Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
AngelNoa

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door AngelNoa »

pijn heb ik heel erg in mijn knieen. En zenuwpijn zeer regelmatig in mijn benen, zeker als ik (te) veel heb gedaan. Ik kan niet tegen temperatuur boven de 22 graden en al helemaal niet tegen de luchtvochtigheid die daar bij hoort. Regen kan ik beter hebben (zoals we nu krijgen), maar het kille veroorzaakt weer wel een heftiger pijn in mijn knieen.

exact 10 jaar geleden had ik mijn eeste predkuur ivm het niet meer kunnen gebruiken van mijn rechterhand. Gelukkig is dat goed gekomen. Echt pijn heb ik er nooit gehad. Wel nu en dan tintelende handen.

ik heb een trigger in mijn hals/schouder die doorloopt naar mijn hand (voornl. rechts maar links ook steeds eerder). Teveel achter de pc en alles gaat pijn doen. Trekt ook door naar mijn oog.

ik heb vooral ook gruwelijke pijn in nek en schouders en krijg dat maar niet soepeler.

vermoeid ja...want ik slaap slecht. Moet er sowieso 100x uit om te plassen, wat ook niet goed is.

en sinds mijn rollator loop ik weer meer, dus tja...daar kan ik ook klachten van hebben, want mijn lijf is dat niet meer gewend...tis altijd wat he hahaha
Jeetje70

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door Jeetje70 »

@Toeter: Ja het is denk ik heel wisselend bij veel mensen. Ik denk dat het bij mij nu blijvend is want een paar klachten heb ik continu ondanks de medicijnen.
Het is denk ik ermee leren leven en het een plekje geven.

@Sara: Ik heb wel eens een paar keer medicijnen vergeten en toen werd ik gek van de onrust en pijn in mijn benen en kon ik niet slapen van de pijn. Toen pas begon er een lichtje te branden dat ik de medicijnen was vergeten. Gelukkig doet het dus wel wat, maar het neemt niet alle pijn weg.
Leren kost inderdaad tijd. Vrijdag ga ik reïntegratietraject in dus ben benieuwd.

@Steenbokje76: Ik gebruik al jaren amytriptyline, maar dan niet voor de MS maar voor het doorslapen. Dat werkt wel redelijk goed voor mij, maar kennelijk kan het ook werken bij de MS.
Ik denk inderdaad ook dat pijn door beschadigde zenuwen is ontstaan en dat je hierdoor ook heel moe wordt. Ook denk ik een kwestie van ermee om leren gaan.

@Klick/Nessa: Ik word bijna nooit uitgerust wakker. Het liefst blijf ik nog een paar uur langer liggen. Doe ik bewust niet om toch een beetje een normaal dagritme aan te houden. Ik kan zeker niet tegen hoge temperaturen. Dan ben ik een wrak. Nu zijn de temperaturen aan het veranderen maar merk ik weinig verbetering. Ik kan dus nog niet echt zeggen of minder warme temperaturen beter werken.

@IrisJ: Jouw verhaal is bijna mijn verhaal. Alleen werk ik op kantoor en veel achter laptop. Alleen heb ik dus last van mijn handen en cognitief ben ik flink achteruit gegaan. Ik ben zit nu dan ook in de ziektewet.

@Leeuwtje: Ik zou kunnen zeggen dat het door mijn leeftijd komt (haha ik ben 51) dat ik langzamer ben geworden, maar ik denk toch dat het met MS te maken heeft.

@Marina: Ik denk inderdaad dat fitheid ook een rol speelt. Ik ben totaal niet fit. Ik ben ook naar verhouding best zwaar dus dat werkt ook niet echt mee. Ik ben ook te moe om te bewegen, maar misschien wordt dit met koudere perioden wat beter en kan ik weer op de loopband/crosstrainer.

@Angelnoa: Probleem heb ik ook dat ik 3 of 4 keer per nacht mijn bed uit moet om te plassen. Gelukkig val ik wel redelijk snel weer in slaap (niet altijd).
Jetteke

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door Jetteke »

Ik volg dit topic met belangstelling. Ik heb in juni de diagnose MS gehad en energiemanagement was een van de vragen tijdens mijn revalidatietraject. Ergens op dit forum kwam ik ook de termen 'slaapmoe' en 'ms-moe' tegen en ik vroeg me af wat de verschillen waren. Uiteindelijk kwam ik uit bij dit topic: viewtopic.php?f=9&t=4139&hilit=slaapmoe. Heel inzichtelijk, al vind ik het nog wel erg lastig om te duiden bij mezelf of vermoeidheid nu met de ms samenhangt of 'gewone' moeheid is.

Ik heb al wel gemerkt dat ik me meer moe kan voelen na een dagje nauwelijks iets doen dan na een dagje wat meer activiteit. De balans zal ergens tussenin zitten. Ik vond de opmerking 'meebewegen met de ms' ook wel een goede. Ik moest direct denken aan een soortgelijke opmerking die ik eens in een heel andere context las, namelijk 'meebuigen als graan in de wind' (de context was: in plaats van je te verzetten).
Klick

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door Klick »

let eens op wat je in de dagen ervoor hebt gedaan of wat voor weer het is.

ik merk dat als ik teveel doe ik soms 3 dagen moet bijkomen/ moe ben.

dus als je niet in balans bent qua belasting en rust dan moet je het de dagen erna bezuren (of je hebt bewust een te drukke dag). dan lijkt het een dag dat je niks doet en vermoeider bent dan een actieve dag.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door Toeter »

Jetteke schreef: 28 sep 2021, 18:47 Ergens op dit forum kwam ik ook de termen 'slaapmoe' en 'ms-moe' tegen en ik vroeg me af wat de verschillen waren.
Ik ben degene die dat onderscheid maakt. Slaapmoe is lekker duidelijk: je gaat slapen middagdutje of vroeg naar bed: en je bent weer ok.

MS-moe kan ik niet weg slapen. Ik heb dan genoeg uren geslapen, maar teveel gedaan. De enige remedie is rusten, ontspannen, boek lezen, bank liggen. En dan gaat het langzaam beter.

MS-moe voelt voor mij meer fysiek. Alsof ik wel kan kotsen van moeheid. Ik ben ook mentaal niet scherp. Verward, vergeetachtig. Ik laat ook alles vallen.

Als ik sinds de MS alleen maar meer slaap nodig had was het makkelijk. Slaap ik 12 uur per nacht en ga ik daarna lekker werken, maar zo werkt het niet.

Ik ben nog steeds na hetzelfde aantal uur 'klaar' met slapen, maar ik heb minder energie dan vroeger.
Klick

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door Klick »

Alsof ik wel kan kotsen van moeheid.
dit kan ook echt..
ik ben (vooral in het begin) vaak ver over mijn grens gegaan.. eerst voel je dat je niet meer kan, dan wordt je misselijk en als je dat nog niet luistert naar je lijf ga je overgeven.

het duurde even voor ik doorhad waardoor het kwam.
Jetteke

Re: Altijd moe zijn en pijn in benen en handen

Bericht door Jetteke »

Dank jullie wel. Zo moe zijn dat je moet kotsen heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Ik heb het gevoel dat ik elke dag op nul begin. En afhankelijk van wat ik doe gaat de curve omlaag (bijvoorbeeld mijn bed verschonen of stofzuigen) of juist omhoog (even rustig zitten).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp