het VU.

Nou kreeg ik van de week de brief binnen van mijn neuropsychologe voor een officiële oproep hiervoor, en daarin staat dat het 2 tot 2 en half uur duurt...

Mijn hemel ik weet zeker dat het in het VU korter was! zijn er dan ook verkorte versies?

Overigens gaat ze die van het VU ook opvragen, kan ze vergelijken....het zal mij benieuwen.

Ik denk dat het er heel van af hangt of ik een goede dag heb ja of nee (tot in hoeverre dat nog kan ;) )
M&MS

Bericht door M&MS »

Het hangt er, denk ik, vanaf wat ze precies gaan testen.

Ik moest 2 of 3x komen en zat er 1,5 tot 2 uur, dus nog langer.

Hoewel de uitslag tegenviel, vond ik het leuk om te doen. In ieder geval is het niet iets om zenuwachtig over te zijn. Wel zorgen dat je uitgerust en alert bent.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Bij mij begonnen ze ook weer over een NPO te spreken.

Ik heb dat mooi afgehouden. Tot ze maar eerst iets gaan doen met de resultaten van het onderzoek uit 2003. En dan ook nog iets waar [B]IK[/B] iets aan heb.
Luca76

Bericht door Luca76 »

[QUOTE]
Ik moest 2 of 3x komen en zat er 1,5 tot 2 uur, dus nog langer.[/QUOTE]
jemig voor totaaal een test?

Enne ben een beetje bang een bevestiging te krijgen dat mijn intilligentie achteruit is gegaan... het is zo slopend die stomme ms niet alleen je lichaam maar ook je hersenen gaan achteruit...

[QUOTE]Wel zorgen dat je uitgerust en alert bent.[/QUOTE] zal me best doen, maarre de ene dag ben ik helderer dan de andere maar goed ga natuurlijk wel op tijd naar bed en doe die dag en de dag ervoor rustig aan!

[QUOTE]Tot ze maar eerst iets gaan doen met de resultaten van het
onderzoek uit 2003. En dan ook nog iets waar IK iets aan heb.[/QUOTE]
Maar LL ik weet niet of er werkelijk iets aan kunnen doen. Ik wil persoonlijk ook weten of bepaalde klachten door de ms veroorzaakt wordt.

Enne is 2003 niet wat lang geleden, ik bedoel zou het in de tussentijd niet anders kunnen zijn?
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

Hey Luca,

MS blijft volgens mij in principe van je intelligentie af. Hooguit ben je trager of heb je last van concentratieproblemen etc.
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=Luca76;634443]
Maar LL ik weet niet of er werkelijk iets aan kunnen doen. Ik wil persoonlijk ook weten of bepaalde klachten door de ms veroorzaakt wordt.
[/QUOTE]

Nee dat weet ik Luca. En daar heb ik geen probleem meer mee. Het enigste wat er nog kan gebeuren is je te leren omgaan met je mankementen. Compenseren dus.
Almond

Neuro Psychologisch onderzoek NPO

Bericht door Almond »

Neuro Psychologisch onderzoek NPO

Ik heb net de uitslag van het onderzoek gekregen. Multi-tasking gaat niet meer door de vermoeidheid en concentratieproblemen. Ik ben gelukkig nog even intelligent, maar kan niet meer zo snel dingen in me opnemen. Kortom alles kost meer tijd.

Ik had het onderzoek aangevraagd omdat ik ik vaak ruzie met onze zoon had, omdat ik hem niet direct begreep, verkeerde antwoorden gaf of besluiten nam die ik me dan niet meer kon herinneren. Ook had ik in drukke omgevingen moeite met mensen verstaan, zeker als het er meer dan 1 was. Eerst dacht ik dat ik doof begon te worden, maar na gehoortest bleek dat niet het geval te zijn. Daarna heb ik een NPO aangevraagd en toen viel alles op zijn plek.

Ik vind het knap K..., want ik was juist goed in meerdere dingen tegelijk doen en snel overzicht hebben, waardoor ik goed besluiten kon nemen.

Feestjes kan ik nu maar beter vermijden, want het kost ongelofelijk veel energie om dan gesprekken te volgen.
Als iets belangrijks moet worden besproken dan liever in een 1 op 1 gesprek op een rustig moment.
En als ik iets wil leren of onthouden, dan de tekst meerdere malen lezen en herhalen.
Alles opschrijven deed ik al.

De lichamelijke ongemakken van MS kon ik nog wel accepteren, maar hier heb ik heel veel moeite mee, want het grijpt zo in op je sociale leven.
Luca76

Bericht door Luca76 »

[QUOTE]MS blijft volgens mij in principe van je intelligentie af. Hooguit ben je trager of heb je last van concentratieproblemen etc.[/QUOTE]
ik omschrijf het misschien niet helemaal goed als intelligentie..

maar ik heb dagen dat ik niet op de meest simpele woorden kan komen of informatie niet goed kan verwerken o0f er niet op kan reageren..

en dan voel ik me eigen toch echt dom..zeker als ik in me eigen straat de weg niet meer weet, omdat me automatische plattegrond uit me hersenen lijken te zijn gevallen.

of als je geheugen erg slecht is....

[QUOTE]En daar heb ik geen probleem meer mee. Het enigste wat er nog kan gebeuren is je te leren omgaan met je mankementen. Compenseren dus[/QUOTE]
dat is op dit moment ook mijn doel!:)

Jeetje Almond je schrijft mijn verhaal:nerveus: inderdaad ook bij een kno geweest voor een gehoortest, en bij oogarts geweest, want ook mijn ogen doen vaak moeilijk maar ze konden niets vinden..

heeft dus echt met informatie verwerking te maken....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp