Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slaapritme

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Re: Slaapritme

Bericht door Marina »

Het zou inderdaad kunnen dat - naast de MS en de pijn zelf (in combinatie met het onrustige slapen) - de amitryptiline zorgt voor vermoeidheid/sufheid.

Ben je inmiddels al gestart met fysio- en ergotherapie? Misschien dat je daarmee ook nog positieve effecten kunt bereiken voor wat betreft je vermoeidheid.
Jetteke

Re: Slaapritme

Bericht door Jetteke »

Slapen is bij mij nooit echt een probleem geweest, behalve dan in de maanden voor ik de diagnose kreeg. Toen viel ik na het eten 's avonds op de bank in slaap en werd ik pas rond 22-23 uur weer wakker. Dat heb ik nog geprobeerd op te lossen door in het begin van de avond voor mijn andere baantje aan de slag te gaan, om zo mezelf te dwingen om wakker te blijven (hoe verknipt wil je het hebben...).

De prednisonkuur was een ander verhaal, toen kwam ik er onzacht achter dat je dat dus beter niet kunt innemen met het avondeten :lol:

Inmiddels word ik elke ochtend rond 7 uur uit mezelf wakker. De ene keer met meer energie dan de andere keer, maar als ik dan als eerste een kop koffie neem (en naar het toilet ga) is dat vrij vlot weer voorbij. En ik slaap door, maar dat tukje na het avondeten op de bank duurt nu plusminus een uurtje. Daar kan ik wel mee leven. Het zit 'm voor mij dus echt in het op gang komen 's ochtends en dat moment stel ik in de weekenden nog wel eens uit.
Jeetje70

Re: Slaapritme

Bericht door Jeetje70 »

@Marina: Ik ben nog niet gestart met fysio en ergotherapie want er was een wachtlijst voor 8 maanden, maar ze zien de noodzaak van behandeling dus binnen 6 weken zal ik waarschijnlijk een oproep krijgen.

@Jetteke: Ik heb al jaren moeilijk met inslapen en doorslapen. Dit heeft ermee te maken dat het stofje Melatonine bij mij wat later aangemaakt dan bij anderen waardoor ik moeilijker inslaap. Daarom wil ik overdag eigenlijk niet een tukje doen zodat ik wel goed in kan slapen in de avond.
Marina

Re: Slaapritme

Bericht door Marina »

Dat is een lange tijd, 8 maanden.. :shock: !
Goed dat ze de noodzaak tot snellere behandeling zien en dat daar op geacteerd wordt!
Marina

Re: Slaapritme

Bericht door Marina »

Om nog even terug te komen op je vraag in het begin van dit topic: het lijkt mij persoonlijk dat je het goed doet en op een manier die voor jou werkt, door een vast slaapritme aan te houden. Dat vaste ritme is ook 1 van de regels voor een goede "slaaphygiene".

Het enige wat ik persoonlijk zou kunnen bedenken wat je op dit moment nog zou kunnen doen, in afwachting van de fysio- en ergotherapie, is te proberen alvast zelf wat meer te gaan bewegen.
Marina

Re: Slaapritme

Bericht door Marina »

Bericht uit de meest recente Nieuwsbrief van de MS-Vereniging :


"26 oktober: webinar Vermoeidheid en bewegen

Kreeg je twintig jaar geleden de diagnose MS, dan was het advies om toch vooral heel rustig aan te gaan doen. Inmiddels is dat advies 180 graden gedraaid en krijg je juist het advies om te blijven bewegen. Maar van bewegen word je ook moe, en dat is nou juist iets waar de meeste mensen met MS toch al veel last van hebben.

Over de relatie tussen bewegen en vermoeidheid geeft ergotherapeut Célie Journée op dinsdag 26 oktober een online presentatie.
"
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp